Lösdrift med klippt häst? Går det med bra täcken?

F

Fitness

Jag funderar på att ställa mitt halvblod på lösdrift även under vinterhalvåret. Anledningen är att han blir så svullen i benen av att stå på stall, och även uttråkad.

Problemet(?) är att jag har honom klippt och täckar på vintern eftersom jag håller igång och tränar och han svettas lätt och rejält.
Frågan är om jag kan ha honom på lösdrift året om trots att han är klippt? Isåfall hur många grams täcke är lämpligt?

Tacksam för snabbt svar!

Sv: Lösdrift med klippt häst? Går det med bra täcken?

Jag har mina hästar på lösdrift och de halvklipps på hösten. Vilket täcke beror helt på vädret man får försöka se en väderprognos om dagen.

Jag saknar än så länge ett torkrum för täcken men det är under byggnation. Det är svårt att hinna få täckena torra när det regnar flera dagar i sträck utan torkrum.

Jag försöker planera min ridning så att om jag ska träna ordentligt så gör jag det först så kan hästen stå inne och torka medan jag rider en annan eller mockar eller vad det nu är som behöver göras

visst kan man ha klippt häst på lösdrift, en bra ligghall är ju inte kallare än ett kallstall ;) dessutom kan hästen själv bestämma om den vill stå inne när den vill, även dagtid vid dåligt väder.

det beror ju på väder och vind hur tjockt täcke som behövs. i vintras hade mitt halvblod 300 grams andastäcke, det räckte för honom. viktigt är att impregnera om vid tvätt så det verkligen håller tätt.

Ja du skulle kunna ha den på lösdrift med daglig tillsyn och nogsamt underhåll av täcken. dock skulle jag aldrig ha en helklippt häst på lösdrift, däremot en filt eller jaktklippt.

Jag håller med, helklipp inte. Du kan väl testa med en mindre omfattande klippning först?

Fodret är den avgörande faktorn för om hästen fryser eller inte. Värme är en biprodukt i ämnesomsättningen, vilket gör att ju mer hästen äter, desto lägre temperatur klarar den. Det betyder också att det är effektivare att öka hästens högiva än att lägga på ett täcke om man oroar sig för att hästen fryser. Hästar i träning och växande hästar har en energirikare foderstat än hästar i motsvarande vikt som inte tränas eller växer, och klarar därmed lägre temperaturer.

Den lägsta omgivningstemperatur som hästen kan vistas i innan den börjar frysa, kallas för Nedre Kritisk Temperatur (NKT). Om temperaturen hamnar under NKT behöver hästen öka sitt foderintag för att behålla sin kroppstemperatur. Om temperaturen ligger tio grader under NKT behöver hästen ungefär 1,5 kg hö extra per dag, vid tjugo grader under, 3 kg. Ett annat sätt att bibehålla kroppstemperaturen är att lägga på ett täcke.

- När man räknat ut dessa värden har man utgått från ett normalhö och bara tagit hänsyn till temperatur. Men även vind och nederbörd spelar in. Man har sett att avelsston med fri tillgång till grovfoder kan äta 2-3 gånger mer i fuktigt och blåsigt väder runt noll grader

Studier vid SLU med täcken och NKT "nedre kritisk temperatur" (dvs när hästen måste äta/ha mer täcke för att inte frysa) visar att NKT ligger på -7 grader för en klippt häst med termotäcke som utfodras för medelhård träning, med två termotäcken blir NKT -11 grader. Om man istället utfodrar för hård träning (dvs mer hö!) blir NKT -15 grader för motsvarande klippta häst med ett termotäcke. DEt i sig visar att extra foder (grovfoder) är mer effektivt än ett extra täcke när temperaturen går ner.

Håll koll på din häst, om pälsen "reser sig" eller den skakar, då är det dags att tillföra extra foder/värme för att den inte ska frysa.

Observera att NKT ovan gäller vindstilla väder utan nederbörd. Om det är vind eller nederbörd behöver de tillskott tidigare så klart.

Värmebalansen ska spegla hela hästens yta. Det är därför helt onödigt att använda halskragar och magplattor, även på klippta hästar. Dessutom har man på SLU uppmätt att värmeavgivningen från halsen är mindre än från hästens övriga kropp.

Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter.

Källa: www.busfrö.nu -> hästkunskap -> täcken
Referenser/ Lästips:
Lindås, Jonna och Olsson, Ingrid. 2004. När behöver hästen täcke?. Fördjupningsarbete nr 259. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Perman, Johanna. 2000. Behöver hästen täcke på vintern?. Fördjupningsarbete nr 111. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Jag funderar på att ställa mitt halvblod på lösdrift även under vinterhalvåret. Anledningen är att han blir så svullen i benen av att stå på stall, och även uttråkad.

Problemet(?) är att jag har honom klippt och täckar på vintern eftersom jag håller igång och tränar och han svettas lätt och rejält.
Frågan är om jag kan ha honom på lösdrift året om trots att han är klippt? Isåfall hur många grams täcke är lämpligt?

Tacksam för snabbt svar!

Ja har mina två kusar på lösdrift året om, min ena är klippt han behöver ja bara ha täcke på så är det lugnt =) De hade till o med ett fins vindskydd med halm i men de stod hellre utomhus vid höet under de snöstormiga nätterna, crazy horses:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30