Lösdriftshäst bli boxhäst?

Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Intressant att läsa om er övergång från lösdrift till uppstallning! :) Visst är det jobbigt att se när de väver :(

Jag har nog något liknande att vänta mig. Min häst har en del energi och kan stressa upp sig innan rutinerna satt sig :meh: Samtidigt är det en cool häst i många situationer O_o Så precis som du säger gäller det att skapa rutiner och sysselsättning/stimulans. Kommer att vräka på ordentligt med hö och fylla upp ett finmaskigt hönät i boxen.

Ibland tänker jag att det är oklokt att skifta miljö. Men fördelarna är många att jag känner att vi gör ett försök. Skönt nog får vi komma tillbaka till lösdriften igen om det skulle gå åt skogen :eek::)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Jag tror också att det är individ-relaterat hur det går.

Vi har bytt stallmiljö en gång förut. När jag köpte henne flyttade vi in i ett stall med stora hagar och lång utevistelse. Där trivdes hon inte p g a flocksammansättningen, som var tre äldre valacker (min häst sto, då 2 år). Tror äv att höportionerna blev otillräckliga till henne när de utfodrades i hagen (alla tillsammans) plus att hon var understimulerad.

Därifrån flyttade vi till nuvarande stall också med boxplats på natten och lång utevistelse. Hon aklimatiserade sig väldigt fort där, tror att flocken passade henne bättre (fler ston) och att det var bra rutiner. Samma stall erbjöd året efter plats i lösdriften och där har hon nu gått i ca 2,5 år.

Lite med skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot flytten :eek:;)
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Jag tror också att det är individ-relaterat hur det går.

Det tror jag med. Har haft en som inte hade några problem att växla mellan lösdrift, uppstallad, lösdrift konvalecent etc. Och en som formligen dog av stress inne i stall. Den 3-åring jag har nu har både stått på box, spilta och lösdrift hos förra ägaren (står nu på lösdrift).

Jag tror dock att en period på box som ung kan vara väldigt lärorik även om hästen sedan blir en lösdriftshäst resten av livet.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Klok reflektion .

Det handlar både om tillvänjning men än mer om hästens förmåga temperamentsmässigt och hur Ffa den fått sin "uppfostran " att anpassa sig frågar du mig .

Vissa har en förmåga att anpassa sig och trivas oavsett situation bara grundbehoven i fråga om just den hästen och dess läggning i sig blir fyllda.
Andra har svårt med omställning vad det än är av samma anledningar .

Utöver det har jag haft förmån tillsammans med säkert många andra , att många gånger se hur hästar som tidigare bedömts ha svårt att anpassa sig osv , direkt gjort det i ny miljö och utan några problem öht. Trots problematik och stress utryckt hur det ska gå osv från hästägare eller andra insatta runt hästen sen tidigare .
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Min pålle har varit svårt sjuk. Så han har gått i paddock på dagarna i en vecka, denna vecka går han med kompis på lösdriften på dagarna. Box på nätterna. Man riktigt ser på honom hur urtrist detta är, han står och tittar längtande ut genom fönstret. Så nej han gillar sin lilla lösdrift med skogshage bättre. 2 hästar med tillgång till stor fölbox i stallet. Men i morgon ska han få gå ut dygnet runt igen. Han kommer att bli så lycklig.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Jag har haft 4 olika hästar som bytt mellan box och lösdrift varje vecka, dvs ett par dagar i rad på vardera ställe. Vissa gånger har det varit lång utevistelse och ganska mycket rörelse, andra gånger har det varit mer stillastående i mindre hagar och i perioder ganska kort utevistelse.
Jag vet inte om det var positivt eller negativt att de aldrig vande sig helt vid det ena alternativet, utan de var helt enkelt okej med både lösdrift och uppstallning.
En av hästarna blev en period betydligt piggare på box men det var också i en period då han inte reds, ett par extra dagar på lösdriften fick honom tillbaks till sitt lugna jag. Dock hade nog ordentlig ridning eller få släppa i en manege (det var halt i hagarna) funkat lika bra för honom.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Ja, det är värt ett försök och trivs inte hästen får man i värsta fall byta tillbaka till lösdrift! Idag var jag snabbt ut i stallet och så fick hon massage av en massör osv. Världens gosigaste sociala häst hade jag idag :D.

Fick höra om en av ridskolehästarna som vävde mycket vid foringar och utsläpp m.m i början, och det kommr jag också ihåg. Hade sen ett uppehåll på något år och kommer ihåg att tanken slog mig att han inte vävde längre, men funderade inte mycket på det då. När jag sen pratade om Fatimas vävning sa de att han slutate helt när han kom in i rutinerna :)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Mitt sto gick på lösdrift från födseln tills hon var 4 1/2 år. Då flyttades hon till stall, var ute från kl 8-17 ungefär. Det gick hur bra som helst (: hon lärde sig rutinerna snabbt. Nu är hon 6år & går på lösdrift igen
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 040
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp