Sv: Löshoppning - unghäst, hur ofta?
Föredrar regelbundet 1g/vecka under en kortare period för att befästa med unghästar. Min löshoppade kanske 5-8 ggr på hösten som tvååring (har inte pappren framför mig) o avslutade med ett litet championat med kritik från riktigt domare o poäng o så. Löshoppade så gott som varje måndag för tränare, max 90 på träning, nog 100 på champ. All tonvikt lades på att få honom avslappnad i överlinjen o få igång ryggverksamheten. Var lite svag ryggverksamhet på champ.
Sedan vilade han från löshopp i ca 2-3 mån varpå han löshoppades ungefär lika många gånger till regelbundet 1g/vecka inför treårs. Efter de 2-3 mnadena utan blev han helt annorlunda o hoppade mycket bättre genom kroppen o fick hoppa lite högre på träning i slutet, ngra ggr 110 en gång 115 som koll till treårs. Hoppade 2 språng på 120 på treårs mitten på maj och inget (?) lågt efter de två.
Vilat o ridits i sommar o löshoppades igår igen. Inga problem att höja rejält, han hoppade för en solkar stark 9:a/möjlig 10:a på 110/120 nåt. Ska hoppa en gång till nästa torsdag o sedan om drygt 2 veckor på finalen. Efter det inget löshopp alls förrän som förberedelse inför kvaliten nästa höst (ponnyer får ju inte hoppas uppsuttna tyvärr).
Vill poängtera att han löshoppat för samma tränare hela tiden och denna har verkligen haft en klar plan rakt igenom. Hästen har aldrig vägrat/rivit eller blivit osäkert utan hela tiden bara ställts inför uppgifter han kännt han klarat av. Då han hoppade lite högre i början (redan på 90) blev han spänd i överlinjen o tappade direkt ryggen men tränaren verkade veta precis när han bara behövde hoppa ett språng till på samma höjd eller om han behövde hoppa 2, 3 eller 4 språng på en lägre höjd för att bli avslappnad o få upp ryggen igen. När de höjde upp så högt på treårs (120
hoppat 1 språng 115 o enstaka 110 ngn gång) trodde jag direkt att han skulle bli spänd igen men han hoppade ist ännu bättre med mer rygg än någonsin och andra språnget var minst lika bra. Där ser man var långsiktigt planerad träning kan ge. Behöver jag säga att vi älskar vår tränare
Mao, ta bra hjälp. Det är guld värt!