Lösdrift med fullservice

Amore

Trådstartare
När jag kollar annonser då och då hittar jag massor med stallplatser med hel eller halvservice men inte för läsdrift :crazy: Finns inte det? Visst att det finns mer att göra med installade hästar som in och utsläpp, täcken , mat etc men finns ju jobb med lösdrift också... Eller är "folk" inte villiga att betala fullservice på lösdrift?

Om det finns, vad betalar du? :laugh:

Sv: Lösdrift med fullservice

Vi hyr ut fullskötselplatser på lösdrift, kostar 2000:- per månad inkl moms.

Det är inte bara så att annonsören inte tänker på att skriva ut det?
Eller det står uttryckligen halvservice?
Har haft ute annons på lösdrift där allt ingår, men hade inte en tanke på att skriva fullservice...det blir det ju nästan automatiskt för min del eftersom jag har egna hästar i hagarna också.

Om det finns, vad betalar du? :laugh:

Jag har fullservice för min häst på lösdrift. Det kostar mig 500 kr/månad plus foder. Då ingår utfodring av hö tre gånger om dagen och utfodring av kraftfoder en gång om dagen. Samt en enklare koll av hästarna. Vidare ingår förstås anläggningen också, med varm sadelkammare, varmt fikarum med dusch och toalett, enklare paddock, enklare rundkorall samt fantastiska hagar.

Så då finns det :laugh:

Kanske jag som bara antar att om det inte står i annonsen så ingår jobb :o

Habina: 500:- + foder var ju ett dunderpris :eek:

Jag annonserade ut lösdriftsplatser men alla de som hörde av sig hade unghästar som de ville att jag skulle ta hand om 100%. Jag sa att jag då ville ha 300 kri kallhyra samt 30:-/per häst och dag för mockning, fodring (har foderbord men fyller på dessa 2 gr per dag men det räcker hela dygnet så de har fri tillgång), salt sten, fylla på vattnet i thermobaren (2 gr/dygn), tillsyn och genom gång av hästarna varje dag samt att ta in/ut pållarna när hovis kommer. Hösilaget får de betala själv.

Det var ingen som nappade. Folk tror tydligen att det inte är något jobb med lösdriftshästar och att man förväntas jobba gratis. Det är det inte värt så nu har jag mina pållar själv :).

Jag annonserade ut lösdriftsplatser men alla de som hörde av sig hade unghästar som de ville att jag skulle ta hand om 100%. Jag sa att jag då ville ha 300 kri kallhyra samt 30:-/per häst och dag för mockning, fodring (har foderbord men fyller på dessa 2 gr per dag men det räcker hela dygnet så de har fri tillgång), salt sten, fylla på vattnet i thermobaren (2 gr/dygn), tillsyn och genom gång av hästarna varje dag samt att ta in/ut pållarna när hovis kommer. Hösilaget får de betala själv.

Det var ingen som nappade. Folk tror tydligen att det inte är något jobb med lösdriftshästar och att man förväntas jobba gratis. Det är det inte värt så nu har jag mina pållar själv :).

Nog är det jobb med lösdrift men man kan ju försöka göra det så lättarbetat som möjligt genom att ex.vis ställa ut hösilagebalar samt använda sig av elektiskt uppvärmda vattenkoppar så har man genast sparat in arbetet både med att fylla foderbord samt vatten.

Jag gillar inte att ställa ut hela hösilagebalar då det dels blir väldigt mycket spill och förutom det ekonomiska så blir det också väldigt mycket jobb med att ta bort det till våren. Jag vill hålla snyggt och rent i hagarna. Vattenkoppar vill jag heller inte ha då jag inte vet om hästarna dricker eller ej. Känns mycket tryggare att själv fylla på så man fort märker om något inte är som det ska. :)

Jo, det kan jag förstå men då får man ha i åtanke att du får jobba mer för en fullservice (och därmed blir den dyrare för hyresgästen).

På lösdriftsstallet där jag hyr in så finns servicen att hösilage och halm fylls på och vi har elektriska flottörvattenkoppar (som jag gillar skarpt, thermobarer blir lätt skräpiga och måste skötas på ett annat sätt), mockningen sköter vi dock själva.
Med fri tillgång på hösilage, halm, tillgång att ta in och stå i box (man betalar dock extra om hästen sover inne på natten), spolspilta, fritt havre och korn, ridbana och corall så betalar jag 1200 kr/mån.

Den relativt låga kostnaden är möjlig eftersom stallägaren inte behöver ge någon service utöver att ställa fram mat. Hösilaget, halmen, havren och kornet är producerat på gården.

Vad menar du med fullservice??

Fullservice i min värld innebär att jag (teoretiskt sett) inte skulle behöva hälsa på min häst på ett år utan att det blir några problem. Det vill säga hästen får det den behöver för att må bra.

Däremot skulle det ju vara tråkigt att ha häst på det sättet. :p

Jag står på ett lösdriftsstall,eller inte jag,men min häst..Där ingår allt,precis allt! Hyran ligger på dryga 2000kr/mån!
Det är iofs ett datoriserat lösdriftsstall!
Jag ska se om jag får med allt som ingår!

Daglig tillsyn/visitering! Även om jag åker på sem!
Kontakt med vet vid behov(akut)(tex om jag ej är nåbar,sem el dyl)
Kraftfoderstation
Höstation
Elektrisk vattenkopp
Mockning hage/ligghall
Hagbyten
Hämtning/lämning vid skoning
Inköp av foder

Kanske har missat något,men jag tror jag fått med det mesta!

Vi hyr ut lösdriftplatts för 1500 kr inkl moms.

För detta får den som kan (två ägare varav den ena är lite krasslig) hjälpa till att mocka ur huset var 3 vecka samt spåna och halma.
Vi sköter fodringar, vattning. Behövs det fyllas på när hästägaren är där så förväntas dom hjälpa till. Hästarna får dom dock se till själv. Väljer odm att inte dyka upp på 3 dagar så är det upp till dom själva.
Men självklart ser man över flocken så att dte inte är några brytna ben eller stora sår.
Hovslagare finns på gården och tar in hästen när han väljer att sko.

Skulle själv vilja ha några hundralappar till om jag skulle ha hela ansvaret över hästen.

Ok!

Alla definierar det ju olika.

För mig innebär det oxå att allt ingår utom hovslagare, veterinärvård, ridning.

Alltså skall mat, vatten, renhållning runt hästen ingå. Vill man inte skall man inte behöva åka ut till hästen, merän om man behöver hovslagare och veterinär....

För mig kostar det 1800 kr i månaden,
då ingår:

- fri tillgång till hösilage, mineraler, vatten
- havre
- daglig tillsyn av hästarna
- mockning av hagen och ligghallar
- användning av ridplan och rundkorall
+ allt detdär med sadelplats och boxar för veterinärbesök osv.

det som inte ingår är:
- övrigt kraftfoder
- övrig skötsel av hästarna

Hon ringer också veterinär ifall det behövs och jag inte är där,
och hjälper till med olika saker om man själv inte har möjlighet m.m.
Det är en stor hage (10 ha) med två skogar och två stora fält,
med matstationer utspridda på olika ställen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar