Vad skulle det hjälpa med ytterligare regleringar för mindre djurhållare? Den grupp du beskriver som inte sköter sina djur lär inte påverkas av mer regler, det det däremot gör är att fler mindre djurhållare som tar väl hand om sina djur slutar på grund av regler som när det gäller dem inte förbättrar djurens liv. Resultatet blir fler stora uppfödare med ofta sämre uppfödningar eftersom de har möjlighet att avsätta de resurser som behövs för att möta ett byråkratiskt regelverk. Gruppen som inte tar hand om sina djur, av olika skäl men väldigt sällan av okunskap, kommer likväl att bestå. Dessutom att utgå ifrån ett detaljerat regelverk innebär i praktiken att riktigt dålig djurhållning ofta måste tillåtas.
Den fråga man måste ställa sig är om tillämpningen av djurskyddslagstiftningen skall vara utifrån djurens perspektiv eller om den (delvis) skall drivas av andra skäl.
Okunskap är ett alldeles för vanligt skäl för misskötsel av djur. Både vad avser lantbruksdjur, hundar, katter och mindre sällskapsdjur, så är okunskapen om respektive djurslag ofta förvånande, inte minst vad avser lantbruksdjur i hobbybesättningar, eller vad avser "snälla föräldrar" utan hästkunskap, som köper en ponny till ett barn, och som sedan låter barnet styra över ponnyns skötsel, utan tillräckligt vuxet kunnigt stöd.
Hundar är också ett djurslag där okunskap är väldigt vanligt. Till exempel så skulle "smuggelhundar" vara en icke-fråga, om tillräcklig kunskap fanns hos presumtiva valpköpare.
De kanske allra vanligaste skälen för misskötsel verkar annars vara egen fysisk eller psykisk ohälsa och ekonomiska problem.
Naturligtvis, så ska samma regler avseende sådant som möjlighet att leva ut naturligt beteende, utevistelse, utrymmen (minimimått per individ) inomhus, ventilation, ljusinsläpp, tillgång till ren och torr liggplats, att sköta hov- klöv- och/eller pälsvård, krav på att tillkalla veterinär vid behov m.m. oavsett om man har några få djur eller flera djur.
Vad menar du är "stor" djurhållning, respektive "liten"?
Inom hästhållning, är det när man når gränserna för paragraf 16 tillstånd? Eller är det när man enligt nuvarande regelverk måste förpröva stallar? Och var går gränsen för småskalig djurhållning för gris, får, nöt, get eller höns?
Den som inte gitter sätta sig in ett regelverk, när man ska ta hand om andra levande varelser som dessutom inte kan uttala sina behov verbalt, bör kanske inte ha djur?
De som sköter sina djur väl, brukar inte ha några problem med att följa dagens regler, reglerna följer en kombination av vetenskap och sunt förnuft.
Vettiga människor vill ha trygga, säkra, väl utformade och tillräckligt stora boxar för sina hästar t.ex. Inte för små boxar så att hästarna riskerar att rulla fast, och utan boxgaller eller glipor som gör att hästar kan fastna med en hov, och med tillräckligt kraftiga boxväggar så att hästarna inte kan sparka igenom.
Vettiga människor vill ha god luftkvalitet i stallet, vilket går utmärkt att ordna även utan dyrbar mekanisk ventilation, om man planerar stallet vettigt.
Ändå ser jag alltför ofta hemsnickrade boxar som jag inte skulle vilja ställa en häst i, där det t.ex. är läskigt lågt i tak, och/eller där virket är så tunnt så att det bågnar vid litet tryck. Jag ser geggiga hagar där fodret ligger direkt på den leriga marken, och framförallt ser jag stängsel som ger mig rysningar. Sladdriga elrep eller elband utan rimligt fungerande ström i t.ex. De här exemplen är olyckor som bara väntar på att hända.
Exemplen ovan tycker inte jag är god djurhållning. Men det är sådant man ser hos dem som har t.ex. två hästar på egen mindre gård. Endera känner de inte till regelverken, eller så väljer de i att strunta i dem.
Sådant som ovan ser jag ytterst sällan hos djurägare med något större antal hästar, eller som har hästar som en del av ett aktivt lantbruk.
De kan ha också hemsnickrade boxar, men då är de gediget byggda. De ser i regel till sina stängsel, och skapar vettiga foderplatser till djuren i hagarna.
Det jag kanske saknar i dagens regelverk är regelverk för ranchdrift (utevistelse 24/7 hela året utan ligghall) för häst och får. Ett regelverk för ranchdrift för nöt finns sedan några år tillbaka.
Regelverken är inte enbart byråkratiska konstruktioner för att djävlas, utan sammanställningar av "best practise" inom djurhållning, tillsammans med forskningsresultat om hur djur beter sig, och vilka behov de har.