Lösgörande några frågor

TrySomethingElse

Trådstartare
Hej, har några frågor:

1. Vad är lösgörande övningar? Ska det få hösten att bli mjuk eller jag fattar inte! Vad är meningen med lösgörande övningar?
2. Vad betyder det att ha hästen i "låg form"?
3. Hur gör man ett galoppombyte? Jag vet att min medryttarhäst kan det, problemet är bara att inte jag kan det.
4. Vad är förvänd galopp? Är det "fel" av hösten att göra det. Med fel menar jag att den går i korsgalopp för det vill man ju inte.
 
Sv: Lösgörande några frågor

Hej, har några frågor:

1. Vad är lösgörande övningar? Ska det få hösten att bli mjuk eller jag fattar inte! Vad är meningen med lösgörande övningar?
2. Vad betyder det att ha hästen i "låg form"?
3. Hur gör man ett galoppombyte? Jag vet att min medryttarhäst kan det, problemet är bara att inte jag kan det.
4. Vad är förvänd galopp? Är det "fel" av hösten att göra det. Med fel menar jag att den går i korsgalopp för det vill man ju inte.

1. Vad är lösgörande övningar? Ska det få hösten att bli mjuk eller jag fattar inte! Vad är meningen med lösgörande övningar?
Att lösgöra hästen är att mjuka upp den i sidorna, det ska gå att böja, vända o ställa åt båda hållen, lika mycket. Flera hästar har en svår och en lätt sida, så att ha en lösgjord häst är viktigt för att hästen ska må bra, rent fysiskt. Något man bör jobba med varje ridpass!

2. Vad betyder det att ha hästen i "låg form"?
I princip, näsan långt ner, ryggen utsträckt. Det handlar om att hästen är avslappnad i ryggen och arbetar igenom hela den.

3. Hur gör man ett galoppombyte? Jag vet att min medryttarhäst kan det, problemet är bara att inte jag kan det.
Det lättaste för dig att börja med är att tex. rid i höger galopp, vända snett igenom, sakta av till trav två steg, fatta vänster galopp. Sedan bara fortsätter du och öva, tills du inte behöver något travsteg. Det hela görs genom att du galopperar, gör en halvhalt, ger ny galoppskänkel. Ska gå smidigt, inga stora hjälper! :)

4. Vad är förvänd galopp? Är det "fel" av hösten att göra det. Med fel menar jag att den går i korsgalopp för det vill man ju inte.
Förvänd galopp är när du med mening rider i högergalopp i vänster varv, och vänstergalopp i höger varv. Finns med i vissa dressyrprogram som en rörelse!
Korsgalopp är alltid fel, då är hästen obalanserad!


Hoppas du fick lite mer klarhet i det hela! :)

// Niikon92
 
Sv: Lösgörande några frågor

Hej, har några frågor:

1. Vad är lösgörande övningar? Ska det få hösten att bli mjuk eller jag fattar inte! Vad är meningen med lösgörande övningar? Lösgörande övningar använder man för att få hästen smidig och rörlig, lite som att stretcha kan man säga. Böjda spår där hästen får sträcka ut sin yttersida, skänkelvikningar och framdelsvändningar där hästen måste trampa in med bakbenen under sig (då stretchas utsidan på rumpan och låret) är exempel på lösgörande övningar. Muskler som är korta och stela hindrar kroppen att röra sig optimalt och det är precis samma för oss människor.

2. Vad betyder det att ha hästen i "låg form"? Låg form betyder att hästen sänker huvudet neråt/framåt så att manken i princip är högsta punkten. Jämför med hög form, som hästar går i på dressyrtävling på hög nivå, där den högsta punkten på hästhalsen är strax bakom öronen. Låg form kan i princip alla hästar gå i medans det krävs mycket styrka för att en häst ska orka gå i en högre form. Sen finns det en hel mängd olika varianter däremellan. ;)

3. Hur gör man ett galoppombyte? Jag vet att min medryttarhäst kan det, problemet är bara att inte jag kan det. Detta får någon annan svara på eftersom jag själv inte kommit dit ännu. :D

4. Vad är förvänd galopp? Är det "fel" av hösten att göra det. Med fel menar jag att den går i korsgalopp för det vill man ju inte.
Förvänd galopp innebär att hästen går i höger galopp i vänster varv eller tvärtom. Om ryttaren vill att hästen ska göra det så är det rätt (det finns med som ett moment i vissa tävlingsprogram). Om hästen går i förvänd galopp när ryttaren inte vill det så får man felsöka varför. Ger ryttaren fel signaler eller har hästen något problem?
Korsgalopp är när hästen går i höger galopp med frambenen och vänster galopp med bakbenen eller tvärtom. Det känns oftast stötigt och kantigt och det är inte önskvärt. Kan hända med hästar som är obalanserade, mellan hindren vid hoppning om ekipaget inte är i balans men också om hästen har problem/ont i bakknän/haser etc.
 
Sv: Lösgörande några frågor

Hej, har några frågor:

1. Vad är lösgörande övningar? Ska det få hösten att bli mjuk eller jag fattar inte! Vad är meningen med lösgörande övningar?
2. Vad betyder det att ha hästen i "låg form"?
3. Hur gör man ett galoppombyte? Jag vet att min medryttarhäst kan det, problemet är bara att inte jag kan det.
4. Vad är förvänd galopp? Är det "fel" av hösten att göra det. Med fel menar jag att den går i korsgalopp för det vill man ju inte.

1. Vad är lösgörande övningar? Ska det få hösten att bli mjuk eller jag fattar inte! Vad är meningen med lösgörande övningar?
Lösgörande övning är dom övningar som mjukar upp hästen innan du kan börja jobba den ordentligt. Rida serpentiner, skänkelvikningar, volter, slutor, öppnor.
2. Vad betyder det att ha hästen i "låg form"?
Att ha hästen i en låg form betyder ungefär att hästen ska gå med sänkt huvud (nacken nedanför manken), sträcka ut ryggen och jobba genom kroppen.
3. Hur gör man ett galoppombyte? Jag vet att min medryttarhäst kan det, problemet är bara att inte jag kan det.
När hästen precis är i luften i ett galoppsprång så lägger du om skänklarna för ny galopp typ.
4. Vad är förvänd galopp? Är det "fel" av hösten att göra det. Med fel menar jag att den går i korsgalopp för det vill man ju inte.
Förvänd galopp är när den går i höger galopp i vänster varv. Det är inget fel om man gör det med flit och det sträker galoppen
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp