Sv: Lösdrift....????
Morotsbiten skrev:
haha handen på hjärtat så är det nog just slöheten som dom som har hästen på lösdrift har dom där!
Det är slöare med lösdrift inge vattenkoppar som kan gå sönder inga stallgångar att borsta inge underhåll av stall bara där slipper amn ju masa tid!
Inge schema för in och utsläpp osv så nog är de slappare!
Sen har det varit lösdrift med hästägare som rider sina hästar.. då har dom löst det på så vis att dom har hösilage ute och hästarna äter fritt och dom blir inte tjocka då det går åt energi att hålla värmen och dom springer och rör sig väldigt mkt=)
Ägarna kommer ut och rider och donar och kollar till sina hästar och ger kraftfoder efter ridning!
Sen kan man ju krångla till det och inte ha fritt med hö och då måste ha schema för vem som åker ut och ger hö morgon sen vid 12 sen vid 15 sen vid 18 sen vid 10!
Att inte behöva sopa stallgång??? Varför inte? Stallgången behöver väl sopas lika mkt efter mig när jag fixat med hö eller haft hästen inne. Precis samma "jobb" med det som när hästen står i box.
Inga scheman för in- och utsläpp. Okej, men hästarna ska väl ändå ha mat på morgonen. ÄVen om mina bor ute så behöver de sin MAT, så jag går upp samma tid på morgonen som jag gjorde när de stod inne.
Jag kan inte ha fri tillgång på hö då jag har en av hästarna som äter tills han rullar fram, det finns ingen botten i honom. Därför ger vi dom hö fyra gånger per dygn (07, 12, 17, 23), alltså är det inte mindre jobb på den biten heller.
Mockar gör jag varje dag, precis samma som med box. Ett jäkla rännande med skottkärran i hagen, jag har långt till gödselstacken bara för hästarna inte står i stallet, sen all halm som ska ut i lösdriften tar sin lilla tid att bära ut. Mockar i hagen gör vi också en gång i veckan, nuvarande hagen är 3 hektar stor.
Vintertid är det problem med att vattnet fryser, jag hämtar varmvatten innefrån i dunkar och springer fram och tillbaka för att fylla på. Var är bekvämligheten där?
Så egentligen tycker jag det känns som det är MER jobb nu men jag gör gärna detta eftersom hästarna visar så tydligt att de trivs med situationen. Jag har det iallafall på samma vis som med box, bara det att jag har en tre gånger så stor yta att mocka nu, annars är allt jobbet samma och ibland ännu mer!
Dock säger jag inte att lösdrift passar alla hästar.
Du skriver även att det finns folk som kör omkring och sprätter upp hästarna om nätterna. Men om hästarna är ute i en stor hage är väl chansen större att de kan fly i från de hemska människorna. Står de i box/spilta så har det ju ingen möjlighet att springa undan?! Eller?
Självklart vill jag inte att nån är elak mot mina hästar, men jag tror ändå att de lever bättre utomhus i flock och kan springa ifrån ev faror.