Lösdrift eller inte.

Sv: Lösdrift eller inte.

de hade gått och ställt sig i mitten utav hagen där det inte fanns några träd eller annat, så när vi fick syn på "hästklumpen" bestående utav 6 hästar i varierande åldrar, så blev man klart ororlig. men dom fixade det galant!

Ett fullständigt normalt beteende,det är få hästar som går in i en skog vid 'ruskväder' eftersom deras egna sinnen som de litar på fullt ut på försämras då.
Det i sin tur innebär inte att de har det bra när de står samlade i en klunga mitt ute på ett fält/äng,utan snarare de har samlats så av ren och skär säkerhet. De måste vid detta tillfälle kunna lita på sin syn istället för lukt och hörsel.

Jag saknar ljudet av hästarna när dem står inne och äter en mörk vinterkväll men det är endast mysfaktorn. Annars trivs både jag och hästarna bättre med lösdrift (lilltjejen kan inte ens stå i box än).

Oj oj, nu har jag bestämt mig helt och hållet. Häst ska till lösdriftet. Jag ångrar mig hela tiden men sen tänker jag på fördelarna och känner mig lugn ett tag och framförallt blir jag lugn när jag läser här vad alla skrivit. Sen börjar jag oroa mig att han ska stå där och titta och undra när han ska gå in igen. Men jag tänker hela tiden på att under sommaren oavsett väder så står han aldrig vid grinden och vill in. Bara möjligtvis när det är extremt med insekter.

Jag vet att jag är löjlig när jag tänker så här men kan inte hjälpa det riktigt. Det är för mig en stor omväxling att gå över till lösdrift och jag hoppas att jag vänjer mig vid det.

Men igen så är det otroligt lugnande att läsa alla svaren faktiskt.

Och dessutom så är det så att du och hästen inte trivs så är det ju bara o flytta till till ett stall :)

Om man har upptäckt fördelarna med lösdrift, är det idé att titta på utedrift och se om inte det är ett ännu bättre alternativ. För folk, men fr a för hästarna.

LIA

Vad är det för skillnad? Vad är ett utedrift?

Alla:

Jag har en till liten fråga nu innan jag flyttar. Hur brukar det fungera när dom är i lösdriften, brukar dom vara där tillsammans eller brukar ranghöga vakta lösdriften även om den inte förknippas med mat?

Maten här ska nämligen vara längre ut i hagen. Men själva lösdriften, brukar den vaktas av ranghöga även om inte maten är där?

Vad är det för skillnad? Vad är ett utedrift?

Alltså lösdrift är egentligen en stort utrymme där alla djur går lösa men inte får gå ut. Mycket vanligt bland tex mjölkkossor idag då de har en stor hall med liggplatser, foderplatser och mjölkgrop med mera.

Utedrift däremot är lösdrift med möjlighet att gå ut (lite förenklat). Men hästfolk säger gärna lösdrift och menar utedrift.

Alla:

Jag har en till liten fråga nu innan jag flyttar. Hur brukar det fungera när dom är i lösdriften, brukar dom vara där tillsammans eller brukar ranghöga vakta lösdriften även om den inte förknippas med mat?

Maten här ska nämligen vara längre ut i hagen. Men själva lösdriften, brukar den vaktas av ranghöga även om inte maten är där?

Ibland tyvärr, så gjorde i alla fall min gamla valack, han stod mitt i dörren och släppte inte in ena stoet. Därför ska man helst ha två öppningar eller två avdelningar.

Utedrift däremot är lösdrift med möjlighet att gå ut (lite förenklat). Men hästfolk säger gärna lösdrift och menar utedrift.

Okej, jag har aldrig hört utedrift i något sammanhang alls faktiskt.

Ibland tyvärr, så gjorde i alla fall min gamla valack, han stod mitt i dörren och släppte inte in ena stoet. Därför ska man helst ha två öppningar eller två avdelningar.

Så häst gjorde alltså det även om det inte var någon mat där?

Får hoppas isåfall inte min häst får för sig att han äger hela huset, men det enda jag sett honom vakta är maten och givetvis grinden vid matdags då.
Vad har dom för anledning att vakta om det inte är något speciellt där inne tro?

Okej, jag har aldrig hört utedrift i något sammanhang alls faktiskt.
Underlättar om man har rätt definitioner på saker och ting. Det förhåller sig ungefär som Snowball beskriver, men i lösdrift kan också finnas möjlighet till liten uteplats.
Så man kan förenklat säga, att vid lösdrift är djuren lösa inomhus med ev tillgång till frimärkshage, medan vid utedrift dom i huvudsak är ute i rejäl hage med tillgång till s k "ligghall".

När det gäller hästhållning så blandar man ofta ihop båda begreppen.

LIA

Så häst gjorde alltså det även om det inte var någon mat där?

Får hoppas isåfall inte min häst får för sig att han äger hela huset, men det enda jag sett honom vakta är maten och givetvis grinden vid matdags då.
Vad har dom för anledning att vakta om det inte är något speciellt där inne tro?

Jepp inget hö serverades i ligghallen däremot fanns där ju halm som det åts lite av. Vet inte varför han gjorde på detta vis för han släppte in det ranghöga stoet men inte det andra som alltså var lägst i rang.

Men när min lösdrift var färdigbyggd hade han varit konvalecent pga bakbenshältor och ryggproblem en längre tid och tyvärr blev det inte bättre. Han hade tidigare när han var i full träning varit en mycket trevlig, skötsam, väluppfostad individ men ju längre konvalecens tiden gick desto tjurigare blev han både mot människor, började nafsa och sparkas, och detta sto lägst i rang. Så han mådde nog inte så bra varken fysiskt eller psykist och han fick därför sluta sina dagar tyvärr

Underlättar om man har rätt definitioner på saker och ting. Det förhåller sig ungefär som Snowball beskriver, men i lösdrift kan också finnas möjlighet till liten uteplats.
Så man kan förenklat säga, att vid lösdrift är djuren lösa inomhus med ev tillgång till frimärkshage, medan vid utedrift dom i huvudsak är ute i rejäl hage med tillgång till s k "ligghall".

När det gäller hästhållning så blandar man ofta ihop båda begreppen.

Precis

Lite OT kanske men inte så långt från mig finns en stor nybyggd lösdrift för kossor och där kan man öppna två stora skjutdörrar vid fint väder så kossorna kan sola sig :) men de kan inte gå ut för det är staket innanför portarna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama