Lösdrift, behövs inte mockas?

Sv: Lösdrift, behövs inte mockas?

allroundhästarna skrev:
Då är det alltså mer uteboxar du har och inte en ligghall?
Precis. Däremot ligger uteboxarna I själva hagen så de kan gå in o ut hur de vill, som lösdrift.

Har mina två kusar på lösdrift. Vi mockar både ligghall och hage i princip varje dag. Ja alltså inte hela hagen, vi har lite mkt snö för det och lite väl stor hage, men vi tar deras stigar och runt bollen. Jag vet, det låter väl kanske lite väl petigt. Vi gör detta därför att vi vill slippa stå med skit upp till knäna till våren! Vi tar ut mellan 12-18 kärror skit/v och då är inte ligghallen inräknad! :eek: Ganska lätt att räkna ut hur mkt dynga det blir på en hel vinter!!! Ligghallen är dom nästan aldrig i så den brukar bara behövas mocka ca 2 ggr/v. Funderade faktiskt igår på om jag var riktigt frisk när jag stod i -26 g kyla och skottade skit!

Mumin_79 skrev:
Jag tror starkt på att hästar mår som allra bäst i en lösdrift så därför har jag flyttat honom till en lösdrift.

Häromdagen ifråfasatte jag att de inte ännu går på fri tillgång på hö som sagt men fick en förklaring påp det som jag bliv nöjd av och väntar med glädje på att det snart ska sättas igång med just fri tillgång.

Vad jag blev förbryllad av var att de andra sade att man inte ska mocka i en lösdrift, visst förstår jag att man inte ska hålla på att gräva i kisset och att man ska lägga in ny halm. Men ska verkligen all skit nödvändigt också vara kvar alltså :eek:
Hade nämligen ett mockningsschema på förslag då jag tyckte att det endast var just jag som mockade men det blev då nedröstat av den anledningen att det behövs inte. :mad:

MuMin

Det finns 3 varianter av bädd:

Citat:
* Växelbädd - all gödsel och fuktigt strö tas bort dagligen, torrt strö läggs på vid behov.
* Permanentbädd - enbart ytlig gödsel och blött strö tas bort dagligen, torrt strö lägg på vid behov.
* Djupströbädd - gödsel och fuktigt strö tas inte bort, utan bädden tillåts växa i och med att torrt strö läggs på vid behov.

Ovanstående är taget ur boken "Den svenska Hästhandboken" av Cecilia Löfgren.

Jag själv som har kallstall har valt att ha Permanentbädd till mina kusar. Blir varmare för hästarna att ligga på än växelströbädd.

Kan tänka mig att Djupströbädd mycket väl fungerar alldeles utmärkt i lösdriftstall om det finns utrymme för bädden att få växa på höjden. Varmt och gott blir det åt hästarna att sova i alla all fall. Om man sköter en djupströbädd ordentligt, alltså strör med nytt strö så blir det inte heller smutsigt för hästarna. Kräver dock maskinell utrustning för att tömma bädden. Blir ju lite tungt annars :D

/Lizzie

allroundhästarna skrev:
Vi som har -10 till -30 grader ute på vintern har inte så lätt att mocka jämt. På morgonen har det frysit ihop och är ett med backen.
Sen har jag renliga hästar som inte gör sina behov där man ska äta och sova! Dom går ut och gör sina behov på samma ställe hela vintern. Så på våren tar man traktorn och skottar bort berget (ca 5 m i diameter och en ½ m högt)

Nu är det ju så att det är lag på att man måste ha strö i ligghallen för hästar som går på lösdrift. Då fastnar inte träcken i marken. Jag har vindskydd utan strö för dagtid och där kan man inte mocka när det frusit, men de ligger ju inte där utan i sina boxar om nätterna.

Hälsning Maja

En lösdrigt jag besöker ganska ofta mockas ut då och då, sen strös det med halm var/varannan dag och där inne är det fräscht.

Vill man inte mocka varje dag kan man ju göra ett schema på en genommockning varje/varannan vecka och bara fylla på med halm varje dag.

Själv tycker jag att det är enklast att mocka varje dag. Det blir ju mindre att mocka då än om man ska mocka allt efter en vecka.

Liknande trådar

Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Ska flytta ettåringen där det ingår max 10 kg/dag. Saken hör till den att det är en lösdrift, alltså är det svårt för mig att veta att...
Svar
10
· Visningar
1 517
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar