lös i magen

niikon92

Trådstartare
kanske redan finns en tråd om detta, såg iallafall ingen!

Det är såhär att min häst varit lös i magen en längre tid nu, ca 3-4 veckor. Han har fått en "kur" med MagTarm från Kra**t, på en vecka. Han blev bättre, men inte helt bra. Nu när han varit utan det tillskottet i ungefär 1.5 vecka så är han fortfarande lös...

Får ca. 12kg torrt hösilage och 1kg pelletrerat helfoder per dygn.

Han har fritillgång till vatten hur hink.

Vad kan man göra för att stabilisera upp hans tarmsystem? Fortsätta med MagTarm-kuren?
Hur länge kan man ge den utan att det tappar effekt?

Inte så skoj för hästen att gå runt med en massa bajs på bakbenen hela tiden, trots att jag tvättar bort det varje kväll! :(

MVH Niikon92

Sv: lös i magen

Är höet grovt eller fint? Hur torrt är hösilaget? Har hästen tillgång till halm?

Kan vara att hästen får för lite fiber.

Är höet grovt eller fint? Hur torrt är hösilaget? Har hästen tillgång till halm?

Kan vara att hästen får för lite fiber.

Hösilaget är ungefär som småbalshö i strukturen.

har ingen analys, men torrheten är nästan som småbalshö...

har ingen tillgång till halm, men vi har pratat om att köpa in. Ska kolla om jag kan få tag i småbalar, då det finns begränsat med förvaringsplats.

Ger honom ca. 8l hackat luscern, men det kanske inte är så fiberrikt??

// Niikon92

Ett par dager.

Ingen hälm, ingen lusern, bara hö och vatten du vill se om det är nåt fel med höet.

Senast ändrad:

När en häst är dålig i magen på det här sättet och inte blir bra igen när man behandlar är vanligaste orsaken dåliga hygieniska värden på grovfodret. Ser att det inte finns någon analys alls på det men tyvärr så väljer de flesta som gör analys ändå bort just den biten. Som kanske egentligen är viktigare än innehållet om nu bara ska en typ av analys.

Om det hade funnits sådana analys på grovfodret och den inte visade något, kan börja misstänka övriga foder, foderhanteringen eller vattnet.

En del hästar är känsliga när det gäller hösilage.
Nyponproviva,jäst, betfor, betformix kan hjälpa till att stabilisera magen.
I vårt stall är det alltid samma hästar som varje år blir dåliga i magen när vi börjar med hösilage.

Tror jag ska ta bort krafftfodret en vecka, endast ge lucern o betfor, vilket han fått tidigare. Ska givetvus även ge hösilage. Så får vi se om det blir någon skillnad.
hästen i fråga blir alltid lite rinnig i magen den här tiden, men brukar gå över.

Gällande foderhygigen kan jag säga att vattenhink tvättas varje dag, och byta vatten. Foderhinkar och förvaring hålla rena och fräscha, då det enbart är jag som rör dessa områden... :)

// Niikon92

en del hästar verkar inte tåla betfor, en del verkar inte tåla lucern, en del tål inte melass (som finns i en del lucern och pellets) och en del verkar inte tåla hösilage.

en del hästar verkar inte tåla betfor, en del verkar inte tåla lucern, en del tål inte melass (som finns i en del lucern och pellets) och en del verkar inte tåla hösilage.

han har ätit betfor, lucern o hösilage tidigare, han brukar vara bra på det :)

// Niikon92

hästen i fråga blir alltid lite rinnig i magen den här tiden, men brukar gå över

Är det i samband med att betet tar slut och du börjar ge honom hösilage? För då har han ju reagerat tidigare? Är det samma torrsubstans på hösilaget som det varit föregående år?

Min gamla häst hade lite problem med magen förra hösten och hon åt också samma saker hon ätit de senaste tio åren, torrhö. Nu har hon blivit 25 men jag lurar på om det var någon obalans i mineralerna som ställde till det? Eller om hon är så gammal att tarmfunktionen börjar försämras, än så länge är hon bra i magen i år i alla fall

Senast ändrad:

Lös mage kan bero på:
Dålig hygien i grovfodret
När betet tar slut & man "byter" till grovfoder
Har du vant in honom långsamt på kraftfodret? annars kan det vara det som "spökar". -tvärt foder "byte".
Kraftfodret -men han verkar inte få några mängder? Tycker inte du ska byta tvärt till lusern & betfor. Även om han fungerat bra förut så måste då fortfarande vänja in honom långsamt eftersom magen just nu inte är "van" med det.
Blött hösilage
Något annat i fodret som han inte tål?

Jag hade gjort en analys på grovfodret till att börja med. Både kolla näringsinnehåll och hygien analys.
Är analysen ok hade jag räknat ut ett ordentligt foderstat & sedan sett över rutinerna i stallet. Får hästarna kraftfodret samtidigt som höt? eller fodras de endast med kraftfodret en tid & sen grovfodret en annan tid?
Skulle också tipsa om vattenhanteringen; men ser att du har koll på den biten.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Har tittat på tidigare trådar men inte riktigt hittat svar på min fråga så nu hoppas jag på att någon har ett bra tips till mig. Mitt...
2
Svar
28
· Visningar
3 379
Senast: Sam
·
Foder & Strö Har ett torrt hösilage - ca 80% ts. Jag har övergått succesivt och ger frotfarande en större andel torrhö av det jag har kvar, och en...
2
Svar
21
· Visningar
10 138
Senast: liv
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama