Löshoppningens värde..

Inna

Trådstartare
Vet inte riktigt om denna tråd hamnar helt rätt, men här är ju mest hoppfolk så det borde ju passa.

Det jag undrar är hur ni ser på löshoppning som värdemätare av hästens hoppkapacitet. Hur högt måste hästen hoppa för att anses som lovande , hur bedömer man tekniken och vad skall man leta efter hos en häst vid löshoppning..?

Sv: Löshoppningens värde..

Kapaciteten går ju att se vid löshoppning.
Men ridbarheten går ju inte att se när man löshoppar.
En häst som "hoppar hus" i löshoppning kan ju vara väldigt svår att få att både samarbeta och reglera när den väl har en ryttare på ryggen.

I kvalitetstävlan vill jag minnas att i löshoppning så ansågs hästen "ej bedömningsbar" om den inte kunde hoppa 1 m.
Så för en 4-åring måste ju det då vara en ungefärlig värdemätare.

Tekniken kan man ju bedöma med att kolla om hästen välver ryggen vid hoppet, håller upp både fram- och bakben, och dessutom "öppnar upp" bak och inte "hänger" mer med ett ben än det andra.

Ngt annat i allafall jag tänker på är inte om hästen råkar riva en gång, utan vad den då gör nästa gång de ska hoppa. En rivning spelar ingen roll, men hästens reaktion nästa gång spelar stor roll anser jag.
Kanske hästen inte törs hoppa alls när den rivit. Då är det ju inte så bra om man vill ha en hopphäst.
Likaså om den river igen, och inte har ngn vilja att inte slå i bommen igen. Det är ju inte heller bra.

Och en häst som rusar besinningslöst över hindret i fullt sken gång på gång, det är ju lika illa som den som man får driva allt man orkar för att den ska hoppa över huvud taget.
En häst ska ju villigt hoppa hindren i löshoppning, utan att göra det i "sken".

Håller med Kopparberg som förklarade det bra.

Löshoppningen visar teknik, vilja, hoppgläjde och hur den korrigerar sig.

Det man missar är ju som sagt var ridbarheten plus att allt blir lite annorlunda med ryttare på.

Så visst tycker jag man kan ha löshoppningen som en värdemätare, man får bara tänka på att det kommer in fler faktorer sen!

/C

Till både Kopparberg och Cyllene:

Tack för era bra svar! Anledningen till att jag undrar är att jag har en 6-årig halvblodsvalack som jag har löshoppat litegrann. Tanken är att han skall bli en dressyrhäst, men eftersom jag främst är hobbyryttare tycker jag att en allroundutbildad häst är det optimala för mig. Men nu är det så att jag tycker att han verkar hoppa väldigt trevligt och visar fin inställning till hoppning under ryttare. Han var lite tittig i början, men det har gett sig med tiden. Han är på grund av min lite fega inställning till hoppning inte hoppad så mycket och högt men jag tycker att han känns rätt ok..

När vi har löshoppat honom så var han lite nonchalant i början och tittade mest på annat. Dock skärpte han till sig när hindrena gick över 1,10 och sån är han även vid uppsutten hoppning. Är hindrena lite för små så blir han lite nonchalant. I varje fall så hoppade han 1,45m senaste gången vi löshoppade och han gör det med lätthet. Han kommer i lugn och samlad galopp och liksom bara studsar över med minst en dm till godo. Och gissa om han är nöjd med sig själv efteråt:-D Teknikmässigt har jag inte kollat så noga, men jag tycker att han välver ryggen bra..

Jag börjar fundera lite på om jag skall låta någon annan hoppa honom ett tag för att se om det är hoppningen han är duktig på, men vi får väl se..

Har ni några förslag på övningar där man kan se hur bakbenstekniken är? Är det breddhinder man skall använda sig av då?

Bakbenstekniken tycker jag syns så fort hindret blir lite högre.
Dvs en häst som har talang för hoppning och hoppar 50 cm, då ser man ju inte så mkt av tekniken.

Man ser ju om bakbenstekniken är bra om hästen inte "kniper" med bakbenen under sig i språnget.

Speciella övningar för att se det är inte ngt jag vet? Men det kanske finns?

Det krävs att en 4åring ska kunna löshoppa 1.20 för att bli godkänd vid kvalitets.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 988
Senast: Squie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar