Lös i magen!

Rosen

Trådstartare
VAd gör jag med min häst som fortfarande är lös i magen och som har gått på bete i 9 dagar? Har gett halm i hagen men det har inte gjort honom bättre. Hur orolig bör jag bli? Har läst att det är brist på fibrer i gräset som kan göra hästarna lösa i magen.

En för snabb övergång kanske? Jag skulle antingen försöka ge hästen utav det höt den ätit av innan betet, ge filmjölk om det går eller köpa mag- tarmbalans för att stabilisera tarmfloran.

Jag hade sett till att få tag på protexin och ge det i 6 dagar. Detta gjorde jag efter att ha provat det mesta (A-fil, FiberPlex, ta bort betfor etc.) och det verkar funka relativt bra faktiskt. Nu börjar jag faktiskt se bollar i skiten. Innan var det kobajs. Min häst har varit lös i mer än 2 månader så det är verkligen värt ett försök och det är ingenting som är dåligt för hästen.

Jag kan rekomendera ProViva Nypon, det återställer bacillbalansen i mage och tarmar. Jag använder alltid det vid övergångar till nytt foder eller bete och "peppar peppar ta i trä" så har jag inte haft magproblem en enda gång! Ger cirka 1-2 dl 2 gånger per dag.

Lycka till!

Loggan

Om du har möjlighet kan du ta in hästen på natten och fodra med hö eller halm i stallet. På så vis begränsar du tillgången på frodigt gräs effektivt. Annars kan du stängsla av en liten hage i hagen, samma effekt uppnås. Att lägga ut halm bland alla fina grässtrån brukar inte hjälpa eftersom hästen bara fnyser åt halmhögen. Du kan förstås prova att hjälpa bakteriefloran på traven mha något preparat, t ex Protexin (sälj bla av veterinär), men begränsa först grästillgången.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka