R

Raggis83

:banana:Hejsan!

Någon som vet om det finns några krav på strö, ilgg underlag? Går det bra med lite sand bara eller ska det vara spån å halm?

Tacksam för snabba svar!

Sv: Lösdrift

Vet egentligen inte om det finns eller var det står om det. Men ridskola här i trakten fick påpekande om att använde ridhuset som lösdrift. Det som påpekades och som mot slutet även var en del av det som ledde till att verksamheten fick läggas ner. Var att hästarna inte hade något riktigt strö att ligga på.

Vet inte vad som gäller, men jag har halm i min lösdrift. Tycker iallafall du ska satsa på något annat en sand, låter inte så trevligt, sen om de kissar i det, kanske det blir som en sörja?

Jag skulle då inte vilja ha enbart sand i min ligghall. Dels blir det nog rätt fort geggigt och äckligt och sedan så fryser det till och blir hårt när tempen går under nollan.

I min ligghall har jag först jordgolv, sedan ovanpå det ett relativt tjockt lager spån och halm. Ovanpå detta har jag sedan ytterligare ett lager spån och halm. Allt detta har brunnit ihop till en fin permanentbädd som värmer pållarna om magen gott när de ligger där och vilar :)

Mina hästar går dock inte ute nattetid, men de tillbringar tiden mellan 07.00-22.30 utomhus. De trivs i ligghallen och särskilt på kvällen då lampan tänds så står de där och myser. Kanske mina pållar är lite mörkrädda :P

Hej!!!!
Vi har en 2 st lösdrifter.Vi har spån i varje....Man tror att det ska bli ett evigt mockande men det är 1-2 skottkärror i veckan,,,på dom här lösdrifterna samsas 9 st ston....mvh c.

Där jag har min häst nu är det bara sand på ett berg... jag trodde ju självklart att det skulle in massa halm till vintern med fick nu reda på att det ska vara som det är..... var ska då min älskling kunna ligga å mysa i vinter??? Skulle ni gå med på bara sand??

Där jag har min häst nu är det bara sand på ett berg... jag trodde ju självklart att det skulle in massa halm till vintern med fick nu reda på att det ska vara som det är..... var ska då min älskling kunna ligga å mysa i vinter??? Skulle ni gå med på bara sand??

Aldrig att jag skulle gå med på det! Ligghallen ska ju erbjuda ett torrt och varmt underlag.
Jag tror inte att sand som ligger på kalla berget varken är torrt eller varmt.

Har personligen djupströbädd med halm i lösdriften där jag plockar bort bajs som jag ser, men det behöver sällan göras eftersom dom knappt använder den.

Jag tror att det viktiga är att det är en torr plats som lämpar sig att ligga på. Precis som i en box måste hästen kunna ligga utan att få liggsår eller liknande.

Vi har jordgolv i vår ligghall men skulle aldrig låta dem stå ohalmade under vintern. Jorden är kall och hård och dessutom blir den fuktig vintertid även om det inte regnar/snöar in i den.

Ligghallen ska vara inbjudande och erbjuda torrt underlag. Vi har halm, jag skulle aldrig acceptera bara sand.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 453
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur