Lösgjordhet och att bara rida lätt

MissFideli

Trådstartare
Rider ett PRE-sto som lätt stressar upp sig. Hennes steg är inte alls det "mjuka" som PRE sägs ha (har bara ridit denna) utan är stötigt. Det gör att jag inte kan sitta ner, utan rider lätt hela tiden. Gör det nått egentligen? Alltså är nedsittandet nån del i ridningen egentligen?
Hon har en förmåga att spänna sig i nacke och hals) finns tråd om det på ridning) och jag har därför ridit mycket på bana för att ha kontroll. Jag börjar få henne lösgjord i båda sidor nu efter ett tag och jag kan styra henne på sytråd så att säga. Till och från, hon tappar ofta koncentrationen. Men hon är relativt omusklad och rids för sällan för att muskla sig ordentligt. Hur påverkar lösgjordheten hennes muskler? Alltså är det nått i sig som kan ge henne träningsvärk eller nått? Jag får sällan med ryggen tycker jag (jag är iofs usel på att känna sånt) utan nöjer mig med att få henne lugn och lösgjord.

Hoppas nån förstår mina frågor.

Sv: Lösgjordhet och att bara rida lätt

Det gör ingenting att du rider lätt, men det är svårare än att sitta ner om man rider svårare övningar, eller rider sidvärtsexempelvis. Men det inverkar inte på ridningen så sätt. Däremot blir du otränad och det kan bli tungt att sitta ner igen : P Jag rider hellre lätt för att jag rider bättre där tycker jag, så jag blir fort trött när jag väl sitter ner..

Den andra frågan förstod jag inte.

Tack, då fortsätter jag rida lätt.
Fråga 2 var precis som det står. Kan lösgjordhet i sig ge träningsvärk? Och en följdfråga, vad gör egentligen lösgjordhet i sig för hästen?

Lösgjordhet i sig kan väl inte ge träningsvärk eftersom ska bli mjuk av att jobba med det, däremot arbetet för att få en lösgjord häst ger ju träningvärk beroende på hur hårt du jobbar? (eller hur mycket hästen spänner sig). För att släppa måste den spänna någon annanstans, för att länga ut överlinjen måste den spänna buken ex. Du måste aktivera muskler för att kunna flytta muskler.

Lösgjordheten ger väl precis det som namnet säger, en lösgjord häst? En häst som är lösgjord bär inte på några spänningar, varken fysiskt eller mentalt, den är mjuk och ledig i kroppen och kan böja sig och stretcha ut när helst, den är väl mottaglig för ryttarens signaler. Ex. en häst som inte går att 'lägga ner' som inte följer med framåt-neråt är inte lösgjord.

Att lägga ner hästen är också ett sätt att 'fånga upp' ryggen. (då får den dock inte bara längas ut, den måste runda hela överlinjen. Ungefär som om man sträcker sig efter tårna med raka ben, så kan du göra detta utan att sträcka ut ryggen. Däremot om du tar in/ner näsan mot magen så känns det att det sträcker ut i ryggen). Då måste den höja ryggen och är man skicklig så kan man hålla kvar välvningen även om man kortar in hästen.

Tack, då fortsätter jag rida lätt.
Fråga 2 var precis som det står. Kan lösgjordhet i sig ge träningsvärk? Och en följdfråga, vad gör egentligen lösgjordhet i sig för hästen?

Du skriver att hästen är lösgjord, att den är spänd/uppstressad, sen frågar du vad lösgjordhet gör för hästen.

Vad är lösgjordhet för dig? Tycker det låter lite luddigt.

Hänger stress och lösgjord ihop för dig alltså? En häst kan inte vara stressad när den är lösgjord?

En stressad häst bär på spänningar = inte lösgjord. Om du själv är stressad så är du orolig, kanske lite disträ, kanske glömmer saker, översatt till häst - inte mentalt lösgjord, är hästen mentalt lösgjord så är den klar och lugn i huvudet och är lätt att kommunicera med.

Anledningen att hästen är stötig i traven beror med all sannolikhet på att den är spänd och för snabb i sin takt. Använd din egen lättridning för att påverka takten och att göra den långsammare. Rid lätt långsamt och det steget du sitter så sitt verkligen i sadeln och bli inte snabb i din lättridning. Tanken på de flesta PRE jag sett bör vara att få dom tänka framåt och igenom istället för bara uppåt och hastigt.

En häst som är lösgjord är avspänd och mjuk i båda sidorna. Bara för att du känner att den släpper lite i sidorna betyder det inte att den är lösgjord. Den lösgjorda hästen går med ett mjukt stöd fram på bettet, lysnar på båda framåthjälper som förhållningar och går med ett gott förtroende för ryttaren. Och jo, även det lösgörande arbetet kan ge träningsvärk då musklerna aktiveras:).

Tack :bow: Hon jobbar på rätt bra framåt-neråt (ingen direkt rygg med dock, vilket jag inte vet hur pass jag kan kräva när hon bara går sporadiskt) men ramlar lite framlänges sen och pinnar iväg. Att jag kallar henne lösgjord är väl för att hon inte biter sig fast eller är stel i någon av sidorna, men koncentrationen är sådär och hon har en förmåga att glömma bort mig om det händer nått mer spännande.
Men jag vet inte...

Har ett PRE-sto som har haft liknande problem...

Något som dock har gjort henne mycket lugnare och fått henne att vila mer på steget och bli mer lösgjord är att jag alltid skrittar fram ute i skogen, oftast ganska länge. Sen brukar jag låta henne gå på framåt i ganska fri form när jag värmer upp och fokusera på att ha bakbenen med mig och att hon rör sig framåt istället för uppåt.

Först när hon är avspänd och stabil på tygeln sätter jag mig ner och jobbar. Blir hon spänd igen så rider jag lätt och backar bandet. Något som också har hjälpt mig att få henne mer lösgjord är att lägga in fram och bakdelsvändningar lite här och var i passet tex.före en galoppfattning.

Sen är detta givetvis ingen universallösning för alla PRE-ston och jag är inte heller någon dressyrryttare men det har funkat väldigt bra för mig och min häst. :)

LYCKA TILL!

Fram och bakdelsvändningar eller "tagen bakdel" som jag lärt mig fungerar bra och det är det ihop med sidförflyttningar som gör att hon blir mjuk i sidorna. På bana är hon relativt lätt att få lösgjord, ute i skogen är det inte alls enkelt, för att inte säga omöjligt.

Hänger stress och lösgjord ihop för dig alltså? En häst kan inte vara stressad när den är lösgjord?

Nej, det kan den inte.
En lösgjord häst kan spänna och slappna av i musklerna. En stressad häst kan inte ha avslappnade muskler, den spänner sig.

En annan sak som jag kan tänka mig när du upplever att hon släpper i sidorna, är att hon kanske släpper bettet? Då blir den svårare att påverka. Nu vet jag ju inte om hon gör det, men har sett andra PRE som verkligen har en tendens att släppa bettet kröka på nacken bli hastiga och bara gå uppåt. Jag hade nog försökt få ett lite överdrivet stöd på handen. Med ex ett novabett eller Sprenger WH Ulra med gummikula kan man få effekten att hästen lägger sig lite på bettet och att den följer handen bättre ist för att släppa kontakten:).

Lycka till med pållen:).

En annan sak som jag kan tänka mig när du upplever att hon släpper i sidorna, är att hon kanske släpper bettet? Då blir den svårare att påverka. Nu vet jag ju inte om hon gör det, men har sett andra PRE som verkligen har en tendens att släppa bettet kröka på nacken bli hastiga och bara gå uppåt. Jag hade nog försökt få ett lite överdrivet stöd på handen. Med ex ett novabett eller Sprenger WH Ulra med gummikula kan man få effekten att hästen lägger sig lite på bettet och att den följer handen bättre ist för att släppa kontakten:).

Lycka till med pållen:).

Håller med om att detta är ett vanligt syndrom hos PRE, har upplevt de på samtliga jag ridit och det är en hel del. Andra bett som jag upplevt att min pre tar bra stöd på är raka bett, bett med fasta ringar och bett med olika metaller. Har också upplevt att många inte riktigt vågar driva fram sin pre till bettet (har själv varit där) då de ofta är ganska överladdade och elektriska hästar. Men det är viktigt att få en ärlig bjudning framåt istället för ett elektriskt explosionsläge som leder till en spänd häst.

Har ridit många olika typer av PRE:er och många hr ju en tendens att vara mer uppåt än frammåt. därför viktigt att verkligen se till att de kommer fram till handen och ökar steglängden, inte bara trippar fram. Man måste ha en lösgjord häst innan man kan börja samla dem, har sett en del som slarvar med det och börjar samla för tidigt och det resulerar i ännu mer trippighet och man får inte den bjudningen som önskas. Ta ner takten, jobba med lösgörande arbete, tänk på att du själv oxå är lugn och inte spänner dig, utan är tydlig med signalerna. Fortsätt att rida lätt i traven och mer fokus på frammåt, det behöver inte gå fortare men hästen måste tänka mer frammåt-frammåtbjudning. Hitta sedan sökningen nedåt. Hitta avslappnigen, lugnet. gör det roligt för din häst. rid oftare. rid ut.

Hon går på ett tredelat idag och bettbyte är inte aktuellt eftersom det inte är min häst. Hon är relativt lätt att få låg i formen, men som ni skriver så kan det vara så att hon släpper bettet helt. Måste kolla det nästa gång jag rider vilket nog blir på torsdag. Hon har en j*kla trav när hon vill, länger bra och kommer ifrån det där symaskinssteget. Men då har hon en förmåga att falla över i galopp och ta bettet och dra.

Har ridit många olika typer av PRE:er och många hr ju en tendens att vara mer uppåt än frammåt. därför viktigt att verkligen se till att de kommer fram till handen och ökar steglängden, inte bara trippar fram. Man måste ha en lösgjord häst innan man kan börja samla dem, har sett en del som slarvar med det och börjar samla för tidigt och det resulerar i ännu mer trippighet och man får inte den bjudningen som önskas. Ta ner takten, jobba med lösgörande arbete, tänk på att du själv oxå är lugn och inte spänner dig, utan är tydlig med signalerna. Fortsätt att rida lätt i traven och mer fokus på frammåt, det behöver inte gå fortare men hästen måste tänka mer frammåt-frammåtbjudning. Hitta sedan sökningen nedåt. Hitta avslappnigen, lugnet. gör det roligt för din häst. rid oftare. rid ut.

Rida oftare kan jag inte göra pga tidsbrist. Ria ut gör jag oftare än jag rider på banan, men uteritter på den här hästen är förenat med mer stress och mer dragkamp, så det ger nog inte så mycket i dagsläget. Ta ner tempot är nästan lite för enkelt, som du vet är dom nästan för enkla att korta och jag tycker det är svårt att hitta ett bra tempo och en bra takt på henne. Hon kan ju liksom stå still och travar utan anstränging.

Uteritter ska gå i full galopp enligt henne, skritt är en töntig gångart tydligen.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 510
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
591
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI