Lösdrift, för och nackdelar?

C

cassidys

Första hästen ska snart införskaffas och ingen vidare erfarenhet
i bagaget, så nu får ni stå ut med lite lustiga frågor ;)

1 Går det att ha ett kallblod på lösdrift året om? (mellansverige)
...Om inte, vid vilken temperatur är det lämpligt att de står inne
på natten?

2 Vad är för/nackdelar med lösdrift?

3 Hur ofta bör hagen "mockas"?

Cassidys:p
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

1 Går det att ha ett kallblod på lösdrift året om? (mellansverige)
...Om inte, vid vilken temperatur är det lämpligt att de står inne
på natten?

alla hästar går att ha på lösdrift året om, bara man anpassar fodermängd och täckning efter temperatur.
även ser till att lösdriften är tillräckligt stor för antalet hästar (så alla vill vara där inne samtidigt) och den är dragfri.

2 Vad är för/nackdelar med lösdrift?
jag ser inga nackdelar!
hästarna kan röra på sig så mycket de vill, har frisk luft hela tiden
+att man oftast har fri tillgång på grovfoder på lösdrift vilket jag tycker är väldigt bra.

3 Hur ofta bör hagen "mockas"?

själva innerdelen av lösdriften tycker jag man ska mocka om inte varje dag så minst en gång i veckan och lägga in nytt strö.
vi mockar inte hagarna på vintern här. men på sommaren så sladdar vi vinterhagarna för att sprida ut gödslet och jämna till.
(på sommaren går våra i annan hage än på vintern)

på hösten innan det börjat frysa till sladdar vi sedan sommarhagen och gör den jämn.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Tack så mkt för utförligt svar! hur stor area kan tänkas
lämpligt som hage för 2 fullstora hästar?
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Lösdrift är kanon!
Mina hästar har aldrig varit så friska och nöjda som när de får gå ute.
Frisk luft och rörelse ger friska, välmående djur.

Det man ska tänka på är att ge ordentligt med grovfoder så att hästarna kan hålla värmen och att de har en fin ligghall.

Täcke har jag bara när det är kallt i kombination med blåst eller nederbörd. Kyla klarar de bra bara de har päls, men det är värre om det är blött också.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

de där måtten stämmer inte, enligt de länkar du har angivit ska måtten vara:

Ligghall utan utfodring i hallen
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst i enhäst- alt. fölningsbox

Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Unghästar 5-12 mån:40 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Utrymme gör utegångsdjur
Utrymme per häst vid grupphållning gäller även om hästarna hålls som utegångsdjur.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Jag tycker lösdrift är toppen. Jag har egentligen aldrig förstått varför man ska stänga in flockdjur/flyktdjur ensamma i en box flertalet timmar/dygn.

Det fungerar mkt bra med fri tillgång på grovfoder, även mina shettisar går på ganska kraftigt hö i år och de är ännu inte särskilt feta (för att vara shettisar alltså.. :angel: ).

Jag strör ny halm i ligghallen ett par gånger i veckan, mockar vid fodringsplatserna nån gång i veckan eller efter behov.

Min ligghall är på 48m2 och hagarna är på ca 2h. Där har jag två åringar, en tvååring och fyra shettisar. Jag hade gärna haft mer mark men det jag har funkar bra. Fler hästar än så här tror jag inte att jag skulle vilja ha i ligghallen, det är på gränsen till trångt för dom nu.

Säger som de andra, kylan är inga problem - de äter grovfoder för att hålla värmen. Men när det är ihållande snö/regn och blåst åker regntäcke på mitt eget halvblod eftersom han inte har en så tät päls. Ponnyerna är alltid torra längst in.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Ytterligare en fördel med lösdriften..

Hästarna RÖR på sig mera..Stelnar alltså inte ihop lika mycket om de är äldre plus att de självmant bygger fina muskler..

Anna-Carin
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Första hästen ska snart införskaffas och ingen vidare erfarenhet
i bagaget, så nu får ni stå ut med lite lustiga frågor ;)

1 Går det att ha ett kallblod på lösdrift året om? (mellansverige)
...Om inte, vid vilken temperatur är det lämpligt att de står inne
på natten?

2 Vad är för/nackdelar med lösdrift?

3 Hur ofta bör hagen "mockas"?

Cassidys:p

1. Eftersom jag har kallstallslösdrift ställer jag aldrig in dem för temperaturens skull, däremot vid andra extrema väderförhållanden/alt packar in dem i täcken just då.

2. Ett riktigt välskött lösdriftssystem kan jag inte se några nackdelar med alls.

3. Det beror på hur mycket mark man har. Här råkar vara så stora ytor att jag inte mockar alls. Byter marker ibland, så vissa hektar får vila mellan varven och blir maskfria. För länge sedan hade vi växelbruk med får. Mockar ibland runt själva stallet, där det kan hamna en och annan hög.

Själva lösdriften däremot mockas varje dag, eftersom hästarna använder den dagligen. En del sover sina stunder där varje dag.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Ok!

Går det att ha betong som golv med halm över?
Eller är det att fördra med barmark underi ett
lösdriftsstall?

Har nämligen ett tätt och stabilt uthus med golv,
men är osäker om detta fungerar, måttmässigt är
det helt ok och det är högt i tak.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Vi har betong, dock med permanentbädd av spån. Betonggolv är väl nästan en nödvändighet om man vill gödsla ut maskinellt?
Angående storleken så är ligghallen 36 m2 för två stora hästar, det räcker bra för dem, men vi hade tre hästar där ett tag och då fick inte den lägst rangade komma in alltid. Så det krävs mera utrymme än man tror. Själva hagen är endast 3000m2. Rätt liten, jag vet, men hyfsat varierad med träd, lite öppnare ytor, lä o.s.v. Skulle dock krävas grusade ytor vid ligghall och grind, vilket vi tyvärr inte har nu, men ska fixas till nästa år. Jag fodrar normalt hö i foderhäck ute, förutom vid riktigt pissväder, då jag fodrar i ligghallen. Kraftfoder ges individuellt i samband med att de tas in för visitering/motion. Jag har eluppvärmd vattenkopp som tål -25 och mer, samt belysning både i och utanför ligghallen.
Hästarna trivs kanon!:banana:
Viktigt för egen del dock är att man har en inomhusbox/uppställningsplats för rykt, skoning, veterinär o.s.v. som går att värma upp vid behov. Det kan ju också hända att en häst blir sjuk/skadad och måste stå inne.
Men jag skulle aldrig komma på tanken att ta in mina p.g.a. kyla, jag täckar och ger mera grovfoder, samt fodrar inne i ligghallen om det är mycket blåsigt/regnigt.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

1 Går det att ha ett kallblod på lösdrift året om? (mellansverige)
...Om inte, vid vilken temperatur är det lämpligt att de står inne
på natten?

Har mina två nordsvenskar på lösdrift och tycker det är toppen!!Skulle ta emot att ha dem på stall igen! Mina kommer gå ute hela året och blir det väldigt kallt kommer de få extra mycket grovfoder under den perioden! Fast jag tycker det är väldigt viktigt att ha tillgång till box.

2 Vad är för/nackdelar med lösdrift?
Min ena är ett riktigt energiknippe så för henne har det varit jätte bra att gå på lösdrift. Båda två trivs väldigt bra och för mig känns det väldigt skönt att inte behöva stänga in dem i en box.

Kan inte komma på en enda nackdel;) För mina två passar lösdrift mycket bättre än box.

3 Hur ofta bör hagen "mockas"?
Jag slarvar lite med att mocka hagen, borde göra det oftare..Men ligghallen (halmbädd) och "uteplatsen" mockar jag varje dag, blir 3 skottkärror varje dag..De vistas mycket där och de ligger i ligghallen varje natt. (Jag antar att det är på natten de ligger, har i alla fall ny halm i man och svans varje dag;) ) Ligghallen är 32kvadratmeter stor.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Första hästen ska snart införskaffas och ingen vidare erfarenhet
i bagaget, så nu får ni stå ut med lite lustiga frågor ;)

1 Går det att ha ett kallblod på lösdrift året om? (mellansverige)
...Om inte, vid vilken temperatur är det lämpligt att de står inne
på natten?

2 Vad är för/nackdelar med lösdrift?

3 Hur ofta bör hagen "mockas"?

Cassidys:p


Underbart!

Tänkte precis skaffa en egen tråd med samma fråga, då jag funderar på att sätta över min häst på lösdrift. Men ja, nu slipper jag fixa det, så då hänger jag på här och snappar upp ett och annat. ;)
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Gör det någon skillnad om hästen precis stått uppstallad, varit ute cirka 7 h/dag, och man sedan flyttar den till lösdrift??

Klarar alla hästar av det?
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Första hästen ska snart införskaffas och ingen vidare erfarenhet
i bagaget, så nu får ni stå ut med lite lustiga frågor ;)

1 Går det att ha ett kallblod på lösdrift året om? (mellansverige)
...Om inte, vid vilken temperatur är det lämpligt att de står inne
på natten?

Mina två ardennrar går på lösdrift. Dom kommer och går som dom vill i ligghallen. Dom har en välbrinnande djupbädd i halm att ligga på. Det blir alltså varmt och skönt. Jag mockar inte ur den förrän i sommar. utan bara håller den jämn och torr, med ny halm varannan dag.

2 Vad är för/nackdelar med lösdrift?

Fördelar.. Smidigt, inga utsläpp eller insläpp, utan bara ge som maten och vatten. Dom kan vara ute och röra på sig hela dygnet som gör mycket muskler. Inget mockande och man luktar aldrig häst längre, som det gör i ett stall..

Nackdelar.. Frysande vattenkar, som måste ordnas med värme. Du vet inte exakt vad och hur mycket vilken av hästarna ätit och druckit. Kan bli lite kamp om maten om någon av hästarna är dominerande. Jag har gjort så att jag binder upp hästarna när det är kraftfoderdags för att kunna hålla ett öga på dom. Mycket vinterpäls blir det..

3 Hur ofta bör hagen "mockas"?

Jag mockar inte hagarna eftersom dom har ganska stora hagar.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Ja min klarade av det. Och mår nu som en prins, vill absolut inte stå på box mera. Ungefär så länge som det tar att äta kraftfodret kan han stå stilla.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Vi håller på att bygga om stallet, och när det blev dags för hästarna att börja komma in på nätterna så hade vi inte hunnit få upp några boxar än, så det fick bli lösdrift istället.
Den enda nackdelen jag ser är att det är svårt att veta hur mycket mat de får i sig.
Man kan ju räkna på ett visst antal kilo och lägga ut så mycket som de ska ha, men du vet ju aldrig vem som äter upp snabbast och sedan går på de andra hästarnas hö..
Fri tillgång vore det bästa för min åring, men det passar inte två av de andra hästarna alls då de blir feta.
Så det är väl som sagt enda nackdelen.

Vi stänger igen ingången till ligghallen dagtid, då de annars bara går in och använder den som toalett :mad:. Så öppnar vi den när vi ger kvällshö.

Just nu har vi en arab (min åring), två varmblod och ett russ.
De dagar det regnar eller snöar är de täckade och vi har ligghallen öppen även dagtid.

Eftersom vi inte har fri tillgång på grovfoder så är vi ändå bundna till att fodra vid vissa tider, men det går ju väldigt mycket snabbare än om man hade behövt släppa ut/ta in hästarna.

Angående mockningen, så mockar vi halmbädden dagligen, men det brukar inte bli mer än tre-fyra högar. Ströar gör vi varje dag. Ibland ligger det några högar vid ingången till ligghallen också, då tar vi bort dem, men mockar ingenting i resten av hagen.

De största fördelarna är:
* De får röra på sig så mycket de vill dygnet runt.
* Bättre ventilation kan de inte få.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Om man har en häst på lösdrift som behöver lite mer än de andra, kan man i allafall hjälpa upp det en del med hjälp av en grindöppnare, som öppnar efter en förprogrammerad tid, så den merätande hästen kan gå in till de andra från sin lilla hage, när den fått sitt extra någon timma eller mer. Ett litet tips bara. ;)
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Första hästen ska snart införskaffas och ingen vidare erfarenhet
i bagaget, så nu får ni stå ut med lite lustiga frågor ;)

1 Går det att ha ett kallblod på lösdrift året om? (mellansverige)
...Om inte, vid vilken temperatur är det lämpligt att de står inne
på natten?

2 Vad är för/nackdelar med lösdrift?

3 Hur ofta bör hagen "mockas"?

Cassidys:p
*Jag tror att alla hästar kan gå ute men jag anser även att även hästar är olika individer, som oss, och där faller min teori. Det passar säkert inte alla. Mina araber klarar det i alla fall. Det finns ingen speciel temp då de måste stå inne. Däremot fryser de när det är blöt snö el regn vid låga temperaturer.
*Fördelarna tycker jag är att de har blivit piggare. De rör sig mer och står inte bara vid grinden och hänger. Nackdelen är att de går inte att ha inne mer än 3-4 timmar för de blir ruskigt rastlösa!
*Jag försöker mocka hagen varje dag. Bara vädret tillåter och jag har tid. Blir mindre att göra på våren då... :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp