Lösdrift, behövs inte mockas?

Sv: Lösdrift, behövs inte mockas?

Tack för alla svar allihoppa. Trivs bra på nya stället så jag får väll forts städa lite själv. :angel:
Fördelarna väger upp nackdelarna. Skönt att veta att det inte var jag som var knasig som tyckte emot strömmen att det visst skulle mockas iallfall :)
bara vi får igång fri tillgång på höt så ska det nog inte gå någon nöd på hjärtat :love:

Stora kramar Mumin

Permanentbädd fungerar utmärkt och är lika hygieniskt som annat om man gör på rätt sätt. Kom bara ihåg att det behövs en Bobcat för att gödsla ut en gång om året, det blir aningens tungt :eek: :eek: :eek: Vi använde oss av det när vi hade får på lösdrift.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

I det stallet där min häst står mockas inte lösdriften, utan när den blivit nedsmutsad så halmar man på nytt med storbalar så det blir fräscht. Två gånger per år så körs allt ut med traktor.

Om jag skaffar lösdrift själv skulle jag dock mocka ur högarna varje dag.

Lyllos dej! Min ena gris brukar gå in å pinka sen ut igen :cool: Mockar min lösdrift varje dag.

Jag har lösdrift och som ligghall två uteboxar, jag mockar och håller rent som i en vanlig box, och skulle även göra så om jag hade ligghall.

Man undrar ju ibland om folk har för lite att göra. För ingen tycker väl det är kul att mocka. Har man bara lagom beläggning och tillräckligt med strö, sköter sig bädden bäst( Brinner bra)om man inte är där o styr hela tiden. Då blir det en fin "Hästen"-säng.
Ska man ha lite storlek på sin verksamhet -avel- måste det vara rationellt, och tiden ska läggas på annat än mockning halva dan.
Tycker jag. (Naturligtvis körs bädden ut maskinellt. )

Tror egentligen inte att en ligghall ska mockas om bädden ska kunna "brinna" och hålla sig varm. Jag mockar inte i våran ligghall men det beror mest på att hästarna skiter utanför istället :idea:. Kommer väl få ägna några veckor på att mocka ur hagen istället till sommaren :crazy:

Jag tycker inte att det behöver skottas. Bara man fyller på tillräckligt mycket halm. Det går aldeles utmärkt!!!

Skotta lösdrifter gör man någon gång/år, med traktor. :p

Senast ändrad:

*knapplån*

Mockar inte min "lösdrift" varje dag.
Men försöker att mocka 1 gång i veckan men tar då bara de högar jag ser "uppepå" för ska jag ner å rota har jag å göra LÄNGE !
Nu används inte min lösdrift dygnet runt utan de kommer in på nätterna och nattbädden mockas ju varje dag !

Jag har 3 hästar i lösdrift som använder den till toalett. Det tar 5 minuter att ta bort högarna som ligger på halmen och det närmaste utanför som inte har hunnit frysa... Det blir knappt en skottkärra och hade de stått inne hade det blivit 2-3 skottkärror.

Men min fråga är hur fungerar det med spån i en lösdrift? Det är för mig mer lättmockat,men fryser det illa på vintern? Halmen är igengäld kanske varmare att ligga på...
Någon med erfarenhet?

Vi har permanentbädd av spån. Den fryser INTE, för den brinner. Jag gjorde den så här: Först la jag kalk underst, sen TJOCKT med spån (20-30 cm). Sen i ungefär en veckas tid vände jag ner skithögarna, försökte fördela dem jämnt över bädden. Kisset sjuker ju ner, så det ser man aldrig. När jag tyckte att bädden kändes stadig och jämn, så började jag ta bort de skithögar som kommer till varje dag. Själva bädden rör jag inte om de inte pissar jättemycket på ett ställe så att det kommer upp till ytan. Då gräver jag bort det översta och fyller gropen med nytt spån. Jag brukar annars också fylla på med 1-2 skottkärror spån i veckan, endel spån drar ju hästarna ut och så kan det bli gropar när de ligger ner och ska ta sig upp, så där fyller jag på så att det är jämnt.
Jag är väldigt nöjd med bädden:) , den luktar ej, fryser ej och är lättskött. Tömmer 1 gg per år.

Vi har spån i lösdriften, och det har aldrig varit något särskilt svårt med det, bara man lägger mycket tjock bädd.
Många säger det, att hästarna bara använder lösdriften till toalett.
Men hur vet man det? Antar att man inte är där dygnet runt, och ser om hästarna sover där eller tar skydd för insekter.
Visserligen har de flesta hästar kommit på att det är bra att kissa där, för då skvätter det inte på benen, men med djup ströbädd med kalkad botten, borde det inte vara nåt problem.
Våra hästar går och lägger sig och sover i lösdriften flera gånger per dygn- avslöjade då de kommer ut därifrån nyvaknade och spån i hela pälsen o man o svans.

Många säger det, att hästarna bara använder lösdriften till toalett.
Men hur vet man det? Antar att man inte är där dygnet runt, och ser om hästarna sover där eller tar skydd för insekter.

Inte våra. De sover där varje natt, hur många timmar vet jag inte, men de brukar stiga upp när jag kommer ut vid 7-tiden, spåniga och blinkande:p . Kallblodet går faktiskt ut och pissar när han har stigit upp. Annars är de inte inne så mycket på vintern, däremot på sommaren under värsta bromsplågan kan de stå där 8-10 timmar/dygn, och går och betar hela natten istället.

Hur ser din ligghall ut? Jag har försökt få mina hästar att trivas i ligghallen men dom vill aldrig vara där inne. Går bara in för att dricka ur termobaren och sedan lika fort ut igen :crazy:. Det är rymligt och högt i tak med en stor port som står öppen (har byggt om ett gammalt gödsellider bakom ladugården). Inga fönster dock! Kanske där problemet ligger för dessa ston med kontrollbehov?

Mockar som en box i lösdriften. Tar ut allt skit och piss varje dag. Gör rent "gården" oxå från högar. Men inte mockar jag hagen, har lite annat att göra att lulla runt ett antal hektar.

Vi gör på ung. samma sätt. Först ett lager kalk, sen tjockt med spån, men sen lägger vi dessutom på halm. Plockar ut synliga högar, och halm som är skitig. Nere i spånet gräver jag bara där båda hästarna brukar kissa (de går in o kissar :smirk: ) och sen fyller jag på "gropen" med nytt spån. Gräver ut spån kanske jag gör en gång varannan vecka, lite beroende på hur mkt hästarna varit inne.

Den är 9 x 4 meter (två stora hästar). Ca 2.5-3 meter i tak.På ena långsidan, som är vänd mot väster är det två stora öppningar, 3 meter breda. Högst upp på motstående långsida finns en längsgående 0.5 m hög öppning under taket för att förhindra turbulens och snö-inblåst. Jag har ingen bra bild här nu, men kan försöka fixa under helgen, ifall du vill se.

gladys skrev:
Jag tycker inte att det behöver skottas. Bara man fyller på tillräckligt mycket halm. Det går aldeles utmärkt!!!

Skotta lösdrifter gör man någon gång/år, med traktor. :p
Skulle inte funka för mig då jag har två hästar som gräver och inte lyfter på tassarna när de vänder sig, etc. Dessutom får jag inte in traktorn i boxarna, de är 3*3 m. ;) Fast du kanske inte svarade mig? :p

Då är det alltså mer uteboxar du har och inte en ligghall?

Har mina kusar på lösdrift, och det är bara dom 2 :p Men jag brukar mocka all skit som finns i ligghallen nästan varje dag, ibland gör jag det typ 3-4 dagar i veckan...Det räcker.
Men ute vid grinden där har dom skitat ner rejält, där skottar jag bort. Nästan varje dag.
Annars så tycker jag att det skall mockas, men kanske inte varje dag, utan ofta.
Sen så kan man ju oxå göra som någon här sa att nån gång per år kommer man med traktor o tar bort all skit i ligghallen...Sen fyller man på nytt halm o sånt.....

Liknande trådar

Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Ska flytta ettåringen där det ingår max 10 kg/dag. Saken hör till den att det är en lösdrift, alltså är det svårt för mig att veta att...
Svar
10
· Visningar
1 517
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar