LÖSHOPPA ÅRINGAR? (halvblod)

H

hotstuff

är det någon som har börjat med detta ännu? hur höga hinder har ni satt upp?

löshoppa en åring? ja det kanske är vanligt (jag har löshoppat min 2 åring en gång på typ 50 cm) men ett tips är att gå ut i skogen och promenera och skutta lite stockar istället?

Det5 är kanske liite tidigt att börja sätta upp hinder ännu. Men att springa över små pinna och stockar i skogen el dyl är inga problem. De får ju absolut inte vara högre än att du kan skutta över dem själv.

Jag tycker att man kan låta dem hoppa över någon liten bom om man vill. Tror till och med att det kan vara nyttigt för dem att vänja sig vid bommar etc. I Ridsport var det ju för ett tag sedan ett reportage om ett ställe där de hade hinder i hagen som fölen/unghästarna var tvugna att hoppa över några gånger om dagen. Dessa hästar hade fått väldigt bra resultat på unghästtester och liknande (det var säkert bra välstammade hästar också...).

MEN, man ska nog vara väldigt försiktig. Väldigt låga "hinder" och bara några få språng. Dessutom bör det nog vara väldigt lekbetonat, inte jaga över dem i flygande fläng. Kanske någon äldre häst kan vara med och gå först.

Vi lät åringen förra året hoppa över en bom på några decimeter några gånger och om jag inte minns fel var fölet med och sprang över några bommar också. Årets ettåring får säkert skutta över ett par hinder vid tillfälle, men inte högre än knähöjd och bara några gånger.

Jag har vart på studiebesök på den gården, kommer aldrig ihåg vad den heter, där får fölisarna hoppa stockar på ca 50 cm så löshoppa en åring på 50 cm är nog ingen fara så länge det går bra!

När min unghäst var ett år så fick han lära sig galoppera runt i en löshoppnings "bana" med lite bommar på marken ungefär vid denna tiden på året, någon gång la jag även upp det till små kryss.
sedan i slutet av Augusti efter betet fick han göra samma sak 2-3 ggr till, men hoppade som max 50 cm, sedan, i mitten av september, gick han rådgivade bedömning ( hingst) där får åringarna enligt reglementet max hoppa 60 cm tror jag det är, min fick där hoppa runt 1 meter ( 2 språng på den höjden) och gjorde detta galant ( se användarbilden)

Jag tycker bara det är nyttigt att lära hästarna detta tidigt, men som sagt håll det på en låg nivå o "lek fram det"!

Så din hoppade metern på rådgivande?

Vilken tur att vi inte lät vår kille hoppa då, eftersom han aldrig var löshoppad tidigare.....
Har har visat sig hoppa mycket bra, så jag har grämt mig lite att han inte visades i hoppning. Men några 1metershopp hade jag inte velat "utsätta" honom för.
Nu inte sagt att din inte var mogen för det, men vår var det inte.

Re: Så din hoppade metern på rådgivande?

Domarna ansåg väl att min var mogen för det, som synes på bilden hade han inga större problem med det, han är 3 år idag o har som mest fått hoppa 110 nu, han hoppar väldigt bra men jag anser att de är bättre att han hoppar "lågt" o känner sig tuff och modig inför 3-års testet, när de då höjer där har han kvar sin "bra" känsla ju!

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 086
Senast: Badger
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 554
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 433
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar