Lösdrift, för och nackdelar?

Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

... kan man i allafall hjälpa upp det en del med hjälp av en grindöppnare, som öppnar efter en förprogrammerad tid, så den merätande hästen kan gå in till de andra från sin lilla hage, när den fått sitt extra någon timma eller mer. Ett litet tips bara. ;)

Säkert ett jättebra tips, men jag förstår inte riktigt hur du menar? :)
Det där med förprogrammerad tid på grindöppnaren?
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Säkert ett jättebra tips, men jag förstår inte riktigt hur du menar? :)
Det där med förprogrammerad tid på grindöppnaren?

Om du har en häst som behöver mera mat än de andra, kan du göra en lite mindre hage i den andra, som du ställer den i.
I grindhålet monterar du en automatisk grindöppnare. Om din häst behöver tex 2 tim på sig att knapra i sig 2 kg hö, som de andra inte ska komma åt, så den får äta ifred, ställer du helt enkelt in grindöppnaren på 2 timmar. När den har ätit klart, knallar den in till de andra. Den andra varianten är att man gör detta vid samma tidpunkt varje dag, och då kan man förprogrammera apparaten, så den öppnar sig vid samma tid varje dag, och man slipper knappa in varje gång.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Vilken grej! :)

Jag visste inte ens att det fanns såna där automatiska grindöppnare.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Man har ju hört talas om alla dessa tekniska inovationer i samband med rymdforskningen. Den framtogs säkert ursprungligen i samband med att Fuglesang skulle släppas ut på sina rymdpromenader :)
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

tror aldrig att jag sett så många förnuftiga svar på någon tråd någonsin, kul! Det låter som era hästar har det kanon, mina med.! :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

1 Går det att ha ett kallblod på lösdrift året om? (mellansverige)
...Om inte, vid vilken temperatur är det lämpligt att de står inne
på natten?
Det går att ha nästan alla raser på lösdrift året om i Sverige. En häst som står inne på natten går inte på lösdrift.

2 Vad är för/nackdelar med lösdrift?
NACKDELAR: Det här med täcken. I de flesta fall när man rider hästen vill man ha täcke på hästen vintertid. För det första för att den inteska sätta för mkt päls, men också för att den inte ska vara blöt eller lerig när man kommer på dagarna. Så visst är det en nackdel att man har täcke på hästen dygnet runt och med tanke på hur mkt de rör på sig bör man vara noga med vilket täcke man väljer. Sen sliter det ju också mer på täckena.

FÖRDELAR: För mig är stall inget alternativ. Men tanke på hur illa det är för hästen att stå installad ens bara halva dygnet. Hästar har långa, smala ben och till det en ganska tung kropp. Att stå stilla säger sig själv är mycket skadligt för dem. En lösdrift ger hästen möjlighet att använda sin kropp så som den bör användas. Dessutom är det också bra för hästen mentalt efter som att den får alla sina behov tillgodosedda och får leva och utnyttja sina sinnen i den mån den behöver. En häst mår helt enkelt bättre både fysiskt och psykiskt av att kunna röra sig på öppna ytor tillsammans med en flock. För att inte tala om att hästen också får möjlighet att äta så som den bör äta - mer eller mindre hela tiden. Vi glömmer att deras mage och tarmar fungerar på ett helt annat sätt än våra.
Sen kan vi ju dra upp alla nackdelar med stall - för det är en hel del man inte tänker på. Men det kanske är onödigt. ;)

Förutom att det är hästens bästa, så är det oftast också billigare för oss och mindre jobb.


3 Hur ofta bör hagen "mockas"?
Beror helt på hagens storlek och antalet hästar. Vår hage på ca 30 hektar mockar vi aldrig efter våra hästar. Har varit 7-9 hästar sen vi startade.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Man bör ställa sig den frågan, för eller nackdelar för vem? Människa eller häst? Det är inte lösdriften i sig som gör att hästen rör på sig mer , utan storleken på hagen och hur många ljusa timmar den e ute. Våra hästar e ute 12 timmar om dagen o busar endast när det är ljust. Jag ger deras högiva på olika platser i hagen vilket gör att dom vandrar medan dom äter. Vi har en lösdrift på 20 kvm som dom kan få skydd o lä ifrån. men det är sällan dom står där. Mest på sommaren när det är knott. Lösdrift är ett bra alternativ om man har ett dåligt ventilerat stall. Man bör ha hästen bästa för ögonen i alla lägen och göra det bästa av den möjlighet man har. Stallar du in för natten så hanterar du din häst två gånger per dag, har då bra koll på hälsoläget. Du ser direkt om någon häst inte äter som den ska e lös imagen o div. allt detta ska du ha koll på även om hästen går på lösdrift. Naturligtvis ska du mocka ut skiten i ligghallen var dag likväl som du mockar i boxen var dag.
 
Sv: Lösdrift, för och nackdelar?

Jag hade lösdrift när jag hade en häst som hostade mycket, det var veterinären som sa att det bästa är om hon fick gå ute så mycket som möjligt, så vi byggde då en lösdrift.

Hon var halvblod/arab, gick mycket utan täcke, dock när det blev för kallt så fick hon täcke på sig .

Jag hade alltid fräch halm inne i själv lösdriften, och mockade det värsta varje dag. Under våren/sommaren när det inte behövdes något "hus" o gå in i så mockade vi ut allt och lät det stå så tills det var dags att gå in.

Jag kan inte så några nackdelar med lösdrift alls ...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp