Lösdrift!

L

linabergmer

Vet ej om denna tråd ligger rätt, men hoppas det!

Har läst gamla trådar om lösdrift med hittar inte riktigt det jag söker...

Har förstått att lösdriften ska vara 80% av hästens box (9kvm stor häst).
Så ska jag ha två hästar i lösdriften måste lösdriften minst vara 15kvm..

Men nu min fråga, själva "huset" som dom kan gå in i, Några tips på hur man kan bygga det, eller finns det att köpa färdiga och bara montera upp? Hur har ni gjort, ni som har lösdrift?

Tack!

Sv: Lösdrift!

Vi byggde själva, med hjälp av händiga o kunniga släktingar. Grävde ur ca 18kvm ca 3 dm, la markmatta, fyllde upp ordentligt med grus (i olika storlek) så det bildade en bra grund o la en ordentlig bädd av torv o spån på det. Kanon!

Vi byggde själv, grävde ur, grundade med bark, sand, sen ett rejält lager med spån och sen halm, varmt och skönt samt torrt.
Nu har vi sand mark här.
Vi har 9 kvm per "box" dvs, varsen box att vara i.
Vi har en shettis och stor D-ponny.
Vissa nätter vid busväder så låser jag in dom, då fungerar det som varsen utebox. Men shettisen får man ju "jaga" in :) älskar att vara ute.

Någon som har bilder på sitt lösdrift/vindskydd?

Det verkar inte som dom har det, men måste man det? Inga bilder än?

Klart det skulle det, inte så mycket jobb med att bygga lösdriften om man inte behöver juta sement och så!

I lösdriften där min häst står är det cementgolv (eller är det betong? :s) Funkar ypperligt :) Det är halmbädd dom står på.

Har haft mina damer på lösdrift i ca 20 år och det finns inte en dag av sjukdom eller snuva (peppear peppar).........inte ens raspa tänder då jag efter ett par år åkte in till Jägersro hästklinik och det säger till mig vad ska vi raspa på dina hästar? Förstår om man tävlar att det inte går att ha det så........

De är då nordisar iof.
Alltid tillgång till fritt foder och vatten och även kraftfoder

Hej.
Jag har alla mina 11 hästar på lösdrift.
Stona med föl står i ett utrymme på baksidan av mitt ridhus där det tidigare var maskinhall. Där är det gjutet betonggolv. Jag rev ut allt och gjorde 4 stora spiltor med höloft över, så pass breda så att de kan sova på tvären om dom vill. Jag delade in det eftersom det blir lugnare vid utfodringen då varje häst vet sin plats och går automatiskt in när det är dags för maaat:) Till denna lösdriften hör 3 hektar mark fördelat på 3 olika delar med en damm att dricka ur på sommaren. Marken är hårdgjord på en stor yta utanför med ett lager bärlagergrus. Denna yta mockas 2 gånger om dan (pust) för att det aldrig ska bli gäggigt framförallt nu på vintern o våren.
Bäddar med spån och halm. Tjockare på vintern men aldrig så att dom drunknar upp till knäna :-) (då står hästarna i fel vinkel med ben o hovar om tårna "doppas" nedåt i halmen)
Unghästarna står i en egen hage något mindre, med ett stall som vi gjorde själva. Schaktade först undan ett lager matjord, sen las det på ett rejält lager med stenkross och sen grus så att marken blir hårdgjord. Hästarnas hovar (barfota) mår bäst av hårt underlag med sten o grus + att det dränerar bra. Själva huset byggdes med plintar och stolpar som sen kläddes med sånna där pressade träflisskivor...vad dom nu heter.. och ett trätak med takpapp på+ plåt och hängrännor. Den är som en stor jättebox med ett utskjutande tak som ger skugga och skydd för regn i höet. Gjorde en stor låda av träplank som höhäck där man kan sätta in en hel rundbal om man vill. Sen gjorde vi grindar på båda sidorna så att hästarna kan låsas ute i hagen när vi mockar annars så hjälper hela högen till:D och välter skottkärran....dom är lite väl översociala ibland mina krull pollar, man får aldrig vara i fred eftersom de står och trängs för att bli kliade på magen, rumpan eller helst I öronen! Annars går alla hästarna ut o in som dom vill och behagar. Hingsten går i en egen hage med ett sto som sällskap annars blir han så stressad det lilla livet;) Hon vet hur man håller en pojke i örat hon så han är from som ett lamm:p

Mysaan skrev:
Ni som skrivit i denna tråden har ni inte gjuten platta i era lösdrift???

Nej, ingen gjutning. Däremot självdränerande sten underst, sedan 60 cm singel, därefter 20 cm väggrus och till sist släckt kalk med 30 cm spån ovanpå. Bädden sjunker ju efter ett tag.
Slipper "kisskaka" underst, när man ska byta bädden 2 ggr/år.
Men det hela bygger på marken, som råkar vara dränerande i sig själv.
Fyller på rent spån vid behov.

Helt rätt - 80% av de mått som gäller för box/häst.

Vi hade redan ett vindskydd i hagen (dvs. ett högt tak) som vi helt enkelt slog upp väggar på. det är fyra väggar och två utgångar på ena långsidan.

Vindskyddet hade varit uppdelat då det erbjöd skydd även i andra hagen, så vi gjorde samma sak på andra sidan = väggar med två utgångar på långsidan. Alltså har vi två vindskydd under samma tak (efter som att det är en vägg som delar dem) med 2 utgångar i varje. Då kan hästarna lättare hitta skydd mot vinden oavsätt riktning och samtidigt undvika trängsel och utstötning.

Golvet är bar mark(jord) som vi lagt halm på. Vi var oroliga att halmen skulle suga upp fukt ur marken när det inte låg någonting i mellan, men det har fungerat utmärkt hittills.

Vad skönt att höra att någon har jord golv, då ska jag nog oxå försöka ha det först, men blir det fuktigt kan man ju gjuta glov sen..

Ja hästarna har ju bara funnits i ex antal miljoner år och klarat sig utan oss, till och med grisarna går ute nu på en del ställen (som tur är)och klarar sig UTAN päls....tror inte de bryr sig så mycket...

Ja precis!

Men någon som har några tips om hur man ska bygga? Bilder?

Trissa skrev:
*lånar knapp*

Spelar det någon roll i vilket väderstreck man har in och utgångar?

Där jag bor blåser det oftast från Norr och Väster.

Så jag har valt att bygga lösdriftsingångarna mest mot Söder och Öster.
Men byggnaden ser ut så, att jag kan ha öppet åt lite olika håll, dvs jag har dörrar åt alla väderstreck utom väster.
Det funkar bra, då jag kan variera mig beroende på "blåshåll".

Eftersom solen går ner i Väster, och knott och andra insekter dansar i solen på sommarhalvåret så länge den finns där, kändes det bäst att skippa väster, eftersom jag har eksemhästar, som vill kunna stå i "lä" för insekterna.

Blåsten på vintern är besvärlig från Norr, då snö och regn far in genom ingångarna, så därför har jag undvikit norr.
Har satt köldridåer framför ingångarna, men en del nederbörd letar sig alltid in ändå.

Tja, det var min reflektion.. hälsningar Tölva

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 018
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar