Sv: Lösdrift!
Hej.
Jag har alla mina 11 hästar på lösdrift.
Stona med föl står i ett utrymme på baksidan av mitt ridhus där det tidigare var maskinhall. Där är det gjutet betonggolv. Jag rev ut allt och gjorde 4 stora spiltor med höloft över, så pass breda så att de kan sova på tvären om dom vill. Jag delade in det eftersom det blir lugnare vid utfodringen då varje häst vet sin plats och går automatiskt in när det är dags för maaat
Till denna lösdriften hör 3 hektar mark fördelat på 3 olika delar med en damm att dricka ur på sommaren. Marken är hårdgjord på en stor yta utanför med ett lager bärlagergrus. Denna yta mockas 2 gånger om dan (pust) för att det aldrig ska bli gäggigt framförallt nu på vintern o våren.
Bäddar med spån och halm. Tjockare på vintern men aldrig så att dom drunknar upp till knäna :-) (då står hästarna i fel vinkel med ben o hovar om tårna "doppas" nedåt i halmen)
Unghästarna står i en egen hage något mindre, med ett stall som vi gjorde själva. Schaktade först undan ett lager matjord, sen las det på ett rejält lager med stenkross och sen grus så att marken blir hårdgjord. Hästarnas hovar (barfota) mår bäst av hårt underlag med sten o grus + att det dränerar bra. Själva huset byggdes med plintar och stolpar som sen kläddes med sånna där pressade träflisskivor...vad dom nu heter.. och ett trätak med takpapp på+ plåt och hängrännor. Den är som en stor jättebox med ett utskjutande tak som ger skugga och skydd för regn i höet. Gjorde en stor låda av träplank som höhäck där man kan sätta in en hel rundbal om man vill. Sen gjorde vi grindar på båda sidorna så att hästarna kan låsas ute i hagen när vi mockar annars så hjälper hela högen till
och välter skottkärran....dom är lite väl översociala ibland mina krull pollar, man får aldrig vara i fred eftersom de står och trängs för att bli kliade på magen, rumpan eller helst I öronen! Annars går alla hästarna ut o in som dom vill och behagar. Hingsten går i en egen hage med ett sto som sällskap annars blir han så stressad det lilla livet
Hon vet hur man håller en pojke i örat hon så han är from som ett lamm