löshoppning på mitt egna vis

N

Natascha

Hur löshoppar ni era hästar? Min stora måste jag driva på o ha en fålla till ( hon tycker det är trisst ).
Men shettisen hoppar om jag sätter ett hinder i hagen så hoppar han om jag säger hopp :p.
Hur gör ni?

När jag "löshoppar" själv så sätter jag bara upp ett hinder och så hoppar hon...

Jag använder löshoppningstaket och ställer upp dem runt hela ridhuset så att hästarna springer på en rund bana, Sedan bygger jag ett litet hjälphinder på en långsidan och sedan en oxer/stigsprång efter det. Hästarna ska ta ett galoppsprång mellan hjälphindret och det andra hindret.
Jag använder alltid markbommar.

Jag har även medhjälpare som kan stanna hästarna medan jag höjer osv.

Vi brukar fara in till ridhuset. där finns en ring av plaströr i taket,som man kan hissa ner, så man hägnar in mitten av ridbanan och lämnar c:a 5 meter ut till väggen. sen kan man bara lägga upp hinder på långsidorna...

hej :cool:
min gamle ponny ÄLSKAR att löshoppa...innan hade vi ett hinder uppställt i hagen, och när jag släppte ut min häst i hagen brukade han ta ett skutt över hindret ibland :)

men jag brukar bara ställa upp nåt hinder i paddocken, och släppa honom, så sköter han resten själv :) får stå o lugna ner honom lite mellan varven...hehe...

men min arab som jag hade på foder hade aldrig löshoppat (vi ställde hinder längs långsidan och hade en band längs hela sidan) så det var en upplevelse kan jag säga. Hon glodde bara på oss o tyckte ungefär att "ahaa...vad är det här nu då?"
så vi fick smacka på henne rejält, sen fattade hon.
hon tvekade nästan hela tiden på hindret, och tyckte inte alls det var nån höjdare :bump:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 697
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar