Lösa tömmar?

snigelfarmor

Trådstartare
Jag vill gärna att min häst ska kunna gå på lösa tömmar i samma tempo, är det något ni strävar efter?

Så länge jag håller henne går hon i samma tempo men ger jag några centimeter så ökar hon. Jag är van vid att kunna ha lösa tömmar i trav, det är så bekvämt. Men det kanske inte är att rekommendera?
Tänkte på dressyren sen, och travsträckorna.

/jenny

Sv: Lösa tömmar?

hästen skall väl mera söka sig nedåt om du länger på tömmen lite, inte öka tempot, bara sträcka ut lite.
varför tänkte du på att kunna länga tömmen i dressyren??

jag menade inte att man ska ha lösa tömmar i dressyren (finns det fri skritt?)
Fast skritt går bra, det är bara i trav vi har problemet.

Hur tycker ni att jag ska lösa detta.
Än så länge har viss framgång kommit av att bryta av till skritt.

Hon rycker även i tömmen om hon inte får full töm i skritten efter trav. Hur ska man lösa det? Ett vanligt problem bland ridhästar oxå tycker jag, och jag undrar var de får de beteendet ifrån?

Kan ju säga att hästen jag har är ny för mig. Har kört henne i tre dagar nu och det känns jättebra, men det finns mycket att jobba på. som tur är :)

/j*

Varför lösa tömmar? Jag tror det är stor risk att du rycker henne lite i munnen om du släpper efter på tömmen. Tömmen är ju lång och börjar lätt glappa lite.
Dessutom har du mindre chans att hinna få tag i hästen om h*n blir skrämd eller rädd.
En körhäst ska gå med eftergift i nacke och ryg, trampa under sig med bakdelen och hela tiden ha ett mjukt stöd i handen.
Tycker jag i alla fall! :)

:banana:

Tror också det kan bli lite "glappigt" med lång töm...som att rida på halvlång tygel...värre för hästen än ett jämnt stöd. Hur du ska få bukt med ryckande skalle, säg åt hästen när den gör det, säg NEJ eller FY eller vad du nu vill använda för uttryck och släpp inte efter på tömmen. Ska den rycka ska det bli obehagligt och den ska inte få eftergift av att göra det...

Sofiplopp skrev:
En körhäst ska gå med eftergift i nacke och rygg, trampa under sig med bakdelen och hela tiden ha ett mjukt stöd i handen.
Tycker jag i alla fall! :)

:banana:

drömma drömma *

jag ska tänka på denna saken lite..kanske ska jag låta bekvämligheten stå åt sidan.

men ni skrittar väl på lång töm?

jodå, när jag skrittar fram eller av eller mellan jobb...

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
958
Senast: tara
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30