Lösa pudlar

pomelo

Trådstartare
Har funderat på en grej.... Rätta mig om jag har fel, men är pudlar svårare än andra hundar att ha lösa.
Och i så fall varför är det så??
Känns som att de flesta pudlar man möter alltid är kopplade. De är ju otroligt smarta så de borde ju inte vara svåra att ha bra lydnad på?
Kanske för att man möter de flesta i stadsmiljö???
Jag är själv sån att jag tycker det är otroligt viktigt att hunden har ett intresse att följa mig så att man kan ha den så mkt lös som möjligt.

Sv: Lösa pudlar

Pudlar är inte svårare än andra hundar, det är istället en lättdresserad hund som snabbt lär sig att gå fot lös. Folk som har hundar lösa i stan borde inte få ha hund alls med tanke på olycksrisken. :devil:

Våra pudlar har varit riktiga as. Inte roliga att ha lösa. Om det ens gått...

Mellanpudlarna har varit värst. Riktiga rymmare tills de blivit 3-4 år. Vi har hämtat flertalet på polisstationer genom åren :crazy:

De små har gått bra att ha lösa utanför huset. Vi har mest bott på landet och de har hållt sig kring tomten. Men ibland så har de bara dragit hela gänget.

Men sen när de blivit äldre så har de små skött sig ypperligt även i stan. Då har jag aldrig haft koppel på de i parker eller så och de har kanske skällt på nån enstaka hund.

Min fösta egna pudel var en omplacering och hon var mig så trogen så att från den första veckan jag hade henne så hade jag aldrig mer koppel på henne. Hon läste mina tankar...

Men mina Labradorer är ju mycket lättare att ha lösa. De går aldrig ifrån mig eller släpper kontakten. Pudlarna har bara stuckit rakt ut när man släppt de...

Det är precis det du beskriver som jag har fått för mig...
En annan är kanske bortskämd med en border collie som visserligen inte går fot jämt men som aldrig skulle dra ifrån en eller strunta i att lyssna en sekund. Kan ha honom med lös i stort sätt överallt.
Det känns inte som att detta skulle vara möjligt på samma sätt med en pudel.

Beror ju lite på individ. Men ingen (å vi har haft ett stort antal under 25 års tid) har ju varit i närheten så "trogna" som mina Labradorer. (Jo min första lilla egna...) Även om mina hundar inte är några under av lydnad så släpper de mig aldrig. De har alltid koll på vart jag är och rör sig hela tiden i min riktning. Smidigt. Sen har vi haft Terv och ingen annan hund har kunnat mäta sig med henne. Född lydig eller? ;)

Har alltid min storpudeltik lös, hon går ej fram till främmande folk om inte jag ger tillåtelse, och inte andra hundar.

Koppel används bara i nödfall.

Pudlar är väl inte svårare att ha lösa än andra hundar, men eftersom att pudeln från början är en jakthund med jaktinstinkter som visserligen ofta ligger ganska djupt idag, så dyker dem gärna upp igen när dem är lösa och hunden t ex får upp ett spår av djur eller liknade. I stan ska det nog inte vara några problem. Min storpudelhane (som är riktigt förtjust i ALLA sorters hundar) är riktigt jobbig att ha lös...men, vi bor ju i stan så hundar vimlar det av.

jag har en dvärgpudel kille på strax över året och han går mycket lös,kan gå fot,stå still,komma på inkallning m.m ....
jag har tränat med honom ganska så mycket och han lär sig så otroligt snabbt!

Min pudel är en oerhört självständig herre. Han är dessutom väldigt smart - tillräckligt smart för att ifrågasätta varför han överhuvudtaget skulle behöva lyssna på mig och vad han skulle vinna på det... :crazy: Lättlärd kanske, men som sagt så har han valt själv att han inte är intresserad av mig och vad jag vill lära honom. Så jag har överhuvudtaget knappt någon kontakt med honom alls och inkallning fungerar bara när han själv har lust. Han var inte ens följsam som liten valp (och jo jag har förstärkt varje initiativ till kontakt och försökt uppmuntra följsamhet, men det ger inget resultat, han är inte intresserad av mig och har ingen som helst vilja att vara till lags). Däremot är det inte så att han sticker varenda gång han får chans. Ibland har vi honom lös kortare stunder på vår oinhägnade tomt, samt om jag tappar kopplet så är det ingen katastrof. Om vi är på något lämpligt ställe när han får pudelfnatt släpper jag kopplet och låter honom rejsa runt tills han har sprungit av sig, då är det bara att plocka upp kopplet igen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 721
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 864
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 956
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 592
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar