Lös i magen av hösilage?

Sv: Lös i magen av hösilage?

Sista året har jag haft en anna leverantör som hästen trivs bättre med. Bra större delen av tiden, men vissa balar reagerar hon på. Hade det inte varit hyfsat ok eller bra större delen av tiden helst så är jag hade jag nog gett upp och haft vanligt hö på henne..
Hur som helst så är jag himla nyfiken på vad hon reagerar på.
/U

Sv: Lös i magen av hösilage?

av 4 hästar så är en ibland lös el snarare så att gödselvatten kommer med och rinner vid gas, men bollarna är lösa och inte blanka har också annan lukt....de andra 3 hästarna är bra/perfekta o inget rinnande....har koll på foderstatet,givor o analys. Har diskuterat med vet. Har läst undersökningen som inte påvisade samband med ts halt o lösa magar...men bytte ändå till hö på den m problem. först halva givan ingen skillnad sedan hela - möjligen något mindre rinnig. Ökade vatten tilldelningen (gav extra i krubban m lilla givan krf)i samband med att det frös pga rädsla för kolik... nu är han rinnig igen trots att vi slutat ge extra vatten i krubban. detta är ett mysterium och i vårt fall löste det inte problemet att byta ut enilaget mot hö.

Liknande trådar

Foder & Strö kanske redan finns en tråd om detta, såg iallafall ingen! Det är såhär att min häst varit lös i magen en längre tid nu, ca 3-4...
Svar
13
· Visningar
1 554
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 535
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö En tanke om hösilage...min häst är nog lite känslig mot hösilage. Jag trodde att hon skulle bli mer lös av blött hösilage än av...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: clubman
·
Z
Foder & Strö Ja, som ni kanske förstått så undrar jag lite ang. det här med ensilage/hösliage. Jag har en häst som blir väldigt lös i magen utan...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: ZÄTA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama