Löshoppa min 08:a

Aston

Trådstartare
Jag hade tänkt börja hoppa min 08:a Aston när han kommer tillbaka från hingstbetet :) Han har hoppat två gånger med sin mamma. Bara ett par språng på väldigt låg höjd. Läser massor om allt jag kan göra med honom och det står att löshoppning och lösgalopp går bra om det inte görs mer än en gång i månaden.
Vad har ni hört?
Någon som löshoppat sin bebis?
Och hur högt och andra erfarenheter?

Någon som har lite andra tips om vad man kan hitta på med honom? Jag vill testa allt med honom så han blir riktigt säker :) Och han är redan så positiv till allt jag testat så jag tänkte bara köra på med lite enkla saker.

Sv: Löshoppa min 08:a

Jag ska löshoppa mina två -08 en gång vardera nu i höst. Sedan får de vara tills nästa år när de är 2, då blir det några gånger till.

Höjden typ bommar eller max 50-70 cm, bara för att de ska få prova lite.

Annars är det promenader och vara med som handhäst och lite sådant som är på schemat några gånger under vintern. Man behöver inte göra massa varje vecka för att få trygga och bra hästar, bara man gör rätt när man väl gör något.

Med tanke på att hästen är väldigt ung så tycker jag att du ska ta det mer som en lek i paddocken eller inhängnaden. Håll inte på för länge utan max 10 minuter. Passa på att köra lite miljöträning också, t.ex. ställ ett paraply i paddocken med en hink morötter bredvid och lägg ut morötterna som ett spår så att hästen hittar dem lätt efter att ha hoppat ett litet kryss eller över en bom. På så sätt får du löshoppning, träning på läskiga saker samt massor av rolig och mumsig belöning på en och samma gång.
Din 1-åring kommer med all säkerhet att se fram emot mattes nästa upptåg i paddocken. Ha det så kul! :laugh:

Jag har också en -08 :) Arabkorsning född i början av juni. Jag tänkte vänta till efter nyår med att låta honom prova. Han ska få göra andra saker innan, som skogspromenader, bilträning, prova sele mm.

Han fick hoppa efter mig i grimma och grimmskaft i våras, knappt knähöjd, ett par gånger och det va inget konstigt alls sa han :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 375
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar