Lösdriftshäst bli boxhäst?

Wembley

Trådstartare
Tänkte höra med er om vad ni har för erfarenhet av att göra lösdriftshästar till boxhästar?

Låter kanske som en märklig fråga, men jag har bestämt mig för att flytta min häst till ett stall som bara ligger 500 m hemifrån mig. Nuvarande stall ligger ca 10 km hemifrån. Det nya stallet har tillgång till ridhus, vilket gör att vi kan börja träna på ett helt annat sätt.

Min häst är 5,5 år och har de senaste 2 åren gått på lösdrift.

Stallet som jag planerar att flytta till kan inte erbjuda lösdrift utan boxplats i ett mindre privatstall med tre hästar. De kommer att gå ute mellan ca 9.00-18.00. Under den lerigaste perioden i en stor grusad rasthage, övrig tid på en större äng.

Har ni tips på vad som kan underlätta omställningen? Det jag tänkt på är att sätta upp ett finmaskigt hönät i boxen.

Vi har också fått löfte om att flytta tillbaka om det går åt helsike helt :crazy: Jag räknar dock med att det tar några veckor för henne att aklimatisera sig i sin nya miljö. Tacksam för era erfarenheter! :)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Innan jag flyttade hade min häst gått på lösdrift och det var inga problem. Har var lite rastlös den första veckan med sedan ställde hans kropp om sig :)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Tror det är väldigt individuellt. Men ena blir skitjobbig om hon får stå på box, den andra bryr sig inte ett jota.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Sålänge det är lång utevistelse (12 timmar i vårt fall) och fri tillgång på mat inne i hönät har mina klarat det väldigt bra att variera fram och tillbaks. Tror som Gimlan att det nog är väldigt individuellt, hur hästarna reagerar både på omställningar och hur aktiva de är, om de är sådana som måste röra sig mycket eller är mer stillastående även på lösdrift.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Försök ge så mycket utevistelse som möjligt, och se till att det finns mat i boxen, gärna i nät om det blir nedtrampat annars. :)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Åh vad skönt att det gick så pass snabbt för din häst att ställa om sig! :) Jag räknar nog med att min kommer att vara ganska stressad de första veckorna.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Är rädd att min kan bli jobbig, hon brukar rycka och dra i grejor som hänger utan för boxar o s v. En aktiv hjärna och har tendens att bli stressad vid omställningar. Men får räkna med att ägna henne extra tid och omsorg.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Sålänge det är lång utevistelse (12 timmar i vårt fall) och fri tillgång på mat inne i hönät har mina klarat det väldigt bra att variera fram och tillbaks. Tror som Gimlan att det nog är väldigt individuellt, hur hästarna reagerar både på omställningar och hur aktiva de är, om de är sådana som måste röra sig mycket eller är mer stillastående även på lösdrift.

Blir nog upp till 10 tim utevistelse här under vinterhalvåret, när det blir ljusare ute så kanske ännu längre.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Försök ge så mycket utevistelse som möjligt, och se till att det finns mat i boxen, gärna i nät om det blir nedtrampat annars. :)

Jepp, hönät ska det bli. Ska även prata med de andra i stallet om någon permanent utfodringslösning i hagen så de har mat att plocka med hela tiden där också.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Vi fick hem en 6-årig lösdriftshäst av kallblodstyp. Vi hade möjlighet att låta den gå på lösdrift vidare hos oss om det inte funkat med traditionell uppstallning men den hästen ställde blixtsnabbt om till att bli en uppstallad häst och verkligen uppskattade att komma in om kvällarna. Var väldigt svårt att förstå att den hästen överhuvudtaget funkat på lösdrift.

Så det kan gå väldigt bra att övergå till att bli boxhäst :)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

MIna två förra hästar var det inga som helst problem att byta mellan uppstallning och lösdrift. Jag gjorde det några gånger under de tio år de fanns hos mig men det var aldrig (!) några problem åt varesig det ena eller det andra hållet :)

Nu flyttade de visserligen alltid tillsammans , så de hade alltid varandra. MEn jag vet inte om det påverkade dem i det fallet :)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Min häst har under hela sitt liv (är 17) gått på framförallt box men även lösdrift några perioder, och nu senaste året endast lösdrift fram tills för några veckor sen när jag flyttade henne till box.

Hon har fått så jäääävla mkt energi, är enormt pigg och het. En häst som alltid varit lugn o fin på lösdrift. Oh my good! :D Dock otroligt roligt att hon blivit så pigg, men måste tänka mer på motionen. Inte 2 vilodagar här inte. ;)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Min häst gick på lösdrift tills jag köpte henne som 4,5-åring. hon har stått på stall periodvis och vissa nätter men då alltid haft lång utevistelse och inte i några längre perioder.

Jag hade inte möjlighet att göra så mkt, då stallet jag hyr in mig i bara har utevistelse dagtid. Har letat men finn singa vettiga lösdrifter här. Det blev en stor omställning för henne att gå från lösdrift och 3-4 kompisar till att bara vara ute 6-7 timmar och dessutom ensam (var broddperiod och ingen ville släppa ihop med ny häst). Dock upplevde jag inte att hon vantrivdes med det, hon hade halm inne. Hon blev ju piggare såklart men det var allt.

Hur dom tar det är nog olika hur känsliga dom är. Jag har nu märkt att min häst inte verkar trivas så bra i stallet då det är 12 hästar där och rätt stimmigt kvällstid. Så jag står i kö om att flytta henne till en utebox med 5 hästar i samma byggnad. Hoppas hon blir gladare av det.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

köpte min häst från lösdrift, hon var uppvuxen på det och hade aldrig varit inne på box. köpte henne som 2 åring, nu är hon 3,5.

men hon trivdes inte på box, har stått i 2 olika stall,(står nu på egen lösdrift) pga av olika omständigheter, men i ena stallet stod hon i 6 månade och det andra i 5, men i stall 1 då gick hon ensam i en lite hage, och kom in runt 17 på vintern, men hon var orolig och trampade runt i boxen, ville inte vara i boxen.

i stall 2 var hon ute något längre, hade större hage och hönät i boxen, och de funkade bättre, men det var inte optimalt, man märkt på henne att hon var inte till freds, utan var mycket plockig och "hållapåig". pillig, kunde inte stå still och var allmänt missnöjd i boxen, så fort någon var i stallet så skrapade hon men hovarna och vandrade.

Nu har jag köp en till häst och har egen lösdrift på pappas gård, och hon är en helt annan häst, trevlig och lugn.
sen är de ju individer, de kanske går jättebra med din häst, men låt henne åtminstonde få 1 månad på sig att aklimatisera sig.
Det är ju bra att du kan flytta tillbaka om de inte funkar.
Lycka till
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

*Kl*

Det verkar ju vara väldigt olika från häst till häst här hur omställningen har fungerat.

Gott att höra att det finns många positiva exempel iallafall :) Jag räknar med att det kommer att ta åtminstone en månad för henne att varva ner.

Stallet vi flyttar till är inte så stort, så det kommer inte att vara så mycket spring i det (bara 3 hästar, ligger lite för sig).

När det inte är alltför blött och lerigt kommer de att kunna gå ute på en stor äng under ca 9 tim. Hon har sällskap i hagen av fyra andra hästar, både när de måste gå i rasthage och på ängen.

Men jag misstänker ändå att hon kommer att bli rastlös de timmar hon står på box. Hon har vävtendens när hon blir stressad. Dock har hon stått på box tidigare och det har fungerat när hon har funnit sig tillrätta.

Jag har också pratat med de som står i stallet nu i förväg om hästens vävtendenser så att det inte ska bli några reaktioner där och att de t ex inte lämnar henne själv den första perioden. De är alla positiva! :)
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Om hon gått i storflock tidigare hade jag nog mer funderat lite på omställningen om det nu blir en liten flock med 3 hästar. Hur det påverkar tex, om två personer är ute dagtid och rider sina hästar osv - ska din gå in då, eller vara kvar ute? kan det bli oroligt osv

Bara lite aspekter att ta i åtanke också, bortsett från själva ändringen i upplägg.
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Om hon gått i storflock tidigare hade jag nog mer funderat lite på omställningen om det nu blir en liten flock med 3 hästar. Hur det påverkar tex, om två personer är ute dagtid och rider sina hästar osv - ska din gå in då, eller vara kvar ute? kan det bli oroligt osv

Bara lite aspekter att ta i åtanke också, bortsett från själva ändringen i upplägg.

Tack för input! :) De kommer att vara 5 st i både rasthage (som byggs ut tills vi flyttat dit) och i gräshagarna, men det är 3 boxar i "vårt" stall och 2 boxar i det privatstallet som ligger intill.

Så inte så stor skillnad på flockstorleken ute. På nuvarande lösdrift är de 5-6 hästar.

Ang ridtider, så rider de flesta på kvällen under veckorna. Blir nog snarast i så fall jag som har möjlighet att rida dagtid ibland, så inte troligt att hon blir lämnad ensam kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Hej!

Min förra hatade box. Hon föddes på lösdrift och bodde så sina första 2 år och blev verkligen en surtant på box. I utebox gick det bra, men i stall var hon jätedeppig. Hon föredrog att stå ute själv i 4-6 när de andra gick in tidigt. Skumma häst :-). Hon stog på lösdrift en vinter och det var inga större problem att stalla in henne på utebox efter det.

Nuvarande pållan flyttade från lösdrift till boxvila pga skada. Hon blev omgående lugnare, mer harmonisk och en klart nöjdare häst. Tog henne 2 månader på box/liten sjukhage tills hon började explodera av rastlöshet :-)

Jag har en annan kompis vars häst flyttade in på stall på ålderns höst (efter säkert 10 år på lösdrift) och den hästen hade inga som helst problem med det.

Så det beror nog helt på häst tror jag :-)

/Lavinia
 
Sv: Lösdriftshäst bli boxhäst?

Köpte häst för två månader sen som stått på lösdrift hela livet och nu fick bli en anläggningshäst. Var lite orolig för hur hon skulle ta det. Det bäsa är ju om man kan fixa så att bytet blir succesivt, men det kan ju vara svårt...
Hin har iallafall till och från varit lite stressad, det märker man. Har även sett en tendens till vävning några enstaka gånger vilket har kännts jättejobbigt. Men när rutinerna sätter sig har hon blivit mer o mer lugn och nu senate veckan har man vekligen märkt att hon är rofylld i boxen med när jag varit i stallet. Sen är det klart rtt stressmoment vid utsläpp o fodringar men det verkar bli bättre om man jänflr med första tiden. Å andra sidan är hon en känslig dam men mycket energi så det kan absolut vara anledningen! En hät st som är mer lugn i sig kanske är mindre känslih för flytten, helt individuellt. Hon är även inte dagligt hanterad eller gjort ngt annat än gått i sin lösdrift tills nu i somras och då är hon 6 år. Så omställningen är ju stor för henne.

Har henne på halm iallafallvilket jag nog skulle rekommendera om det är möjligt o du inte kan ha fri tillgång i boxen!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 040
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp