Lösdriftshästar..

Lavinia

Trådstartare
Hej!
Ni som har lösisar där ute, hur gör ni när det blir kallare, ger ni mer kraft eller litar ni på att hästen får nog med energi från grovfodret?

Och jobbar era hästar eller går de bara och "skräpar".

/ Lavinia, nyfiken på hur andra gör

Sv: Lösdriftshästar..

Hästar håller värmen när de äter så mer hö är en självklarhet.
Mina hästar har alltid fri tillgång på hö, så det är aldrig helt slut i deras hö-bord. Men för att vara helt säker så kan jag lägga i lite mer än vanligt när det är kallt ute om det är så att de vill äta lite extra då. Och är det riktigt kallt så lägger jag på täcke!
Men det är väldigt sällan de har täcke. Härom dagen var det 20 minus, då såg jag att det var sura miner - så täcke på, och det
blev frid och fröjd ;)

Kraft får bara stoet. Valacken har energi så det räcker och blir över ändå.
Oavsett det är vilo-period eller ej. (Det har varit perioder
då det fått "stå" pga dåligt underlag o dyl.)
Stoet ger jag alltid lite kraft och luzern oavsett om hon rids eller ej,
givetvis inte stora mängder och inte lika mkt vid vila
som vid normalt då hon rids.

I normala fall, när allt är som det ska så rids de varannan dag och
varannan dag har de vilodag. Vilket inte alltid innebär att de faktiskt vilar, utan det kan vara tömkörning eller så också.

De klarar sig fint med bara hö, och i stoets fall lite kraft och luzern.
De är pigga och glada båda två!

Mina har också klarat sig bra bara på hösilage. Man får vara uppmärksam på hur de mår, helt enkelt! :)

Min häst går ute på lösdrift och när det blir kallare ute ser jag till att hon får mer hö, och lite mer kraftfoder. Jag använder inte täcke på henne, utan hon håller värmen genom att äta.
Hon rids 3 gånger i veckan ungefär.

Mina får bara mer hö, sen kan dom äta hur mycket halm dom vill.
Jag ger inte mer kraftfoder.

Min är skogsmulle och rids ca 5 dar i veckan (om underlaget tillåter)

Läste senast igår i en välkänd bok att man i alla fall på unghästar skall undvika att ge för mycket kraftfoder då de kanske inte orkar äta lika mycket hö, och att stå och äta hö värmer. Så jag hade inte gett mer kraftfoder utan bara mer hö. :)

Hej!

Och tack för svar. Jag tänker lite lika, att fri tillgång på hö är bättre än mera kraft, men man måste ju fråga ibland också om man inte är helt säker:-)..

Min tjej får också fri tillgång på hö/silage och samma kraft oavsett väder, täcke på om det är kallt/nederbörd.. Brukar jobbas ca 5 dagar/vecka, men inte uppsuttet alla dagar. Vilar just nu pga skada..

/ Lavinia, vars häst trivs bäst ute

Det är ju tuggandet som gör att de håller sig varma, och de tuggar ju mer och längre på grovfoder.
Jag glömde skriva att mina har tävlats i hoppning i låga klasser och ridits 7 dgr i veckan för det mesta. Märren gick 110-120 klasser, lätt dressyr och lätt fälttävlan.

Våra hästar går på lösdrift men har normalt inte helt fri tillgång på hö. Men nu när det är kallare lägger vi ut mer hö så det i stort sett blir fri tillgång :)
Ökar inte kraftfodret.. hon rids och vi tränar nu för några distansritter i sommar, så träningen är igång.

Normalt sett har hon inte täcke men just nu vill jag inte riskera att hon blöir stel och kall så efter lite mer krävande träningspass så blir det täcke på någon natt....

Hejsan!

Mina går också på lösdrift. De får fri tillgång på hö och fodras dagligen separat med kraftfoder så som havre, krossat korn, soya och betfor samt mineraler. Eftersom jag inte kan tvinga hästarna att äta mer hö och jag anser att en av dem (den ranghöga) borde ha lite mer hull, så fodrar jag upp honom med kraft för att få honom lite rundare. Den andra får enbart kraft som täcker upp behovet som blir när jag rider honom. Han rids ca: 4-6 gånger i veckan och är 4,5 år.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V