Lösdrift/Stall ?

B

B0ll

Som rubriken Lösdrift eller Stall på natten.

Vilket trivs ni och er häst bäst med ? Varför ? :)

Sv: Lösdrift/Stall ?

Jag tror personligen att hästarna föredrar lösdrift. Om man tänker på vilda hästar så är dom ju inte direkta födda för att vara inomhus. Dessutom rör sig en häst mer på lösdrift och står inte still i en box x antal timmar under natten, vilket ju är bra.

För hästägare kan det ibland vara mer bekvämt med stallplats. Hästen är torr på morgonen ifall man vill rida då och det är skönt att sätta in hästen i en box på kvällen då man ridit om den är svettig osv.

Men tror detta är upp till var och en. Gauti står i box på natten, men tror att lösdrift är ett bättre alternativ!

Det beror väl vad hästen är van vid. Men tror att alla hästar skulle föredra lösdrift om de var vana vid det. Våra två har i princip alltid gått på lösdrift. Börjar tugga sig ut ur boxen om man har dem inne en natt... Måste de vara inne sätter vi dem i samma box, det håller sig lugnare då.

Min totto trivs bäst på lösdrift. Har haft henne inne några enstaka gånger och när man kommer sen för att släppa ut henne hänger hon nästan över halva boxdörren eller står så långt bak i spiltan hon bara kan, till repet tar stopp. Väl ute frustar hon och ser nöjd ut! :)

Jag tycker också bäst om lösdrift, jag vill att min häst ska kunna röra sig så mkt hon vill. Päls får hon i alla fall så det räcker och blir över, är det super kallt och ruggigt/blåsigt kan jag slänga på henne ett täcke... ;)

Har alltid haft våra hästar på lösdrift, tills för ca 1 år sedan då vi bytte stall. Trodde då från början att det skulle bli ett rent :devil: i omställning, dock hade jag vansinnigt fel, vår gammelman hade tydligt kommit till en nivå där han tyckte det var skönt att sova inne. Det tog i princip bara ett par dagar så fattade han hur gången var, och efter det har han propsat på att få komma in. Dock med ett undantag, i våras visade han tydligt en motvilja att gå in nattetid, så då bestämdes att hästarna fick natta ute dygnet runt efter det. Nu stallas de in på natten ingen, utan sura miner.:D

Lösdrift föredrar jag, vill inbilla mig att hästarna blir mer stabila och att de håller sig friska. Dessutom är det lätt att sköta och passar mig som jobbar skift väldigt bra.

Vad gäller mina hästar så klättrar Kveikja på väggarna om hon tvingas stå inne sysslolös(vi borde nog träna va?). Men Andi verkar inte så upprörd över att stå inne emmelanåt, fast jag vet inte hur han skulle funka med regelbundenhet. Han -stackarn- stod inne dygnet runt när jag köpte honom, i en box med 1m tjock bädd som garranterat inte mockades utan bara fylldes på med halm. Man fick nästan ha stege för att komma in i boxen! Och där luktade...:crazy:

På min isis å hans kompis så har vi lösdrift å dom gillar d dom går in om d blir för varmt eller om d e för mycket flugor å sånt ute i allafall nu dom varma dagarna... Å jag personligen tycker d e nog bäst för hästarna att dom sj får välja å har oxå fått för mig att dom håller sig friskare å mer i trim :) Å behövs d att dom ska stå inne å så så kan man stänga till eller som ja gör nu sätta upp eltråd utan el så dom inte går ut men ändå kan titta ut hålla koll på va som händer ute :angel:

Min häst är ju van att stå i stall, så jag antar att det är det bästa för honom.
Men jag har inte provat lösdrift förutom på sommaren.

Jag föredrar både och!

Nu går båda mina på lösdrift, ingen rids sådär..
När jag tränar och rider mkt så stallas dom in. Inte unghästen, han är nyligen hemkommen efter vilan, han stallas nog in i januari-feb någongång då jag hoppas vara ok att rida. Trivs han inte med det så åker han ut på lösdrift igen.

Stoet trivs med både och. Sommartid står hon helst inne dock. Nu kommer hon inte stallas in i år, såvida inget otippat händer..

Jag har min islandshäst på Lösdrift för vi tycker bäst att hästen får bestämma om vill gå ut eller inne.. Min häst är mest inne nu eftersom finns inte gräs ute, Han äter mkt hö nu vintern.....

absolut lösdrift. dom har boxar med som vi kan ta in dom i om vi vill men hittills detta året har de varit ca 10 ggr.

Min häst (valack -04) gick på lösdrift året runt i 2 år. Nu står han på stall nattetid och trivs med det. Han tycker det är skönt att slippa bitch-Svala och bus-Skuggi och få äta i fred.
Hans mamma trivdes också bäst i egen box.

På vintern är det lösdrift när de vilar och stall när de är igång och rids.

Skulle Sindri välja skulle det bli lösdrift..... men för min egna skull skulle jag välja stall eftesom man har en torr häst och bättre kan styra foderstaten.

fast han får välja och då blir det lösdrift. Skulle det bli så att vi av nån anledning skulle tvingas byta stall skulle det inte bli lösdrift eftersom jag står på en av Umeås enda lösdrifter:(.

Nu är inte jag islandshästryttare, men jag hade gärna haft både och att variera mellan. Det hade varit utmärkt.

trots att min pålle gick som lösdriftshäst i några år så verkar han trivas bättre i box om natten :smirk:
han vill alltid komma in på kvällen. sover bättre i box än ute då han är väldigt vaktig av sig och gillar att ha alla samlade där han vet vars han har dem, i sina boxar. vill även äta i lugn och ro, vilket han kan i sin egna box.
tycker heller inte om när det blåser eller regnar..vilket det inte kan göra inomhus.

men å andra sidan, man kan ju bara tro vad de tycker om när dom inte pratar :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 086
Senast: MML
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka