Sv: Lösdrift....????
Och hur vet du hur denna ryttare behandlar sina hästar egentligen???? En ryttare som jag känner till har ett stall fullt med hästar, samt en lösdrift där 4 av ryttarens bästa hästar går. Denna ryttaren har hästskötare, och efter ridningen blir hästarna väl omhändertagna i STALLET, där det är varmt och skönt. Där får de stå och torka, dricka och äta lite innan det är dags för täckespåklädning och gå ut igen. Inget snack här om att slänga ut en blöt häst i 20 graders kyla, det har du hittat på alldeles själv med hjälp av din vilda fantasi.
Bara för att inte alla gör som du behöver de väl inte vara djurplågare??? Eller hur??
som jag sa DET är bra men han ÄGER stallet själv.. då kan man ju lösa saker smidigare amn kan säga ähh i natt är det för kallt häsatrna får stå inne ..Nu har jag tävlat nu får hästen stå inne i natt och vila upp sig så inte muskelfästet släpper som de kan göra om musklerna utsätts för kyla efter ansträngning!
Om jag äger en egen lösdrift kan ajg ju göra precis som jag vill.Vill jag gå ner 10 gånger om dagen och ge hö så göra jag det!
Men för en som HYR in sin i en lösdrift kan man inte åka ut 10 gånger om dagen... för som du sa.. det håller inte.. när ska man DÅ ha tid med familjen??
Utan när man hyr in sig vissa vill komma billigare undan.. ett grannstall hade ridhus och att stå inne i stallet kostade 3500 med allt utom mockning!
Att stå i en utebox kostade 2500 att stå på lösdriften bara 2000 i månaden.
Så många ville ut på lösdriften bara för det var billigt och att man iaf hade tillgång till ridhuset.
MEN man hade iNTE rättigheter att komma in i stallet och utnyttja gången, spolspiltan DÅ fick man betala 500 extra för då utnyttjade man el,värme osv. MEN man hade INTE tillgång till box oavsätt om man betalade 2000 eller 2500 på lösdriften!!
Så dom som stod på lösdrift och tävlade var ute i stallet dubbelt så länge för att dom var tvungna att se till att hästen var HELT torr innan utsläpp!
Du kanske skulle åka ut till en lösdrift och kolla hur hästarna är täckade där........ Det finns nåt som heter halstäcke , och vill man så kan man även täcka magen på hästen. Inte ofta det behövs dock
.
Skulle ALDRIG släppa ut en häst på lösdrift med halstäcke.. finns massa häsatr som har strypts till döds pga halstäcket!!
DÅ är amn inte rädd om sin häst inte
Hmm sen om måste man täcka sin häst för den ska klara sig på lösdrift tycker jag att man inte ska ha sin häst ute..
Tydligen klarar den inte av att leva ett naturligtliv ute utan att man måste täcka den. Och det är inte ägarns fel utan man har helt enkelt avlat fram hästar som inte ska få så mkt päls=)
Och att gå med tunga lager på lager täcken 23 timmar om tygnet ger muskelvärk och sne häst.
Så du sitter alltså och påstår att alla här på buke som har hästarna på lösdrift men av någon anledning ( som de vet bäst själva) inte väljer att ha fri tillgång på hö, är DJURPLÅGARE???!!! Fattar du själv vad du sitter och säger????
Och vadå rida mer??? Om man redan rider 2 timmar om dagen då?? Ska man rida 6 timmar då??? När ska man ta hand om sin familj och sitt jobb då??
Ja jag anser de ja... en häst blir inte mätt efter hur mkt den får utan efter hur LÄNGE den äter.
Man snackar om att man har på lösdrift för man vill låta hästen få leva ett sådant naturligtliv som möjligt..Pyttsan heller... släpp ut en häst på sommarbete ser du att den bara äter 10 kilohö(gräs) om dagen???
Nej den äter 20 timmar om dygnet typ och den får i sig ca 60 kilo gräs om dagen om inte mer DET är naturligt!
Att låta en häst få gå i en hage vintertid UTAN att ha något att äta på ÄR för mig JAAA djurplågeri!!!
Om inte du visste de så är det jusst genom att ÄTA som en häst håller värmen
:smirk:
Jag som har min häst inne om natten ökar mitt hö med uppemot 5 kilo när det är under -20 grader.
Just så hästen hela tiden ska ha något att äta!
Hon går inte upp ett dugg då all energi går åt att hålla värmen!
Att slänga åt häsatr som går på lösdrift lite hö på morgonen vad det nu kan vara 3 kilo komma hem vid 16 när amn kommer hem från jobbet slänga åt 3 kilo och sedan vid 20 3 kilo.
HERREGUD gå hela dagen/natten utan mat och det är snöstorm och -20 grader
Hästarna har INGE mat att äta så de håller sig sysselsatta och varma
OM man inte är hemmafru och kan spinga ner 10 gånger om dagen och fylla på hö efter 2 timmar igen men VEM har tid med de?? Nu återgår vi.. när ska amn DÅ hinna mer familj och jobba??? :smirk:
Vem har snackat om sommarbete?? Det var väl lösdrift vi snackade nu, det är en jävla skillnad. Det borde du väl veta som har häst.
hahah NEJ det är INGE skillnad man har väl fan på lösdrift oavsätt vart på året man är*suck*
Därimot är det behagligare på sommaren
Jag tycker det låter som att de du pratat med inte skulle ha häst om de tycker det är så jävla jobbigt. Jag tycker de verkar LATA. Man har ju inte bara häst för ridningen utan för allt runt omkring. Det är inget fel att förenkla för sig själv, men att gnälla på bråkiga hästar och att det är jobbigt att mocka och fodra, ja, då kanske de skulle överväga att skaffa en hamster i stället.... ännu bättre, inget djur alls, för det är väl jobbigt att göra rent åt en hamster oxå.
Gnälla på bråkiga hästar?? haha nä lilla du... bara för man inte vill ta in och ut andras bråkiga häsatr som sprkar, biter, stegrar bockar drar vid inoch utsläpp innebär det INTE att man är slapp och inte ska ha häst!
Man ska inte behöva riskera livet på andras ouppfostrade hästar..
Andra som till exempel jag har en skada i ena armen vilket gör att jag inte tar in andras hästa som är bråkigar.
Då OM dom bråkar så måste jag släppa då jag inte har en chans att hålla emot
Min egna häst kan jag ta in för hon är så lugn och gör inget och skulle hon göra något är hon MITT ansvar!!
Och att säga att åhh vad skönt nu slipper jag ha massa pass och häsatrna har fri tillgång på hösilage och dom äter när dom är hungiga är INGE fel.Man är INTE slapp..Utan man låter därimot hästen leva naturligt :smirk:
Konstigt, vi bor ju i samma stad, och under mina 18 år som hästägare har jag aldrig haft problem med detta..... inte någon av mina vänner heller. Bäst du skriver ut vilka stall det är som härjas av såna folk så man får veta vilka man ska undvika då....
Jasså inte?? ja surahammars stallet fick för några år sedan sina hästar uppsprättade i arslet så vissa fick dom avliva...
Rocklunda stallet hade en gubbe(praktiserade då där :smirk: ) som gick och slog hästarna med järnstång i hagen!
I en sommarhage där min kompis stod i ut mot Svanå vart 3 hästar slagna av någe vasst föremål så en fick allvarliga skador
Hagar som öppnas, folk som slängr in skräp i hagen folk som tjuvrider häsatrna halta....
En häst på de betet jag stod i för några år sedan hade en kniv i baken på morgonen när ägaren kom och skulle rida
listan är lång!
Tydligen har du inte så stor koll på denna stad som du tycks tro :smirk: