Sv: Löshoppningens värde..
Kapaciteten går ju att se vid löshoppning.
Men ridbarheten går ju inte att se när man löshoppar.
En häst som "hoppar hus" i löshoppning kan ju vara väldigt svår att få att både samarbeta och reglera när den väl har en ryttare på ryggen.
I kvalitetstävlan vill jag minnas att i löshoppning så ansågs hästen "ej bedömningsbar" om den inte kunde hoppa 1 m.
Så för en 4-åring måste ju det då vara en ungefärlig värdemätare.
Tekniken kan man ju bedöma med att kolla om hästen välver ryggen vid hoppet, håller upp både fram- och bakben, och dessutom "öppnar upp" bak och inte "hänger" mer med ett ben än det andra.
Ngt annat i allafall jag tänker på är inte om hästen råkar riva en gång, utan vad den då gör nästa gång de ska hoppa. En rivning spelar ingen roll, men hästens reaktion nästa gång spelar stor roll anser jag.
Kanske hästen inte törs hoppa alls när den rivit. Då är det ju inte så bra om man vill ha en hopphäst.
Likaså om den river igen, och inte har ngn vilja att inte slå i bommen igen. Det är ju inte heller bra.
Och en häst som rusar besinningslöst över hindret i fullt sken gång på gång, det är ju lika illa som den som man får driva allt man orkar för att den ska hoppa över huvud taget.
En häst ska ju villigt hoppa hindren i löshoppning, utan att göra det i "sken".