Lösningar för att förlänga ättiden.

bigganl

Trådstartare
Finn det någon/några som har byggt smart "foderhäck" eller liknande som gör att man kan förlänga ättiden markant?
Jag vill bygga någonting som gör att höet kommer upp ett par dm från marken och som har tak/ lucka där jag kan fylla på, så det även är skyddat för regn. Har tänkt bygga på eur-pall. Men jag vill inte bara att det ska komma bort från marken utan att de ska få stå och pilla lite för att få maten. Min häst äter så bedrövligt fort och till vintern vill jag att hästarna ska vara sysselsatta med att äta längre tid.
Fram med alla smarta hemmabyggen för jag tror säkert det finns flera. Lägg gärna in en bild om det finns möjlighet. (och bygganvisning)
:)

Sv: Lösningar för att förlänga ättiden.

13479591.jpg

13479590.jpg

Denna spikade vi ihop på en dag. har du större häst så gör högre ben bara. Denna är lagom för en shettis, islännigen på bilden tar det längre tid för att äta, så shettisen hinner äta lite innan det tar slut.

Jag gjode först benen, d.v.s ett kryss, sen en regel upptill, och en nertill på varje sida, sen spika/skruva "spalt"/ribbor i lagom mellanrum, beroende på hur stormulad hästen är. sen på med tak.
Är svårt att förklara, men kolla på bilderna så fattar du nog.
Hoppas du hittar en bra modell.:bump:

Jag tycker att det är viktigare med en bra botten än tak. Vill ha så lite som möjligt på marken. Regn eller snö gör ju inget för hygienen, däremot leran.

Tack för tipset!

Finns det fler som varit igång med såg och hammare? Om ni inte byggt själva kanske ni vet några hemsidor med bilder ni kan länka till?

Det va första gången de åt ur häcken på bilden, så de slet ut höet och la på backen och åt där, som de va vana vid.
Men nu så äter de ur häcken, med minimalt spill. Blir svårt att hitta en lösning där det blir absolut noll strån på backen.

Hej Kolla på krulliga hästen där finns en variant med bygginstr.

Jag har letat på deras hemsida men inte hittat något.(hittade en länk i en annan tråd) Får göra ett nytt försök.

Den ser lite lättvickad ut, försöker någon häst att klia sig så välter den nog, annars tycker jag det ser bra. Håller själv på att fundera på en egen lösning på problemet!

Den fungerar dör dessa, icke kliande hästar. Och så har de träd i hagen de gör det emot om det skulle vara så. Men den är grymt tung, så den välter inte i första taget. Fast detta är ju bara ponnys iofs.

I dagsläget har vi det såhär:
6100039.jpg

Det har fungerat tillfredställande, men vi skall bygga om genom att längs hela väggen göra en "låda" att lägga höet i för att hästarnas ätposition ska bli så korrekt som möjligt. Ovanpå höet har vi tänkt lägga ett löst galler som förlänger ättiden avsevärt! Väldigt skönt att ha ett "skärmtak" för hästarna att stå under när de äter!

Jag har ett löst galler på höet, armeringsnät, med 100mm cc, det fungerar bra tycker jag. Men jag skulle aldrig våga använda det om jag hade en häst som skulle kunna få in fötterna i gallret. Gallret ligger i en stor plastbutt 110*90 cm ca 60 cm hög. Det har förlängt ättiden avsevärt.

Nu fattar jag nog inte riktigt. Har du lagt gallret ovanpå höet som ligger i en låda? Hur går det då när det är lite kvar? Kommer hästen åt maten då eller blir det sista kvar? Eller är gallret stående? Är det jag som är lite trög eller?:D
Har du möjlighet att lägga in en bild eller rita?

Nu fattar jag nog inte riktigt. Har du lagt gallret ovanpå höet som ligger i en låda? Hur går det då när det är lite kvar? Kommer hästen åt maten då eller blir det sista kvar? Eller är gallret stående? Är det jag som är lite trög eller?:D
Har du möjlighet att lägga in en bild eller rita?

Det blir bara lite boss kvar, allt annat får hon upp! Kan fixa en bild imorgon!

Hej!

Jag funderade på om det skulle vara en lösning att ha galler över höet på min låda, mitt sto är en liten glufsare och hon skulle absolut må bättre av att få pilla lite mer med höet.

Hade du ngn bild på din lösning? Skulle vara jättesnällt!

Funderade på om det finns någon risk att de skulle kunna fastna med tänderna i gallret... Tycker du att gallret ligger bra ovanpå eller kan de liksom trycka ner det på en sida så att det åker upp på andra?
Om det finns en liten möjlighet att mina skulle kunna skada sig eller hitta på bus, så gör de det:crazy:

Ja den sidan har jag kollat in. Har planer på att bygga en av de modellerna, men vill kolla runt här på Buke först för att se om det finns ännu bättre ideer. Den modellen längst upp till vänster gillar jag. :)

Det enda jag funderade på när jag såg modellerna med galler på ena sidan, var om hästen tränar upp sig och blir sned i nacken, sned hals....? Ja om de bygger upp en spännig i halsen, nacken, bogen (?).

Ni andra som har lådor i hagarna, hur blir de om det regnat under natten? Finns det risk för att det samlas vatten i lådorna? Behöver man behandla träet med något så att det håller bättre?

Jag håller också på att klura på en lådkonstruktion. Hade typ tänkt snickra ihop en låda per häst (mina samsas tyvärr inte så bra kring maten). Hade tänkt att lägga en skiva som botten en liten bit upp i lådan och sen kanske borra hål i skivan; 2-3 cm i diameter så att ev vatten kan rinna ner på marken... Sen vet jag inte om det hjälper om man sätter en mindre kant "inåt" lådan för att förhindra lite att de drar upp stora tussar av höet och lägger det på marken....?

Tänk om hästarna bara visste vad vi klurar o funderar på lösningar åt dem!:)

Hej!

Jag funderade på om det skulle vara en lösning att ha galler över höet på min låda, mitt sto är en liten glufsare och hon skulle absolut må bättre av att få pilla lite mer med höet.

Hade du ngn bild på din lösning? Skulle vara jättesnällt!

Funderade på om det finns någon risk att de skulle kunna fastna med tänderna i gallret... Tycker du att gallret ligger bra ovanpå eller kan de liksom trycka ner det på en sida så att det åker upp på andra?
Om det finns en liten möjlighet att mina skulle kunna skada sig eller hitta på bus, så gör de det:crazy:

Här är bilder!
070812holada.jpg

070812holada2.jpg

Jag tror att det skulle vara ännu bättre med nätmaskor på ca 7-7,5 cm, detta blev min lösning i all hast. Plastbutten har ca 20 år på nacken så jag har ingen aning om det går att få tag i sådana nu. En liten häst skulle nog kunna bita i gallret så att den skadar sig, en fullstor häst tror jag inte kan bita så att den skadar sig.
Det är ett hål i botten på ena kortsidan, jag försöker att ställa den så att den lutar lite åt det hållet!
Jag har inte märkt att hon har lyckats äta så att den vickat på något vis. Hon har nu fått sex kilo hö på morgonen, under gallret, det har tagit ca 6 timmar att äta (hon står inte och äter konstant hele tiden förstås) + att hon kan fortsätta pilla lite med boss och enstaka höstrån efter det, men med något mindre rutor skulle tiden bli ytterligare lite längre!

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 867
Senast: Nielaa
·
Anläggning Vill gärna ha tips på lösningar för att slippa undan att fodra på marken. Ger inte fri tillgång utan uppvägda givor. Är inte ute efter...
2
Svar
20
· Visningar
6 504
Senast: spagan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA