Lösdrift - bra eller dåligt?

MalinJ

Trådstartare
Har förstått att det i detta forum finns gott om förespråkare till lösdrift men jag skulle gärna vilja se lite olika åsikter detta. Med risk för att bli idiotförklarad slänger jag ur mig tanken om att det kanske inte är så bra för hästarna i många fall?

Många har sina hästar - speciellt unghästar - i flock på lösdrift utan så mycket kontakt med människor och kallar det "naturlig hästhållning". Hästarna vänjs då inte från början vid alla de där sakerna som man sen vid ridning och liknande vill att dom ska hålla sig lugna och naturliga till. Jag tycker att det är mer naturligt och mindre traumatiskt för en häst att dagligen och från början hanteras och umgås med människor. Jag vet att lösdrift inte behöver betyda att dom inte hanteras så mycket men jag tror att det är ganska vanligt att det blir så. Vad tycker ni?

Sv: Lösdrift - bra eller dåligt?

Nu talar jag i generella ordalag här, så ingen blir upprörd. ;)

Jag tror andelen ouppfostrade kräk som inte fått lära sig hur man beter sig runt människor är större bland uppstallade hästar än lösdriftshästar, åtminstone är det min erfarenhet.

Hästar på lösdrift är i regel mer mottagliga för de naturliga signaler man sänder ut (eftersom de faktiskt fått lära sig dem av sina hästkamrater), de är lugnare och friskare.

En häst på lösdrift som inte hanteras på ett par veckor är oftast "likadan" som innan när man väl tar upp hanteringen igen, medans en uppstallad häst kan ha samlat på sig SÅ mycket energi och ovanor under en sån period att det kan bli riktigt jobbigt.

Personligen ser jag dock hälsoaspekten som det största argumentet för lösdrift; hästar som konstant rör sig och får frisk luft är friskare, både mentalt och fysiskt. Då hästar är gjorda för att stå och gå upp till 22 timmar per dygn, äta uppåt 16 timmar per dygn och andas FRISK luft är det egentligen rent vansinne med stall (om än det ibland är nödvändigt). Problem med ben/leder, luftrör och matsmältningssystemet är väl de vanligaste orsakerna till att man tar bort hästar i förtid, så det skulle nog inte skada med att tänka efter lite extra på hur man håller hästarna de 23 timmar av dygnet som de INTE tränas.

En tanke till, som jag dock inte har så mycket belägg för utan det är mest en teori, är att hästar som går på lösdrift och står/går större delen av dygnet klarar av de "negativa påfrestningar" (läs; dålig ridning/träning) som de utsätts för bättre än hästar som står still halva dygnet. Jag har fått för mig att hästarna blir lite starkare och "står emot" lite bättre när de går på lösdrift.

Jag skulle SÅ gärna vilja se en 10-15-årsstudie där man jämför hästar som används på liknande sätt, men där en grupp står i stall och en på lösdrift. Vore väldigt intressant att se vad den skulle utvis.a

Tycker det är jätte bra :bump:

Stog på lösdrift innan. Men jag tycker det är mysigare med box. Vissa dagar när det regnar som värst är det skönt att veta att hästsn står inne och äter sitt hö :)

det finns olika typer av lösdrift. Vissa släpper sina på lösdrift kanske pga att hästen får hosta när den står inne men ändå kommer och rider sina hästar så gott som varje dag. Andra tycker det är bra att bara kunna släppa en unghäst och låta den "mogna" tills det är dax att ta in dom.

Jag själv har min kvar på lösdrift fram till september/oktober efter att ha gått ute i 2½år. Stallar in henne mest för sällskaps skull. Men likväl så har jag gått och tittat till henne varje dag. Klappat, pysslat om m.m. Det har kanske inte blivit den vardagliga rutinen som vi var vana vid från början men det har ändå fungerat. Har även hanterat föl som är födda på lösdriften utan att först behöva ha dom innanför 4väggar. "Mina" hästar har blivit väldigt sociala och fått lära sej att stå still när man kliar, borstar eller kratsar/lyfter hovar.

Som sagt - för vissa hästar fungerar det alldeles perfekt andra klarar inte av att gå där. Sen har det också mycket med ägarna att göra. Man har inte samma koll på hästen om den går ute hela tiden än om den skulle stå på stall

Min personliga åsikt angående lösdrift är att inte hästen får den där dagliga hanteringen med att ta på grimma, ledas, borstas, lyfta på hovarna och bara den mänskliga kontakten. Med det menar jag inte att det är fel att ha häst på lösdrift, det är bara vad jag tycker.

Det är mysigt att se ett gäng unghästar "fostra" varann men det tycker jag dom gör även om dom får komma in på natten. Dom kan gå tillsammans hela dagarna och busa och ha sig även om de kommer in på stall.

Jag tycker att det verkas som om många som har hästar på lösdrift lixom "glömmer" bort sina hästar och tycker att det är ett oerhört bekvämt sätt att hålla häst. Dom behöver inte mocka och ska dom bort eller så kan dom bar lämna hästarna... Nu säger jag inte att alla gör så utan att jag tycker det verkar så.

Mina egna ästar kommer in på natten vinterhalvåret men sommarhalvåret går de ute dygnet runt med ett vindskydd och lite skog som skydd för vind och regn eller helt enkelt dåligt väder. Dom VÄLJER att gå in i vindskyddet när det är ruggit så jag kan inte säga att dom inte vill komma in.

De hästar vi har idag är inga vildhästar som klarar sig själva dom är avlade på de användningsområden som vi vill ha dem till. Dom är helt enkelt beroende av oss....

Ja det var väl min åsikt i det hela!

Jag tycker att det är väldigt individuellt från häst till häst. Jag har själv både lösdrift och stall. Jag märker att vissa hästar mår klart bäst av det ena eller andra alternativet. Svårast att ha på lösdrift är tungfodrare och även ranglåga hästar. De behöver helt enkelt en box och "eget" foder för kunna äta allt de behöver i lugn och ro. Även riktigt lättfodrade hästar kan vara problem att ha på lösdrift då de gärna blir i överhull.
Men generellt tycker jag att unghästar på lösdrift blir mer sociala och lätthanterliga än de som får stå på stall. Som exempel läser man ofta här om svårhanterliga unghingstar och folk som vill ha hjälp att hantera dem. Mina unghingstar kan jag utan problem hantera helt lösa, trots att de borde vara hormonstinna monster med alla ston runt om sig. Jag kan även byta hage eller ta in dem på stall bara genom att gå för och kallas på dem. Dessa har mer eller mindre alltid gått på lösdrift ihop med en äldre hingst eller valack sedan de flyttade från sina mödrar.
Så det finns för och nackdelar med bägge alternativen men olika individer kräver olika lösningar för att må bra.

Ja de kan vara både bra o dåligt tycker ja. Ja har tex min häst i lösdrftsbox, han står ute i en vanlig box men ändå under tak. Han blev dålig i stallet o har början till kvickdrag. Så på dagarna e han i sin hage o nätterna i sin box, precis som i ett stall fast han e ute. Tycker de e en perfekt lösning om man har så man kan bygga de så :)O så har han sällskap av dom andra hästarna på lösdrften...Kanon:)

Jag tycker att lösdrift är kanon, eftersom det stimulerar hästens dagliga behov av att leva i flock. Om man hanterar hästen mycket och ändå har den på lösdrift, så är det ju toppen. däremot om lösdrift leder till mindre/sämre hantering, är det bättre att ha hästen på vanligt stall . Det är min åsikt =)

Jag tycker att det verkas som om många som har hästar på lösdrift lixom "glömmer" bort sina hästar och tycker att det är ett oerhört bekvämt sätt att hålla häst. Dom behöver inte mocka och ska dom bort eller så kan dom bar lämna hästarna... Nu säger jag inte att alla gör så utan att jag tycker det verkar så.

Det är likadant på sommaren. Vissa släpper ut hästen och ser inte till den på hela sommaren. Andra åker iväg utan att ens berätta vart och hur man kan få tag på dom

Min häst är uppvuxen på lösdrift i flock, och givetvis får jag ta mer tid på mig att hantera honom och rida in etc eftersom han inte har stått på stall hela sitt liv, men det är så otroligt mycket fördelar, han är stark och muskulös, starka ben, lugnt humör, inga tristess-sjukdomar eller psykiska problem som en del hästar får av dels dålig hantering och dels dålig miljö...
Under vårt första halvår ihop stod han på stall, för att få in rutiner, vänja sig vid hantering, täcke, uppbindning, olika människor i rörelse etc. Han visade tecken på stress de första månaderna, men blev jätte trevlig efter det, social, går ihop med de alla hästar, otroligt säker på kroppsspråk.
Nu kommer han gå på lösdrift i vinter, och det kommer nog passa oss båda utmräkt.
Med en "natur" häst blir jag lätt trött på pjoskandet med 7 olika täcken efter temperaturen/nederbörden, som eventuellt kan komma, och olika tider hästarna ska in och ut, lindor hit och dit och annat onödigt, åtminstone på min häst.
Visst alla håller inte hästar på det sättet, men nog blir det fler och fler...

Det är klart att det är lättare att smita undan den dagliga tillsynen om man står på stall. Men det lär ju finnas såna också , finns ju trådar om det också. Hur blir det med mockningen då?

Det är likadant på sommaren. Vissa släpper ut hästen och ser inte till den på hela sommaren. Andra åker iväg utan att ens berätta vart och hur man kan få tag på dom

Javisst kan det även vara så att de som släpper hästarna på bete på sommaren "glömmer" sina hästar och inte lämnar nåt telenr eller så. Jag menade ju lixom hela grejen.

Mina hästa går vid mina föräldrar så även om inte jag åker dit dagligen blir dom kollade dagligen!

Om du läser i avelsforumet om hantering av föl så verkar de allra flesta ställa sig positiva till lösdriftsalternativet.
Allt beror ju på hur den speciella lösdriften är uppbyggd (våra hästar hanteras och tas in i kallstallet varje dag av ägarna) men personligen så ser jag flockgemenskapen, att det är bra för hästens muskeluppbyggnad med kuperade hagar där hästen rör sig många timmar om dygnet och hästens sysiska och psykiska välmående som det bästa med lösdriften. Mindre bra är att hästen lätt blir än mer flockbunden, att det är svårt att reglera maten för de hästar som egentligen behöver mindre samt av- och på täcken flera gånger per dygn under höst och vår (min tävlingshäst gick på lösdrift). Har man unghäst slipper man ju täckes bekymret de första åren.

Min personliga åsikt angående lösdrift är att inte hästen får den där dagliga hanteringen med att ta på grimma, ledas, borstas, lyfta på hovarna och bara den mänskliga kontakten. Med det menar jag inte att det är fel att ha häst på lösdrift, det är bara vad jag tycker.

Det är väl inte så mycket att ha en åsikt om utan beror väl helt enkelt bara på vad ägaren gör med hästen?

Skulle gärna ha min häst på lösdrift om jag hade möjlighet till det. Tror som någon annan skrev att hästarna håller sig friskare och starkare då. Men jag skulle inte sluta hantera min häst för det. I vissa fall mår vissa hästar säkert bättre av att stå uppstallade på natten. Men jag tor de allra flesta skulle må bättre av att gå på lösdrift.

Jag skulle aldrig ställa min häst på lösdrift eftersom hon inte funkar psykiskt av att det. Det är ingen "åh nej, nu regnar det, nu blir min lilla häst säkert ledsen och blöt"-inbillning - jag vet helt enkelt att hon inte trivs utomhus dygnet runt, eller när det är dåligt väder. Stora ytor, hästkompisar och fri tillgång på grovfoder till trots. Jag har stora problem att få ut henne i hagen på morgonen om det regnar eller snöar, och på kvällarna får hon damp om hon inte får komma in. Det utan kraftfoder eller dylikt som lockar i boxen. Samma sak om det regnar. Då är det bara att plocka in hästen om jag inte vill ha med en asförbannad tjurmärr att göra senare.

Däremot har jag självklart inget emot lösdrift i övrigt. Det är väl kanon om så många hästar som möjligt får den möjligheten att röra sig och leva fritt, och jag är övertygad om att det i de allra flesta fallen är positivt för både fysisk och mental hälsa.

Förstår inte hur ni kan jämföra riktig lösdrift med en vanlig dag i hagen! :mad:
På en riktig lösdrift så har man en stor mysig ligghall, där det är torrt, mycket halm, väggar och tak! Alltså som en JÄTTESTOR BOX, där de kan vila o söka skydd, både vid dåligt väder o vid flug o knottider.
Mina hästar kommer ut på morgonsidan med halm i manen o gäspar o sträcker sig, MEN när de själva vill! :banana:

Med en "riktig" lösdrift blir det också mockning, fylla på foder/vatten och hålla efter, så man kommer ju inte ifrån mockning och fodringar. Däremot slipper man ju in och utsläpp ;) och dte är i mina ögon det som ger hästarna mest, de får välja själva.

hej jag har mina hästar på lösdrift i min trädgård . den är väldigt stor boxen får plats 2 stora och en shettis på vintern . jag har två stora fält som är grannens som jag har en på vintern och en på sommarn + att dom har skog på vinterdagarna och kan gå in till sin box om dom vill fri öppning .på sommaren är där ett litet skjul som dom kan vara i . mina hästar mår som prinsessor den stora har gått löp på jägersro och den lilla har gått på ridskola så att lösdrift är dåligt nä mina hästar blir behandlade spm om dom stod i box fast mycke bättre för hästarna . inget att klaga på

Tycker att det är toppen för unghästar att få gå på lösdrift. Men den arbetande hästen vill jag personligen ha på stall. Men för den som trivs med lösdrift för sin häst så är det väl bara att köra på.

Att hästar som går på lösdrift skulle bli mindre hanterade än andra beror väl isf. på slö ägare och den hade väl inte varit mer aktiv bara för att hästen hade box. Det enda då har ju varit att hästen leds ut och in som hantering. Även att säga att uppstallade hästar skulle vara i större utsträckning mindre fostrade än lösdriftshästar tycker jag är svammel. Även där har det ju med ägarengagemang att göra och det behöver ju inte hänga ihop med val av stalltyp. Är lite trött på det där snacket faktiskt!

Tycker att Masse har en bra inställning! :bow: Är väl toppen om man kan blanda olika lösningar i den mån det passar olika hästar. :)

Kicki :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar