3

333

om du vill få hästen ordentligt välvd över hinder, jobba på ryggmuskulaturen och gymnastisera din häst vad hade du valt att gör ur löshoppningssynpunkt?

164 hög är hästen..

*5 och en halva
*3.3 studs med 2 eller fler hinder
*kombination med oxer som sista hinder (hur långt mellan dem?)

*andra förslag?

Och hur många dagar i veckan hade du löshoppat, hästen rids ej ännu.. ska byggas upp från marken först..

Sv: Löshoppa

5 och en halva är för hästen att trava in i så den skulle inte jag bygga upp för löshoppning.

Vi byggde upp studs först bara bommar på backen 4 st allt eftersom höjde man upp bom efter bom så det till slut blev 4 studs.

Just för att få den att jobba med ryggen över hindren bör man göra under ryttare för att kunna hjälpa till och ha hästen i form innan sen lugnt och mjukt gymnastikhoppa. Löshoppning blir mer en kul grej vilket får hästen att rusa lite. Sen är dte ju himla bra för unghästar att hitta balans och bjudning sen för äldre att få släppa loss lite :D

Löshoppning hade jag inte gjort mer än 1 gång i veckan högst. Däremot hade jag longerat över cavaletti, tömkört mm mm för att bygga upp hästen innan ridning.

Lycka till Mvh Diabetikern som just nu är jävulususkt trött och snart ska hem och sova.

Håller med om löshoppning inte oftare än 1 gång i veckan. Studs är jättebra men väldigt jobbigt för hästen.
I en kombination med oxer så kan ett avstånd på 7 meter vara lagom. Man får kolla hur det passar hästen och sen justera om det behövs. Jag har lärt mig att hästen ska inte hoppa mer än 7 språng när man löshoppar.

Är det en unghäst (2-4 år) ska man inte löshoppa mer än 1 gång i veckan, och under kanske max en 8 veckors period:banana:

han är väldigt lugn och rusar inte.. kanske lite i början typ första skuttet..

jag går fram med honom till ca 10 meter innan hindren, släpper honom, han travar fram om jag ej säger-Galopp när jag släpper. Han hoppar över hindren, galopperar några steg bryter av till trav själv och sen skritt och går fram till mig..

Leder på nytt fram honom osv.. Om jag inte byggt upp hela "banan" med "inhägnande snören" för då kan han ej gå fram till mig så i stället följer han "banan" och bryter av när jag säger det ev. gör halt om jag måste ändra i hindret..

Han är nu 8 år, dressyrstam men hopp på mammas sida i något led bakåt..

Varför enbart 1 ggr i veckan? Visserligen hade jag ej tänkt göra det oftare men ville bara fråga..

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka