Lösdrift eller stall?

J

jennie

Föredrar ni att ha hästen i stall eller lösdrift?
Vad är fördelarna och nackdelarna med stall eller lösdrift?

Nu tänker jag mest på er som har hästar i eget stall eller lösdrift. Men ni som har era hästar inackorderade är också välkomna med era synpunkter.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag är visserligen inackorderad men i ett kollektiv.

Står nu på lösdrift.

Fördelar
* lättskött
* hästarna får röra på sig mycket
* flexibelt - vi har slowfeedingnät så hästarna måste inte få mat flera gånger per dag eller vid en specifik tidpunkt
* behöver inte mocka varje dag - den som har jour-vecka mockar ligghallen men den behöver inte mockas varje dag för att hållas fin.
* De dagar hästen inte tränas så får den ändå röra på sig större delen av dygnet.

nackdelar
* svårt med täcke om de behöver det, vissa dagar i vintras var det ju iskallt på natten och varmt på dagen så då behöver man byta, men samma gäller ju med stall.
*svårt med fodermängd - man har ingen riktig koll på exakt hur mkt de äter om de går i flock.

Sedan så är det lite personliga nackdelar för just min häst och det är att hon blir lite trött - är mycket piggare med mer energi när jag tar in henne på natten. Min är dessutom svårfödd och det är svårt att hitta en medelväg med fodret då hennes hagkompisar är lite tjocka. Så just nu tar jag inte henne på nätterna och matar och funderar på att stalla upp henne till hösten just för att hon är så svår att hålla i hull och de andra hästarna riskerar fång om de får fri tillgång.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

En lösdrift som sköts på rätt sätt är super, tänk dock på att hantera unghästarna emellanåt.;)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag har mina på box, det har tidigare gått på lösdrift men funkade inte då en av dem slutade dricka mitt i vintern och fick kolik.

Det som gör att jag väljer att ha dem på box på nätterna är för att kunna vara med och styra maten det äter. Det går ute från tidig morgon till sen kväll.
Plus att en har fång och en har svårt att sova ute.
Ser ingen nackdel att ha dem på box så länge det ändå får tillbringa större delen av dygnet ute ändå :)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Hej!

Jag föredrar en väl dränerad lösdrift, med fungerande flock hästar i samma kön och 4-5 fodringar/dygn samt halm att äta på däremellan. Fördelarna i en sån är bla att hästarna för på sig mer, de får vara ute i friska luften och detär mer naturligt för dem.

Nu funkar inte min häst så bra med andra hästar så hon står på utebox och går i hage med en shettis som behöver banta :-). Så för hennes del är box bättre- hon får äta sin mat i lugn och ro och behöver inte slåss om maten, hon slipper få stryk och bli bortjagad hela tiden. Dessutom verkar hennes hovar trivas bättre på box än på lösdrift.. Nackdelen är uppenbar- jag får mocka hennes grisiga box varje dag..

/Lavinia
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag står inför det valet nu så passar på att fråga om råd om det är okej.

Det finns en ledig box i stallet och jag får ta den om jag vill ha den.
Står just nu i stallets lösdrift.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. I lösdriften behöver jag inte göra någonting.
I stallet behöver jag ta 3 pass per vecka och även en hel helg delat under en period av 7 veckor, det blir 6 pass.
Det ska ju även mockas och på lösdriften är det inte tvunget att komma en dag om det är något som gör att jag verkligen inte kan komma ifrån (typ inlagd på sjukan helt plötsligt), ägaren av stallet säger ju självklart till om det händer något (superbra kommunikation i stallet!) och står han på box så måste jag komma ut alt. be om hjälp/köpa tjänsten.
Dom har slowfeednät i hagen och balen är ute dygnet runt så maten finns alltid tillgänglig.
Fin ligghall och en bra hage.

Men jag kan välja att köpa till tjänster och på så vis slippa mina 3 pass i veckan men fortfarande ha kvar helgpassen.

Det är en unghäst på 2 år som jobbas framåt för inridning till vinter/vår.

Han gick på lösdrift i vintras men hade tillgång till box om han behövde.
Vi har tillgång till stallet här och även en box om någon häst blir sjuk/får boxvila.

Hur skulle ni göra?
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Skulle inte ställa en unghäst på stall.
Hästen blir hållbarare att röra på sig dygnet runt samt säkert trevligare att hantera om den får gå ute mycket med andra hästar.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

kl

Skulle aldrig frivilligt ställa en häst på stall.

Fördelar med lösdrift är att dom rör sig mer (förutsätter att det inte är frimärkshagar givetvis), håller sig friskare. Måste inte mocka varje dag om man inte hinner, försöker dock mocka ofta så blir det inte så mycket när man gör det annars.
Jag ser inga nackdelar alls.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

KL

Håller med i stort sett alla ovanstående. lösdrift före stall. Den enda nackdelen jag märker med mina hästar är att de faktiskt är rätt odrägliga när de väl behöver stå på box, ex nyårsafton. De har verkligen vant sig av snabbare än snabbast, ja eller 2 av hästarna har aldrig ens stått på box. Men jag antar att jag kunde träna de bättre så att de när de väl behövde också var vana vid box:)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag hade definitivt valt lösdriften. Däremot tycker jag att det är nyttigt att lösdriftshästar får stå någon månad på stall vid tillfälle så att de blir trygga även i boxen.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Har mina hästar på min fars gård och skulle inte vilja vara utan värken stall eller lösdrift.

Varför välja det ena eller andra om man har kan få båda :D.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag tycker att det beror på stallets, hagarnas, flockens respektive lösdriftens förutsättningar samt hästarna som individer. Mina står hemma i lugnt stall i stora boxar på halm. Hagarna är kuperade och fina. De går ute ganska mycket. Mars till oktober cirka 06-20-22, november-februari 06-17/18. Det är hästar som är vana vid att stå på stall och tre av dem är äldre så det bästa för dem är att göra den här varianten så stimulerande som möjligt. Tror jag i alla fall. Att stå på stall behöver inte vara lika med kort tid i små, platta hagar och lång tid inne på spån som jag ofta tycker att det framställs.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Hade eget stall förut, ville ha lösdrift eg men pga markbrist fick det bli stall. Sov i snitt 6 h om dygnet för att ha hästarna ute så länge som möjligt, inget jag helst gör om. Nu är pålle inackorderad på lösdrift och trivs utmärkt, märkbart bättre än när han stod på stall.

Om jag köper gård någon gång så tänker jag satsa på lösdrift - bara att man inte är bunden till in- och utsläpp är ett stort plus, och jag är övertygad om att hästarna mår bättre av att själva få gå ut och in som de vill, än av att stängas in över natten. (Undantag finns ju alltid)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Det är det som jag funderar på. Han är van vid att stå i box då han kommit in ibland men jag tror det hade varit nyttigt att vänja sig vid det lite mer.
Vill inte ha en häst som inte fixar att stå på box. Men visst tror jag också lösdriften är det bästa.
Med en man som jobbar utomlands och 2 små barn så kan det vara skönt att slippa mocka skit varenda dag. Då kan all min tid jag har läggas på hästen.
Det blir min första gång med häst på lösdrift på heltid så det är lite nytt och jag har inte fått ta del av alla fördelar alla säger att det är med lösdrift än.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

För mig beror det på hästen.

Jag har en på lösdrift och en på box. Den ena är 30 år och trivs bättre på box.
Han är för gammal för att börja försöka träna till annat.
Han får göra som han trivs bäst. Han vilar bättre inne och kan hållas varm så han inte stelnar till.
Man kan också enklare se hur han äter och då hålla koll på hur hans tänder är, hur mkt han får i sig, hur han tillgodogör sig energi. hur han är i magen etc..

Lösdriftaren är yngre och trivs bättre med så mkt rörelse och aktivitet som livet ute och flocken ger.
Han trivs bra där och har inga specialbehov som gamlingen.
Han får komma in ibland över natten och gå ut i mindre hage med min andra om jag vill spara tid. Det ser jag som bra att kolla upp att det går också.
Annars får han gärna komma in innan/efter träning och käka lite och stå i boxen, bara för att vara där och vara ok med det.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Just nu är,pållen inackorderad på lösdrift, men i sommar flyttar han hem. Då kommer det att bli lösdrift med tillgång till box. Har märkt att han gillar lösdrift bättre än att vara ute dagtid med box på natten.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Lösdrift helt klart!

Har haft hästarna på stall i 4 säsonger nu och är så less på det. I sommar ska här byggas ligghall :)

Fördelar: Mer lättskött, behöver inte passa tider på samma sätt. Mina hästar har fri tillgång på grovfoder och blir inte feta av det.
Sen har jag 2 hästar som inte tycker om att stå uppstallade, dom kommer trivas mycket bättre nu ;)

Nackdelar: Svårare att individstyra utfodringen, jag löser det genom att binda upp alla hästar en gång/dag och ge kraftfoder.
Som sagt så blir dom inte feta på fri tillgång av grovfoder, men har man hästar som behöver olika kan det va svårare att komma på en bra lösning.

Har eget stall utan inackorderingar.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag har hittat ett perfekt alternativ för oss. Pålle står på enskild lösdrift.
Egen box som har dörr öppen direkt mot hagen. Vinskydd uppe i hagen med hö.
Det gör att jag har boxens/stallets fördelar - koll på mat, vatten, träck, hästen har egen box (som används flera gånger per dag att ta en tupplur i) stall/stallgång, sadelkammare, spolspilta, mm. Samtidigt som jag har lösdriftens fördelar.
Hästen väljer om den vill vara ute (det vill den nästan alltid) eller inne men jag kan lätt stänga om henne så hon står på box.

Detta funkar superbare för oss och vi har jättesvårt att tänka oss något annat alternativ:)

Jag minns att hon var ganska trött första tiden när vi flyttat in men nu har hon vant sig och är lika pigg (men inte rastlös) som när hon stod uppstallad på box.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 179
Senast: MML
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 195
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp