A
allessa
Ni som har era hästar på lösdrift, vad tycker ni är bra respektive dåligt?? Jämfört med boxplats, hur är det??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har haft mina hästar mestadels på lösdrift och haft egen sådan för unghästar under en period. Har också haft hästar i box.allessa skrev:Ni som har era hästar på lösdrift, vad tycker ni är bra respektive dåligt?? Jämfört med boxplats, hur är det??
Ja, så länge man fodrar några gånger per dag så brukar det inte vara några problem ens med unghästar att få dem tama. Jag tycker snarare att det är svårt att få dem liiiite mer känsliga/respektfulla trots att man inte tar in dem och "grejar" ofta. Unghästarna på den lösdrift vi hade såg oss väl som matmaskiner Men jag hade önskat att de vore lite mer som i större mer "vilda" flockar; sociala, men inte buffliga, intresserade, men inte påflugna. Trots att vi inte gav godis alls eller "pysslade" i onödan var flera ungisar i hagen såna att de helst ville krypa upp i knäet om man inte hade markerat åt dem. Lite okänsliga helt enkelt.Liquid Diamond skrev:Om man är mån om att ha hästar på det mest naturliga sättet så är lösdrift det bästa alternativet. Man får dock inte glömma att umgås och pyssla med hästen ändå så att man inte får en vildhäst som inte är van vid människor. Men eftersom man ska kolla till dom varje dag så att allt står rätt till så får dom ju den mänskliga kontakten hur som helst.
Fast jag måste säga att jag tycker det är enormt svårt att ha fri tillgång på mat till vuxna hästar. Om man inte har enoooorma marker och ser till att hästarna får foder på många ställen och måste gå emellan (=motion). Min stolla gick på ca 6-7 hektar med ett gäng andra unghästar och upp till 2 - 2,5 års ålder kunde hon ha fri tillgång (behövde det), men sen blev hon bara fetare och fetare och fick byta hage till de vuxnas för att få begränsad mängd mat några gånger om dagen. Jag förstår inte riktigt hur folk lyckas ha sina vuxna hästar på fri tillgång med mat utan att de blir feta. Vissa är ju svårfödda och äter inte mer än sitt behov, men jag har inte lyckats få tag i en sån... nu pratar jag islänningar som ju är "min" ras.Morotsbiten skrev:Och man behöver inte se till dom 4 gånger om dagen när man har dom på lösdrift..(4 gånger per hästägare)
Man kan gå ut på morgonen å kolla så alla lever och mår bra och har hö och vatten och mineraler så det räcker några dagar!
Om inte så fyller man på=)