L

Lanz

Hejsan.

(Vet inte om jag lagt tråden rätt)

Jag funderar att flytta min shettis till ett lösdriftstall.
så nu undrar jag om det är möjligt att flytta honom nu, eller om jag måste vänta till våren när det blivit varmare. Kan tillägga att jag bor i skåne och att det fortfarande är hyfsat varm här.

Plus, där har dom fri tillgång till hö, kan en shettis ha fri tillgång till hö utan att bli fet?

Tacksam för svar!
 
Sv: Lösdrift

om h*n har tjock päls o inte blir lätt frysen så tkr ja absolut att du kna flytta h*n..det är ju så varmt än, om den blir fet e ju olika på alla hästar/ponnysar.vissa har lättare att gå upp i vikt andra inte.
Mvh anna
 
Sv: Lösdrift

Hej och tack för svaret.
Grejen e ju den att jag klippte han i oktober. Och nu går han med ofodrat regntäcke.
Men om jag köper ett fodrat täcke borde det kanske gå lika bra?!
 
Sv: Lösdrift

Hej och tack för svaret.
Grejen e ju den att jag klippte han i oktober. Och nu går han med ofodrat regntäcke.
Men om jag köper ett fodrat täcke borde det kanske gå lika bra?!

Klart att det går bra att täcka en häst på lösdrift med :)
 
Sv: Lösdrift

Absolut att du kan släppa din shettis på lösdrifft men endast med ett ordentligt tjockt vintertäcke.. och är det lite kallare vissa kvällar så skadar de inte med ett ylletäcke under de varmfodrade vintertäcket. Han kommer bara tycka det är mysigt.. Men se till att det finns en välhalmad ligghall bara :D:banana:

/ manda
 
Sv: Lösdrift

Tack för svaret.

Min lilla pålle kommer antagligen att få gå i lösdrift hädanefter! :)
 
Sv: Lösdrift

Jag skulle nog tippa på att en shettis lär bli ganska rund om den får fri tillgång men med motion så löser det sig
 
Sv: Lösdrift

Jag ska genast införskaffa ett fodrat täcke till honom.
Ja det ska bli kul och mysigt att få ut honom på lösdrift.
 
Sv: Lösdrift

Tack för svaret.

Min lilla pålle kommer antagligen att få gå i lösdrift hädanefter! :)

Kul :) dom hästar jag träffat som går på lösdrift har verkligen trivts... vill sjölv inte ha det på något annat sätt (även om jag vill ha tillgång till box att anv. vid behov)
 
Sv: Lösdrift

Å andra sidan så rör sig ju lösdrifthästarna oftast mer då de går ute jämt så det kan ju jämna ut sig även där :)
 
Sv: Lösdrift

visst kan du släppa på lösdrift även nu. det är ju inte kallare i en ligghall än vad det är i ett kallstall. vi har 3 shettisar på våran lösdrift (2 är mina) funkar hur bra som helst.

dom har fri tillgång på hösilage, men inte någon är tjock/fet och dom har en hage med kuperad terräng på drygt 5 ha. vi har även 2 halvblod och en D-ponny på lösdriften. den shettis som inte är min är oxå klippt (täckes klippt) i oct. hon har ett regntäcke med funktionsfoder, vilket har räckt.
 
Sv: Lösdrift

hästarna älskar lösdrift jag har mina hemma . jag fodrar hö morgon och kväll och dom får fibergi bas båda två morgon och kväll och det går utmärkt för mina hästar . har en shettis och ett fullblod . dom sover inne i sitt stall självmant. tvivla inte på lösdrift :love:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 092
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 842
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp