Lösa tänder

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Äntligen har Elin fått sina första lösa tänder efter mycket väntan, men de har varit lösa länge nu och tänder under har börjat titta fram och jag funderar på om man kanske ska försöka få bort mjölktänderna?
Ja alltså jag tänker ju inte göra som Emil i Lönneberga och försöka dra ut några tänder :p men jag funderar på om jag måste ta kontakt med tandläkaren? Nästa besök ligger ju ett år fram i tiden så det känns lite för länge att vänta. Det ser ut som om det kan bli ganska så trångt när den här tanden kommer upp.
Hon är 6 och ½ år nu så det börjar ju helt klart bli dags att byta tänder! :D

Sv: Lösa tänder

Tror du inte mjölktänderna lossnar av sig själva när de permanenta tränger sig fram?

(Här har sexåringen gått HELA första terminen i förskoleklassen utan de övre framtänderna, hon tappade dem innan de började i augusti och de nya började titta fram dagen före julafton...)

Jag hoppas på det, men de nya kommer liksom innanför mjölktänderna, jag är mest oroligt för att de ska komma på fel plats, de nya alltså, fast jag misstänker att hon kommer att behöva tandställning så småningom ialla fall, eftersom både jag och maken har lite trångt i munnen.. :crazy:

här har dottern varit mycket bekymmrad för att alla andra har tappat tänder, medans hennes har suttit som berget, vilket jag har tyckt varit bra, men jag förstår att hon gärna vill bli "stor" som de andra med glugg. :D

hehe, både jag och maken har också varit trånga i munnen och haft tandställning (och båda har glasögon), vi förväntade oss nästan att det skulle födas barn med tandställning och glasögon färdigmonterade :rofl:

Min tjej har samma problem lite grann. Inte en lös tand förrän hon fyllde 7 år dock. Men då plötsligt var alla fyra framtänderna lösa SAMTIDIGT! Men icke de skulle ramla ur. Vi var hos tandläkaren som sa att de måste ut eftersom de nya tänderna är klara och försöker bryta igenom.
Han ville dock inte dra ut dem eller något utan sa till oss att hon MÅSTE äta knäckebröd, morötter och hårda äpplen varje dag så kommer de ramla ut lite snabbare.
Och det gjorde de till sist. Nu har hon tappat alla fyra och de nya tänderna är halvvägs ute (de var igenom samma dag som de gamla ramlade ut) och det är trångt i munnen på henne. Hon har exakt samma trånghet som sin pappa så jag kan gissa hur det ser ut när hon blir större. Men tandställning får vi ta ställning till sedan.

Men prova att försöka få henne att äta hårdare saker även om det inte är så skönt. Det hjälpte lite för oss, och framför allt hjälpte det att tandläkaren berättade och visade på röntgenbilder hur det såg ut. Var en mycket bra tandläkare faktiskt!

Vi hade samma problem. Nya tänderna kom upp rätt mycket innan mjölktänderna behagade ramla bort. Ingen fara sa tandis till mig, när det blir plats flyttar sig nya tänderna till rätt plats. Men det skadar ju inte att vicka och pilla förstås.

Just nu är det urtjusigt med 4 tänder på sniskan omlott liksom i nederkäken, de får inte riktigt plats än men rätar upp sig mer för varje dag. I överkäken där det inte tappats tänder än är det STORA glipor, käken växer verkligen så det knakar.

Tja äpple och knäckebröd äter hon ju nästan dagligen... :D Nåja jag avvaktar väl lite och ser vad som händer, sitter de kvar länge till så kan jag ju ringa till tandläkaren och kolla vad de säger...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 161
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 679
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 716
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar