löshoppa eller inte?

U

Uddatyp

lite små dum fråga kanske men..
har hört nu att när man väl börjar hoppa hästen uppsuttet så ska man sluta med löshoppningen?

jag vill väldigt gärna löshoppa min pålle för han älskar att hoppa men de gör inte jag.
därför tänkte jag att de kanske skulle vara en bra ide att löshoppa honom så han får hoppa lite högre emellanåt eftersom ja bara hoppar max 50 ungefär.

ja har löshoppat honom några ggr..inte så högt utan bara för att se vad han tyckte om de..och de funkade bra.

nu är ja bara rädd att de ska förstöras nåt när man hoppar
uppsuttet sen?
har nämligen en kompis som hoppar honom regelbundet när hon är hemma..men nu är hon inte och kommer inte vara hemma på flera veckor/månader..

hästen är 7 år..omd e har någon betydelse..

Sv: löshoppa eller inte?

rent generellt.. borde de bara förbättra, hästen får själv lära sig att komma rätt på hindrena och får mer flyt utan att någon stör.. jag tror att ryttaren inte kommer tycka att de gett en engativ inverkan på din häst!.. självklart ska man löshoppa om du och hästen ser ut att gilla det!!

Lycka Till MVH Sofie

Det är bra att FORTSÄTTA löshoppa hästen, även när man tränar uppsuttet. Bara man tänker på att göra bägge delar med måtta = inte hoppa hästen för mkt. Det finns inget bättre än löshoppning till att lära hästen hoppa naturligt och få den säker på taxering etc. Och det finns ingen anledning till att sluta med det när man börjar hoppa uppsuttet.Det har ingen betydelse vilken ålder hästen är i.

Sen tycker de flesta hästar det är riktigt roligt också! :)

håller med!löshoppningen skadar ju inte hästen på något sätt(om man inte gör det varje dag, men det tror jag ju inte att du gör).det är bra för hästen att själv kunna korrigera rytmen och taxeringen utan att bli störd.

Jag har också hört det där med att när man börjat hoppa uppsuttet så ska man sluta löshoppa, för att inte "förvirra" hästen i taxeringsmomentet.
löshoppning= hästen taxerar själv.
uppsuttet= ryttaren hjälper till att taxera.

när man då löshoppar efter att man hoppat uppsuttet fins risken att hästen tappar lite självförtroende för att den är osäker utan ryttarens stöd. Jag kan inte uttala mig om detta stämmer eller inte, hästar är ju individer.. ;)

Om TS inte vill hoppa hästen själv ( om jag fatta rätt) och den andra ryttaren inte kommer att vara där på några veckor skadar det nog inte hästen att löshoppas på lagom höjd om den tycker att det är roligt!

Jag har också hört att man inte ska löshoppa när man börjar hoppa hästen uppsuttet.. Jag har inte funderat så mycket kring det, vet inte hur det är egentligen..:crazy:

när man då löshoppar efter att man hoppat uppsuttet fins risken att hästen tappar lite självförtroende för att den är osäker utan ryttarens stöd. Jag kan inte uttala mig om detta stämmer eller inte, hästar är ju individer.. ;)

Nonsens då löshoppning ju är till för att STÄRKA hästens självförtroende. Men man måste ju veta vad man håller på med och inte göra för stora och svåra hinder och framförallt hålla sig till bra avstånd för hästen - detta oavsett om den är inhoppad under ryttare eller inte.

Jag personligen har inte träffat på en enda hopptränare eller ridlärare som säger att löshoppning är skadligt för en riden häst. Tvärtom har jag dock hört dem REKOMMENDERA det på vissa hästar som kan behöva korrigering eller en självförtroendes-skjuts. Och de allra, allra flesta hästar tycker löshoppning är roligt och tappar inte självförtroende av det trots att de i vanliga fall hoppas under ryttare.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård