Just denna meningen fick mig att reagera, för jag har genom åren haft en hel mängd hästar i alla dess åldrar och aldrig varit med om att någon går in för att torka upp. Det är snarare så att den tiden de spenderar mest tid i ligghallen är på sommaren för att komma undan insekter.
Jag har två olika lösdrifter att välja på, så de behöver aldrig samsas om samma. Just nu har jag 4 st hästar hemma i ålder från årsföl till 22-åring och det är ingen av dem som går in i lösdrifterna. Bara Connemara-märren som fodras extra med kraftfoder går in när det är dags för käk, men det är sällan jag ser någon annan inne i någon av byggnaderna trots att det är mycket halm, ligger nära både vatten och foderhäck mm. De står hellre under stora gammeltallen i hagen, än inne i lösdrifterna.
Våra hästar står ofta torra i lösdriften när ösregnar som värst, det har alla våra gjort oavsett ras/ponny/häst, så det kanske beror mer på individ och lösdriftens utformning. Och även på sommaren när det är mycket insekter.