Lösgörande/avstressande rörelser

D

Dixie Chick

Vårat sto blir mycket lätt stressad när vi rider henne. Ett flertal halvhalter samt mycket serpentinbågar brukar få henne att slappna av lite, men nu undrar jag om det finns ngn mer rörelse som vi kan göra?

Hon är undersökt av vet så hon har inte ont ngnstans. Även tandläkaren har kollat henne för en tid sen.

Jag försöker få henne att söka sig framåt, nedåt vilket hon gör bra. Men så fort vi tar lite i henne så har hon en tendens att bli spänd. Hon har alltid varit såhär, och jag vet att det blir bättre när hon kommer upp i kondition. Men jag vill nu ha tips på hur vi kan variera träningen för att ge henne både styrka och kondition.

Jag har inte ridit på några år så jag har tappat lite av kunskapen om hur man bygger upp en häst från grunden... :crazy:

Sv: Lösgörande/avstressande rörelser

A, O och tysk Ü är att alltid ta hjälp av någon som är kunnig.

Men en bra lösgörande övning är att du gör en stor framdelsvändning. Tänk dig en framdelsvänding som rör sig över en 6m volt. Jobba med ställningen i hela kroppen, och vänd runt i din stora framdelsvändning i skritt, vänd igenom den lilla volten och kör samma vändning åt andra hållet. Ställningen är busviktig.

Vi kommer att ha en tränare på plats efter att hästen blivit lite hemmastadd och efter att vi har "sollat terrängen" lite.

Hmmm.... Stor framdelsvändning... Låter ju väldigt läsgörande faktiskt.. Ska testa det! Allt för att variera träningen lite! :D

Har du/ni andra fler förslag?

Det här låter nog konstigt men fungerar kanon på min pålle. Halter. OM du rider i paddock så kan du börja med halt vid varje stolpe. SEdan kortar du sträckan och till slut så gör du halt efter varje steg. Otrolig rolig övning faktiskt som någon här på BUke tipsa om och jag trodde de var knäppa men testade och en mjukare mer medgörlig och lyhörd häst fick amn nog leta efter just då.

Efter denna övning kunde jag rida honom på långtygel och göra volter och serpentiner enbart med min vikt.

Låter lite som det jag håller på med... Fast man går "hela vägen" liksom. Ska blanda lite nästa gång jag rider.

ta fram lite bommar om du har tillgång till det
behöver inte vara många lägg dom i i övere och neder volten
och gör en 8
hoppas att du fattar hur jag tänker:confused:
då har hästen liten annat att tänka på
måste lyfta fötter och dylikt
då är han nog minder spännd :)

longera inna ridning
brukar jag göra :love:

jag brukar oxå varva att jag jobbar från marken alltså tar kusen i tränset och så går vi och gör olika roliga övningar
och sedan brukar jag släppa henne lös och leka följa johan
eller kull:devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 320
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar