Lösdrift??

A

apan37

Hejsan!!

Har två ston, varav ett är dräktigt och ska föla nästa år.
Har tidigare haft den ena uppbunden i spilta & den andra hästen är ny.
Jag har inte plats att bygga en fölbox och en box för den andra hästen.

Så har funderat på att bygga vindskydd i hagen/lösdrift.
Hur blir det då när stoet fölar? Jag menar när man ska vänja av den och den vänjer ju sig aldrig att stå i box då om man ska iväg och tävla eller stalla upp den nånstans?

Spånar bara lite i olika ideer och så tills jag ska ta hem dem, de är utlånade i nuläget.

Tack på förhand!

Sv: Lösdrift??

Oavsett så är lösdrift kanon för de flesta hästar! Ett dräktigt sto speciellt, då hon får röra sig mycket mer och det underlättar vid fölning (har jag hört iaf). För fölets del så är det precis lika bra, mycket rörelse leder till en välutvecklad stark häst. Luftrören mår oxå bra av att slippa stå i ammoniakångor och damm halva dygnen. Fölet lär sig med de vuxna att själv söka skydd vid behov.

Enligt lag måste man ha sjukbox till varje tjugofemte häst i besättningen. Dvs har du två hästar måste du ha en sjukbox, har du 26 hästar måste du ha 2 boxar ;) Sjukbox innefattar en box(hästen skall kunna stå lös) som skall kunna hållas frostfritt (ifall hästen måste ha t.ex. dropp). Lagtexten säger även att alla hästar skall kunna beredas plats i stall samtidigt, men detta innefattar även själva ligghallen, dvs kan du stänga in hästarna i ligghallen är det godkänt. Ligghallen måste ha vissa mått beroende på hur många och hur stora hästar den skall inrymma. Bygg gärna större än rekomenderationerna, det lönar sig i hästens användande av hallen.

Jag tycker absolut du skall bygga en lösdrift! Det är kanon, du har ju alltid spiltan att ta till vid behov. En box kan du bygga sen ändå, men både stoet och fölet kommer bo kanon i en lösdrift.

Mitt sto valde t.o.m. att föla inne i sin ligghall iår, och de går in varje morgon o sover i nån timme :) Bygger man en bra ligghall så tycker hästarna om den.
diafol.jpg

(Kunde inte låta bli att slänga in en bild, de är så söta)

Sv: Lösdrift??

Det är ju bara o vänja dem vid box när det skulle bli aktuellt. Båda mina unghästar jag har köpt har ALDRIG varit i box före de kom till mig, tog väl 1-2 nätter innan de fattade meningen med det.

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Sirap
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar