Lösdrift och box hjälps åt

Q

queenz

Är gammal i gemet här men ändrat nick....

Ni som har stall och inackorderingar.Har ni också lösdrift och boxuthyrningar kan titta hit! Gärna mindre stall med ex 5 boxar och några lösdrift platser....

De som är på lösdrift hos er hjälper de till med in och utsläpp av de hästar som står i box? eller sköter de sig själva?
Om de hästar som är på lösdrift ändå måste ha mat att de inte har fri tillgång till grovfoder.

Sv: Lösdrift och box hjälps åt

Är gammal i gemet här men ändrat nick....

Ni som har stall och inackorderingar.Har ni också lösdrift och boxuthyrningar kan titta hit! Gärna mindre stall med ex 5 boxar och några lösdrift platser....

De som är på lösdrift hos er hjälper de till med in och utsläpp av de hästar som står i box? eller sköter de sig själva?
Om de hästar som är på lösdrift ändå måste ha mat att de inte har fri tillgång till grovfoder.

Vi har 4 boxplatser och tio lösdriftsplatser (varav 5 stycken upptas av egna hästar)
De som är inackorderade på lösdriften hos oss har en vardagkväll i veckan då de tar hela kvällsfodringen i stallet vilket inkluderar att ta in boxhästarna och byta täcken på de.
de som är inackorderade på boxplats har en hel helg i månaden (morgon, lunch, kväll)

Jag skulle inte stalla in min häst på lösdrift i ett stall där jag blev engagerad i att ta in eller ut eller fodra box-hästarna. Att ha hästen på lösdrift är inte bara en frihet för hästen, det är det för mig också. Att åka till sin häst ska vara lustfyllt för att vi ska få ett bra samarbete, och då är det så skönt att slippa åka ut en kväll om jag faktiskt inte har lust (är i stallet 5 dagar i veckan minst en "vanlig" vecka). Jag förordar också fri tillgång till lösdrift-hästarna. Sen hjälper jag mer än gärna till och rullar ut en bal när hästarna behöver påfyllning (nu har stallet traktor så nu behövs det inte mer, men jag har rullat många balar!) Självklart hjälps vi åt i stallet om någon ska bort och behöver hjälp, men nej, väljer man att ha sin häst på box får man sköta det själv. Tycker jag. :)

Kan ju säkert skrämma bort några som vill ha sin häst på lösdrift. Men man kanske kan lösa det med olika hög hyra för dem som tar insläpp/de som inte gör det? Bara ett förslag :)

Tacksam för svaren!
Tar mig en funderar kring detta.

Jag vet inte ännu om det blir fri tillgång i lösdriften ännu. Blir det INTE det så måste ju ändå de som är på lösdriften komma till stallet några ggr i veckan om inte varje dag för att fixa foder.

Funderar på att ha olika hög hyra för de som vill hjälpa till och inte. Tänker mig att de som är på lösdrift sku ta 1 morgontur, 1 em tur och 1 kvällstur/vecka, de som har flera hästar skulle ta flera turer.Och kanske att de inte har helgsturer.
Är det för mycket?

Jag har ju tänkt kollektiv skötsel i mitt stall.

Min erfarenhet av att ha hästar på lösdrift är att om man inte har tillgång till box/foderspilta till alla lösdriftshästarna samtidigt. Så behöver man ha fri tillgång för att kunna fodra hästarna på ett bra och enkelt sätt. Plus att fri tillgång gör att risken för bråk och att ranglåga hästar inte får vad de ska minskar betydligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 240
Senast: Tilde789
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 251
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30