Lösdrift till gammal häst med viktproblem?

L

lindgreen

Moderator, om den ligger fel flytta gärna, jag var osäker om ni ville ha hästhälsa bland hästvård.

Oj jag kan säga att alla frågor bara forsar fram och jag frågar alltid på buke numera ^^

Har en ridtravare på 18 år. Han har värre viktproblem än vanligt, men detta året har jag planerat allt i minsta detalj, så han har hållt sig fin i hullet :banana:

Våra 3 första år stod han installad och våra 3 senaste år har det varit lösdrift.
Han har bla spatt, så för honom är det bra att röra på sig mkt, vilket han gör i en lösdrift.
Mitt problem är att jag är tveksam vad som skulle passa honom bäst, med tanke på kommande gammelhet (Läckra ordval va?) och viktproblem.
Stall eller lösdrift?
I stall gäller förstås ut tidig morgon och in sen kväll, jag är god vän med lång utevistelse! Jag förstår ju att ni inte riktigt kan svara på vad min häst trivs med, men hör gärna olika förslag! Han trivs med lösdrift, men när det regnar etc så märker man på hela honom att han gärna skulle få komma in. Ligghall har han ju, men den används inte vidare flitigt. Som sagt, jag mottar tacksamt förslag/åsikter etc!

Sv: Lösdrift till gammal häst med viktproblem?

Är det ett bra lösdrift där alla hästar kan gå in i utan problem så skulle jag inte stalla in hästen pga åldern, snarare bättre att dom är ute och rör så mycket som möjligt på sej då.

Det här med vikten, kan du inte bara fortsätta som nu? Om du har koll på vikten nu så borde det väl inte vara något problem sen heller?

Sen tror jag att vill hästen gå in och den tycker regnet är äckligt så går den nog in i ligghallen om den är bra och alla hästar får plats, så det inte blir så att den blir utstött på nåt sätt.

Är det ett bra lösdrift där alla hästar kan gå in i utan problem så skulle jag inte stalla in hästen pga åldern, snarare bättre att dom är ute och rör så mycket som möjligt på sej då.

Det här med vikten, kan du inte bara fortsätta som nu? Om du har koll på vikten nu så borde det väl inte vara något problem sen heller?

Sen tror jag att vill hästen gå in och den tycker regnet är äckligt så går den nog in i ligghallen om den är bra och alla hästar får plats, så det inte blir så att den blir utstött på nåt sätt.

Nu bor jag på hästgård och köper hem eget silage med analys m.m Men om jag tex står inackorderad någonstans så kan jag inte riktigt styra över vilket grovfoder han ska få, då lösdriften/stallet oftast har sitt egna. Och om jag då ska lyckas ha "mitt egna" silage till min pålle måste han stå själv och det är för mig inget alternativ! :/
Det känns som att det skulle vara svårt om man står inackorderad, att hitta den perfekta lösdriften med stor ligghall nog så att även de som är lägst i rang kommer in, plus att silaget som ges har en väldigt hög kvot..

Problemen blir ju nästan desamma om han står i stall, skillnaden är ju att jag då kan ge honom "mitt silage" i boxen, där jag även kan slänga till honom strålusern utan att någon annan äter upp det. Det går inte att ge honom strålusern i maten då han gärna står och äter lite då och då under tex natten :/

Ligghallen här hemma är bra, han får för tillfället silaget serverat i den. Hans hagkompis är en shettis som är lägre i rang, så han har alltid möjlighet att gå in där. Men väljer bort det vid dåligt väder :confused: Förstår mig inte på min häst ibland :P

hästar tänker inte som vi i alla lägen.
Min gör likadant, står ute och fryser istället för att gå in.
jag därför alltid täcke på vid dåligt väder.
Skulle det vara knott ute så går min häst in direkt.
Han kan gå på gräsmattan och beta och rätt som det är kommer han in i stallet, då vet man att knotten kommit.
han stod i sjukhage en sommar med tillgång till box, det spöregnade och han stod och skakade utanför boxen.

Förstod inte riktigt om du har eget stall/lösdrift. Du bor på hästgård, men är du på väg att flytta därifrån?

Generellt tror jag hästarna lider mer av sol/värme än regn o kyla.

På vintern när det är kallt o snöigt, då står hästarna ute o äter, ibland med flera centimeter snö på ryggen. Under sommaren däremot riktigt tränger dom ihop sig i vindskyddet för att komma undan solen.

Jag är ju en förespråkare av en väl fungerande lösdrift så jag skulle valt det :laugh: Håller nog din pålle mjuk o smidig... Blir han frusen kanske det räcker med ett täcke?
Eller om det nu var så att du har eget, ta in honom de blöta regniga nätterna.

Mvh Lena

Förstod inte riktigt om du har eget stall/lösdrift. Du bor på hästgård, men är du på väg att flytta därifrån?

Generellt tror jag hästarna lider mer av sol/värme än regn o kyla.

På vintern när det är kallt o snöigt, då står hästarna ute o äter, ibland med flera centimeter snö på ryggen. Under sommaren däremot riktigt tränger dom ihop sig i vindskyddet för att komma undan solen.

Jag är ju en förespråkare av en väl fungerande lösdrift så jag skulle valt det :laugh: Håller nog din pålle mjuk o smidig... Blir han frusen kanske det räcker med ett täcke?
Eller om det nu var så att du har eget, ta in honom de blöta regniga nätterna.

Mvh Lena

Det var inte att han skulle vara frusen som var något problem. Mina hästar har också stått med flera cm snö på ryggen, har aldrig varit ngt problem och det har jag inte heller påstått. Men det är hästens boende det handlar om och när han visar mig att han hellre vill komma in så vill jag gärna ta hänsyn till detta.
Ja, som sagt så gör ju spatten honom stel och det bästa för honom är ju lösdrift, men jag vet inte om det är det bästa med tanke på viktproblemen han har. Det var det som jag undrade lite över :/

hästar tänker inte som vi i alla lägen.
Min gör likadant, står ute och fryser istället för att gå in.
jag därför alltid täcke på vid dåligt väder.
Skulle det vara knott ute så går min häst in direkt.
Han kan gå på gräsmattan och beta och rätt som det är kommer han in i stallet, då vet man att knotten kommit.
han stod i sjukhage en sommar med tillgång till box, det spöregnade och han stod och skakade utanför boxen.

?
Jo jag har täcke på honom varje natt, vissa dagar vid dåligt väder, allt för att hålla hästen i vikt.. Men om han måste ha täcke dygnet runt för att hålla sig i normalhull så väljer jag ju hellre installad i box nattetid så han slipper täcket.

Trodde att problemen med vikten var att den blev tjock, men är de det att den har svårt att hålla hullet så tycker jag nog att lösdrift är bättre, dom flesta lösdrift har väl fri tillgång på hö har jag fått för mej.

att hitta den perfekta lösdriften med stor ligghall nog så att även de som är lägst i rang kommer in, plus att silaget som ges har en väldigt hög kvot..
Lösdrift ska vara så att alla hästar även ranglåga ska få chansen att komma in om dom vill, annars tycker inte jag det är bra lösdrift. Silaget är ju bara att prata med stallägaren om, ta analys och se hur det är. Är det så att hästen tappar i vikt så kanske du kan när du är där stödfodra med något.

En äldre häst med spatt mår definitivt bättre i ett bra lösdrift, hittar man inga bra lösdrift däremot så har man ju inget val utan får ta ett bra stall istället med mycket utevistelse. Som sagt, inget bra lösdrift så hellre stall.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hänger inte riktigt med.
Har du ett eget stall? Egen lösdrift NU?
Och funderar på att flytta hästen någon annanstans? :confused:

Kl
Jag fattar inte heller?

Eget stall/lösdrift?

Inackorderad eller inte?

Bor du på hästgård kan du väl ha honom ute i lösdriften dom nätter det är fint väder och ha honom inne när det regnar? Det ena utesluter inte det andra..:)

Mvh Lena

Lösrift låter som ett bra alternativ, då kan han röra sig mycket. Angående vikten gäller det väl att fortsätta hålla koll (uträknad foderstat och hög energi) och ha täcke när det är kallt för att det inte ska gå så mycket energi för att hålla sig varm.

Enligt en bok om Horsemanship så går hästar ut i regn/snö och sånt väder för att de har dålig sikt och då måste stå fritt för att kunna springa om rovdjur kommer oväntat. När det är fri sikt och fint väder har dom så pass bra koll att dom kan stå inne och vila, och hinner fly i tid ändå. Jag tror att det ligger nått i det, för mina beter sig precis så. Oftast har dom en häst "på vakt" utanför lösdriften medan de andra vilar, men när det är "fult" väder står oftast alla ute och står mitt på fri yta.

Trodde att problemen med vikten var att den blev tjock, men är de det att den har svårt att hålla hullet så tycker jag nog att lösdrift är bättre, dom flesta lösdrift har väl fri tillgång på hö har jag fått för mej.

Lösdrift ska vara så att alla hästar även ranglåga ska få chansen att komma in om dom vill, annars tycker inte jag det är bra lösdrift. Silaget är ju bara att prata med stallägaren om, ta analys och se hur det är. Är det så att hästen tappar i vikt så kanske du kan när du är där stödfodra med något.

En äldre häst med spatt mår definitivt bättre i ett bra lösdrift, hittar man inga bra lösdrift däremot så har man ju inget val utan får ta ett bra stall istället med mycket utevistelse. Som sagt, inget bra lösdrift så hellre stall.

Hihi förlåt om jag var otydlig, har tydligen den förmågan ibland :P
Han har viktproblem neråt så att säga, han magrar av!
Fri tillgång till hö är ett krav från min sida oavsett stall eller lösdrift!

Jag såg nyss en ligghall på internet. 250 kvadrat :love:
Ingen utanför där inte!

Jo det är ju lite det som är mitt problem
Frågan är ju om man kan hitta en bra lösdrift som dessutom bjuder på hösilage med kvot över 11. ^^ Utöver detta ska ju gärna ägare/lösdriftkompisar vara trevliga och alla ska komma överens ^^

Jag vet inte vad jag skulle stödfodra med.. Fri tillgång på hösilage + 2½-3 kg groov 125 om dagen till en pålle som enbart rids i skogen, känns som att jag inte kan proppa i honom så mkt mer ^^ Och grovfodret är ju alltid basfödan, tänker då enbart i krisläge ersätta hö med krafftfoder..

Frågan gäller om man ska inackordera!

Jag hänger inte riktigt med.
Har du ett eget stall? Egen lösdrift NU?
Och funderar på att flytta hästen någon annanstans? :confused:

Jag har min häst hemma på gården, men frågan gäller om hästen skulle stå inackorderad.

Kl
Jag fattar inte heller?

Eget stall/lösdrift?

Inackorderad eller inte?

Bor du på hästgård kan du väl ha honom ute i lösdriften dom nätter det är fint väder och ha honom inne när det regnar? Det ena utesluter inte det andra..:)

Mvh Lena

Jag har min häst hemma på gården, men frågan gäller om hästen skulle stå inackorderad.

Lösrift låter som ett bra alternativ, då kan han röra sig mycket. Angående vikten gäller det väl att fortsätta hålla koll (uträknad foderstat och hög energi) och ha täcke när det är kallt för att det inte ska gå så mycket energi för att hålla sig varm.

Enligt en bok om Horsemanship så går hästar ut i regn/snö och sånt väder för att de har dålig sikt och då måste stå fritt för att kunna springa om rovdjur kommer oväntat. När det är fri sikt och fint väder har dom så pass bra koll att dom kan stå inne och vila, och hinner fly i tid ändå. Jag tror att det ligger nått i det, för mina beter sig precis så. Oftast har dom en häst "på vakt" utanför lösdriften medan de andra vilar, men när det är "fult" väder står oftast alla ute och står mitt på fri yta.

Jo det förstår jag, men problemet är också att det är svårt att hitta en bra lösdrift som har silage med en kvot över 11 :/ Plus att om jag ska ha täcke nästan dygnet runt så har jag honom hellre installad så att han slipper täcket :/

Det om vädret låter precis som många hästar jag sett! Där klarnade ju en hel del upp för mig. :idea: Min häst står dock vid grinden och skrapar med hoven för att få komma in ^^

Här är min häst efter en vinters lösdrift med fri tillgång och 3 kg krafftfoder utöver det. Ligghallen var stor och fin och han fick utan problem plats. Bilden är lite dålig, tror ni får förstora den :P

26903063.jpg

Här är en pålle som gick på fri tillgång på samma silage men bara fick 1 kg krafftfoder utöver det och dessutom reds (Det gjorde inte min)

26903086.jpg

Här är min pålle när jag kan styra över hans mat helt själv:

26479770.jpg

Och om jag ska vara helt ärlig så ser han smalare ut där än vad han är :P

Tänkte bara att jag lika gärna kunde visa eftersom jag änå hade bilderna ;)

26906145.jpg

En bättre bild på hur han ser ut nu :laugh:

jag tycker stall är bäst, evt lösdrift med en riktig lada som dom kan sova i. gammla hästar behöver lägga sig ner och vila! ett vindskydd duger alltså inte, utan det ska vara så dom kan gå in och ha det torrt.

du kan lägga till olja och lusern i foderstaten, det är bra för hullet och ger inget extra krut. sen skulle jag haft täcke på hästen, det går åt massa energi för att hålla värmen! allt foder du ger honom blir bränsle istället för hull...

jag tycker stall är bäst, evt lösdrift med en riktig lada som dom kan sova i. gammla hästar behöver lägga sig ner och vila! ett vindskydd duger alltså inte, utan det ska vara så dom kan gå in och ha det torrt.

du kan lägga till olja och lusern i foderstaten, det är bra för hullet och ger inget extra krut. sen skulle jag haft täcke på hästen, det går åt massa energi för att hålla värmen! allt foder du ger honom blir bränsle istället för hull...

Olja får han, lusern i pelletsform äter han inte.

Nej, saken är faktiskt den att allt foder han får ger honom hull, det har jag skrivit tidigare. Den foderstaten han får är det enda som funkat under mina 5 år jag ägt hästen. Bränsle, menar du som i att han skulle bli piggare? Det är det ingen skillnad på faktiskt.. Han gick på lucern innan men han funkar faktiskt inte på det, Groov 125 är det enda hittills.
Och han har täcke nattetid och vid dåligt väder. Jag tänker då inte täcka honom dygnet runt, för det behöver han inte.

Men jag måste få tacka dig för det du sa om att ligga ner. :bow:
Jag förstår inte hur jag kan ha glömt bort det. Min pålle älskar att ligga ner och min vet har bett mig ge honom möjligheten till det så ofta som möjligt så att han får avbelasta sina ben! I dagens läge hemma på gården så ligger han 2-3 ggr om dagen, men om jag tex skulle inackordera honom någonstans på tex lösdrift, så är det ju inte alls säkert att han får dom möjligheterna! :eek:
Hur kunde jag missa att tänka på det. :( Det avgjorde faktiskt, det blir stall med mkt utevistelse för pållen, om jag inte hittar den perfekta lösdriften, då kan han åtminstone ligga i boxen!

Så,
Stall med lång utevistelse
Helst eget silage
2.5-3 kg groov 125 om dagen (Beroende på årstid och hur mkt han rids)
En hink med hackad lucern i boxen
Täcke vid dåligt väder

Nu känner jag mig säker på mitt val!
Tack Centaur, och tack alla andra! :D:D:D

nej bränsle som i att värma upp.:)
vilken sort lusernpellets har du provat? olika märken smakar inte det samma, så kan vara värd att testa flera sorter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 953
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 114
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 734
Senast: svea
·
Anläggning Hej! Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och...
Svar
9
· Visningar
2 200
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka