löshoppning

FT_ryttare

Trådstartare
tittade på löshoppning igår på klubben.
var 5 hästar som löshoppades.
två 2½ år
en 1½ år
en 3½ åring
och en vuxen (6)..
tränaren la fram galoppbommar 4 st o sen gjordes de om till 2 galoppbomar o 2 studs..
är de normalt att man löshoppar studs ??? för mej kändes de väldigt konstigt..
senare lade dom upp 2 studs , ett galoppsprång o en oxer..

hur stor ring harni när ni löshoppas ?? här användes ungefär 35x20..kände väldigt litet...

Sv: löshoppning

ingen som har nå tankar om de här..
jag har aldrig varit me doma tt man löshoppar studs....

Vi brukar ha hela ridhuset, 20*60. Annars måste man ju ha ha "staket" på båda sidor:confused:

Visst kan det vara bra att löshoppa studs, det är ju styrketräning och är hästen svag är det bättre att den får träna upp styrkan på egen hand.

Dock vet jag inte riktigt om jag skulle löshoppa så mycket studs med 2-åringar, då anser jag det vara bättre att de får bygga upp självförtroendet lite på enklare hinder, studs kräver ju mera tanke och styrka.

det är väl ett rätt bra sätt att träna hästarna ?

så dom lär sig veta vart fötterna är lite :) det behöver ju inte vara högt, utan bara lågt å roligt :)

tack för era svar... ja har trots alla år inom hästeriet inte varit med om att löshoppa studs...

Studs har jag inte varit med om heller.

I Sverige har man ju bara två hinder på testerna. Utomlands är det inte ovanligt med tre hinder, ett litet extra före de andra två. Det minimerar risken att komma fel på det sista höga hindret.

hur är det att löshopppa utomhus då? på ridpana?

Vet inte redigt hur stor ring vi har.. Men ungefär som de brukar ha på ex. 3års testen o så... Lite mindre kanske...

Tycker personligen inte att man ska löshoppa unga hästar på studs..
Det ska vara enkelt och kul för dem att hoppa.

Studs kan man börja med när hästen har bra rutin/kondition och muskler. Vilket den inte har när den bara är några år gammal.

"standard" för löshoppning är vad jag lärt mig 20*40 (de 3årstest jag varit på, ridsportsförbundet lär ut på utbildningar osv)
vet inte varför man inte ska ha längre dock... :confused: :)

min häst (dock ingen unghäst) brukade vi löshoppa studs med när hon fanns, tycker det var en bra variant och man behöver ju inte hoppa upp dom jämt... bra träning utan nån på ryggen och dom lär sig tänka lite och inte bara rusa igenom allt... :D

innan när vi inte hade nåt ridhus fick vi löshoppa på banan men det funkar inte med alla hästar. Innan man har upptäckt vilka har dom hunnit hoppa staketet ett par gånger...=)

När vi har löshoppat brukar vi ha: hjälphinder, ett galoppsprång och sedan ett större hinder. Vi brukar släppa hästarna så de får galoppera genom hela kortsidan och vända upp mot hindren. Har varit i ridhus med både 40x20 och 60x20

Vid treårstester så brukar ringen vara 20*40. Eftersom man bara har två hinder (hjälphinder + oxer) vid testet är risken annars stor att hästarna får för bra fart. Men i tränings och utbildningssyfte är det nyttigt att hoppa serier med bl a studs. Då får de lära sig att tänka ännu mer själva. Finns jättmånga bra förslag på olika löshoppningsserie i Anthony Paalmans bok (Min husbibel) "Träna hästen för hoppning"

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 453
Senast: Sel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat