Lösdrift - inget för tävlingshästar?

Chili

Trådstartare
Är det så? Är det någon här som har sin tävlingshäst på lösdrift? Jag kan se många för och nackdelar med både lösdrift och uppstallning men frågan blev extra aktuell när jag diskuterade detta med en mamma till ett barn på ridskolan där jag jobbar.
Hon påstod att hennes tävlingshästar i princip skulle trilla av pinn och dö om de fick gå på lösdrift :crazy: Hon sa att om deras ben var sådär leriga så skulle hon inte klara av det. Inte ett ord om mugg eller hästarnas väl, utan HON skulle inte klara av det. "Men hans ben är ju inte leriga, det är ju jättefina och han ser ju jättefin ut i pälsen, glad och pigg i ögonen" sa jag och pekade på en tävlingshäst som går på lösdriften med ridskoleponnysarna. "Ja... joo... Men de kan bli leriga!" fick jag till svar :smirk: "Men vi sköljer ju benen på dem varje dag iaf" la hon till sen.

Hon kom också fram till att den kuperade hagen på 2-3 ha som de går i skulle bara ge skador såsom benbrott eller senskador, likaså att det var en flock med hästar som samspelar väldigt bra, det är farligt. Deras hästar gick minsann bara ute 4 h/dag och max 2 och 2 i hagarna.
Det kanske framgår att jag såg ut ungefär såhär :eek:

Så hur ligger det till där ute med tävlingshästarna? Själv har jag aldrig haft någon och är uppvuxen med stora, kuperade hagar, ca 12 h utevistelse året runt, men också täcken, benskydd osv vid behov.

Sv: Lösdrift - inget för tävlingshästar?

Jisses... Vilket folk det finns... Som om det vore en bra sak att hästen bara går ute 4 timmar. Stackarn! Jag har ingen egen erfarenhet men jag tror att det går jättebra. Men jag sitter som sagt bara och tror... ;)

Ja, jag är ju av åsikten att det kan vara lite svårt att ha koll på fodret på lösdriften. Hittills har jag inte sprungit på någon tävlingshäst som fått fri tillgång till hö/grovfoder, utan snarare proppas de med kraftfoder. Men jag blev mkt chockad av att höra hennes åsikter :o Behöver väl inte säga att hon nästan tar över lektionerna och drillar sönder sin lilla unge...

Vi har väl inte haft några framstående tävlingshästar i vårt stall men några på lokal/regional nivå har vi ju haft och det har gått jättebra att ha hästarna i mindre flockar (har väl max varit 6-8 hästar i en flock, nu är det 4-5), hagar runt 1 ha med stockar och sten. Dock inte lösdrift med som sagt utevistelse så länge det bara går + släpper dem på bete tidigit och tar in dem sent på hösten.

Varför skulle inte även tävlingshästar gå på lösdrift?
Själv så står min häst i stall och jag tror inte att hon skulle trivas så bra på lösdrift eftersom hon är en typisk stallhäst.
Är de dåligt väder ute så får man nästan dra ut henne i hagen för att hon hellre vill stå inne!
Men de är ju min lilla känsliga pålle (Men hon står iallafall ute mellan 8-ca 17.40/18:00
Men de är ju många som köper dyra unghästar som ska gå till tävling som släpper ut de på lösdrift så att de ska stärka sig! De borde väll vara bra för även en vuxen häst! Fast en häst som är van vid att stå inne nästan hela dagarna och har gjort de i hela sitt liv är nog lite svårare att vänja vid att stå ute dygnet runt året runt ;)
Så tänker jag iallafall :)

Och de där med att hästen får skitiga ben de var då de töntigaste. De får de ju oftast också om de står i en vanlig hage på dagen och inne på natten ;)
De är ju därför spolspiltan finns :)

Dom trivs nog alldeles utmärkt o tävlar lika bra i lösdrift. Dom blir kanske lite skitigare då dom kan strosa runt som dom vill. Jag tror en häst mår bra av att få gå på lösdrift.
Alla travhästar som jag jobbat med har gått på lösdrift. även dom som tävlat o dom har presterat bra!

Ja, jag tkr att de borde prestera bättre om de från början/ i tidig ålder får gå på lösdrift. Stärker senor om de får ha kuperad terräng att röra sig fritt i. Det enda jag kan jämföra med är min nordsvensk som är uppvuxen i våra hagar och riden i skog och mark. De kanske inte lika ofta drabbas av benskador som hbl :p men han har då aldrig skadat ett enda ben eller varit sjuk. Dock smutsig om benen ibland ;)

Men om hon är på lösdrift kan hon ju välja helt själv! Tänk vilken lyx, och du behöver inte oroa dig för om hon hellre vill vara inne när hon är ute och tvärtom!

hmm, jag vet väl inte om ridskolans underbara lilla B-ponny egentligen räknas som en tävlingshäst, men i alla fall...

Han går i lösdrift tillsammans med fem shettisar, ett till russ och en connemara. De går ute alla dagar i veckan, även om de står i stallet ett par timmar medan lektionerna håller på.

B-ponnyn har inte farit illa av detta och han har nog gått där i 2 år nu iaf, och senast i söndags var han ute och var med i det vinnande laget på gota cupen ponny i alingsås... och dagen efter gick han två felfria clearrounder på klubbhoppningen... inga problem för vår lilla ängel med lösdriften!

kl*

Det som kan vara svårt med lösdriften / tävling är att lösdrifthästar sätter en sådan enorm päls.
Jag får ex problem med träningen vintertid. Det är inte alltid man har tid och möjlighet att vänta på att dom ska torka ordentligt innan man åker hem.

Hästar presterar bättre om de INTE behöver stå i box. Stillastående stör hästens kropp på många sätt. Det belastar benen på ett sätt som de inte klarar av, det hämmar all cirkulation i kroppen efter som att hästen är skapt att röra sig mer eller mindre konstant. Det skadar även tarmarna som också behöver mycket rörelse.

Så rent logiskt bör det vara BÄTTRE att ha en tävlingshäst på lösdrift.

MUGG är INTE någonting som förekommer mer på lösdriftshästar än på installade hästar. Tvärt om så kan hästar som har stora hagar och alltid får vara ute, vistas på torrare ytor och dessutom mår deras hovar och karleder bättre av den korrekta cirkulation den får och den normala påfrestning som är på ben och hovar ute i en bra hage. Det är mer skadligt att tvätta hästen ben med vatten varje dag är det är att ha den ute i en hage under leriga perioder.

Jag känner faktiskt en del människor som tävlar hästar som går på lösdrift. Pratade med en tjej som hade alla sina tävlingshästar på egen lösdrift och hon upplevde att de mådde väldigt bra av att leva så och presterade bättre än innan.

Min egen rids och tränas som vanligt och det hade aldrig gått om han stått installad. Då hade hans fysiska tillstånd inte tillåtit normal träning.

Att missunna en häst utevistelse i den mån den behöver, för sitt eget egos skull, är sjukt och såna människor bör inte få hålla djur. En häst har känslor, behov, känner smärta och lidande precis lika mycket som alla andra, oavsätt hur mycket den kostar oss i pengar. Livet är mer värt än alla pengar på jorden och att hindra en häst från utevistelse är lika med att ta livet från ett djur vilket vi inte har rätt att göra!

Det är en sjuk värld.

Hästar på lösdrift sätter inte mer päls än andra om de får ha täcke.

Man kan ju faktiskt klippa och täcka sin häst även fast den går på lösdrift...

Vad bra sagt :bow: Stal min tanke lite där. Jag har nämligen alltid, alltid varit för att hästarna ska vara så naturliga som möjligt. Har stött på en hel del konstigt folk eftersom pappa hyr ut boxar, och det stärker bara min egna uppfattning att hästar ska få vara hästar!

De som faktiskt får röra på sig, annat än när de rids, får gå i flock, gå på lösdrift och ha stooora hagar (lösdrift förutsätter ju inte stora hagar, egentligen), de får ju vara mer hästar än de som nämns i mitt första inlägg... De lever ju upp på ett annat sätt, i sina ögon, i sin päls, i sitt sätt att vara.

Den enda kontakt med tävlingshästar på lösdrift jag har, är de som går med ridskoleponnysarna, och de ser mkt glada och friska ut. De är klippta, går med täcke. En hoppar 1,50 uppsuttet och de tävlar väl runt 1,20 allihopa. Så jag tycker minsann att det går jättebra! Jag vill strypa alla som påstår att hästar är gjorda av porslin och lindar in dem i bomull........

Edit: Kanske ska tillägga, som man alltid bör på Buke, att jag förstår att hästar är unika och olika, alla kanske inte kan gå på lösdrift. Känner en häst som får korsförlamning så fort det blåser lite och hon inte har täcke. Men hon går också ute dygnet runt på sommarn med de andra, men med täcke.

Senast ändrad:

jag tror att problemet är att folk tänker på hästen som en människa, tex tänk om du fick vara ute i det här vädret, då skulle du vilja gå in!
men hästar är inte människor, hästar är djur, mina hästar är ute mellan 12-18 h per dygn, och på sommaren självklart 24h/dygn och jag tävlar distans med min tävlingshäst, jag ser inga problem med att släppa ut honom i hagen blöt, det är ju faktskt inte varmare i stallet, inte hos oss iaf, och han har vind och vatten tätt täcke på sig...

så här års får hästarna vara inne lite mer då min häst tappar jätte mkt i vikt då han fäller och vägrar äta hö eftersom de 3 mm höga grässtråna är mkt godare... därför står han inne mer så han ska hinna äta så mkt hö som möjligt..

föresten, jag släppte mina på bete igår! 10 cm högt gräs i hela hagen, underbart!! dock är de fortfarande inne på natten.

Så rätt så. Samma sak med hundar tycker jag, stora tjocka labradorer som springer runt med täcke på sig :cool: Jag tar alltid stolthet i att kunna erbjuda ett så naturligt liv som möjligt för mina hästar och vår hund. De vill alla vara ute, i vind och regn. Alltid lika härligt att se hästarna bralla loss i hagen, för de KAN göra det utan att springa in i ett staket efter 2 galoppsteg. Om man inte rider en dag men hästen vill springa - då gör den det. Så slipper man en övertänd, uttråkad, vävande häst :idea:

Man kan ju faktiskt klippa och täcka sin häst även fast den går på lösdrift...
Anser där att det inte är något speciellt smart drag dock. En häst sätter päls för att den behöver. Täck då hellre hästen på ett sätt som gör att den inte sätter så mkt päls. Annars kan man orsaka problem. Om hästen sätter päls trots täckning behövde den sin päls. Min åsikt.

Jag håller helt med dig. Jag köpte en dyr unghäst för några år sedan som jag skulle tävla med, och den fick gå på lösdrift och skulle fått göra det resten av livet. Tyvärr dog den alltför tid pga skada som inte hade något med lösdriften att göra. Det finns väl travtränare som har sina travare på lösdrift och som ser att det gynnar hästarnas prestationer?
Min nuvarande pålle går självklart på lösdrift och ska så göra. Jag kan inte förmå mig till att stalla upp en häst igen, det skulle skära i mitt hjärta. Nej, en flock som fungerar och fri tillgång på bra grovfoder och en stor hage, då mår nog hästarna som bäst.

Villka människor det finns..

Jag skulle säga att lösdrift är särskilt bra för tävlingshästar. Att de får senskador osv är bullshit, det kan hända vilken häst som helst.
Däremot att de blir starkare, friskare och mycket mindre stela är korekt:D

En häst blir väl knappast skörare eller ömtåligare än någon annan häst bara för att den tävlar?

Det enda problemet är ju om man tränar/tävlar väldigt hårt under vintern. Då är kanske att klippa+täcke ett alternativ.

Jag vill däremot inte att hästarna ska ha fri tillgång på foder. Hellre att man ger dem hö ca 4 ggr/dag. Då "äter de inte ihjäl sig" och så har man mycket bättre koll på hur mycket de faktiskt äter.

Vi lägger ut fodret i foderhäckar ca en halv km från vattnet så de rör sig ordentligt också!:)

Jag håller med flera av er andra; jag skulle aldrig kunna stalla in en häst igen.

//Gilly

Så rätt så. Samma sak med hundar tycker jag, stora tjocka labradorer som springer runt med täcke på sig :cool:

*ot*
Sant:idea: Fast vissa hundar fryser faktiskt. Vi har bla 2 hundar av samma ras, den ena blir iskall av ingenting medans den andra
har en inbyggt eskimådräkt verkar det som ;)

Och tränar man hårt (tex agility) på vintern kan det vara smart att sätta på täcke om man pausar och de är svettiga.

Fast att ha täcke på labbar verkar lite överkurs..

//Gilly

Mjo, det finns endel...

Hon som åkte från jobbet, till stallet, 4 ggr/dag för att linda om hästens ben. Hästen gick nästan ute i hagen. Man fick inte gå in i hagen, det var hans territorium. Leddes endast i träns med kedja och dressyrspö. Fick endast vidröras av ägaren. (:crazy: )

Eller hästen som bara fick stå på lite, lite spån (trots fri tillgång i det stallet den står i) för det blev så stökigt annars.

Mer lösdrift och logiskt, hästvänligt tänkade åt folket! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 659
Senast: svea
·
Anläggning Jag har lite funderingar på att fixa en lösdrift i ena hagen, men jag har själv ingen erfarenhet av lösdrifter sådär så jag tänkte fråga...
2
Svar
20
· Visningar
2 301
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama