Lös i magen. Vad göra?

Sv: Lös i magen. Vad göra?

Veterinären har nu tagit prov på hennes avföring för att ev kunna hitta något och på så sätt kunna komma till rätta med hennes mage. Jästen gjorde det bättre men inte bra.

Tack alla vännliga för era tips. Jag skriver när jag har något nytt att komma med.

Jag har en unghäst som under ca 1/2 år har vart otroligt lös i magen, stundtals har det spolat ur henne. Vi har provat alla rekomendationer som vi har fått till oss. Bla loppfrön och foderjäst. Detta har hjälpt under de första dagarna men sen har magen pajjat igen... Efter ett besök hos veterinär där de tog alla tänkbara prover som går att ta så är det inget som är fel. Alla värden var bra och hon visade inget tecken på stress (vi bytte stall i samma veva som det började, kanske kunde det vara stress?). Vi har under hela den här tiden begränsat hennes intag av foder till enbart fri tillgång av hö, mineral saltsten och vanliga mineraler. Ett tag gav vi morötter och ibland betfor men båda dessa har en förmåga att "dra igång" magen pga sockret som ni tidigare skrivit.

Efter ett tips har jag nu köpt ett småmaskigt hönät som jag dagligen PROPPAR fullt med hö. Eftersom det är så små hål så tar det tid att att äta och hästen behöver verkligen jobba för att få i sig sitt hö. Efter en tid har jag märkt en enorm skillnad på avföringen som faktiskt kan vara riktigt snygga bollar ibland ;) Min häst väljer dessutom att alltid äta ur sitt hönät, även om det ligger löst hö bredvid. Det sägs ju att hästar mår bra av att "få jobba för maten" och det stämmer verkligen!!
Det absolut bästa med nätet är att även hästar som har en tendens att "lägga på sig" kan ha ett. Det begränsar verkligen intaget pga de små hålen. Även bra för hästar som står på box mycket, de håller sig sysselsatta länge :)

Nu har jag henne i en sommarhage med mycket fjorårsgräs och lite nytt gräs. Hon verkar föredra det torra gräset samt en del löv. Hon äter lite hela tiden, det blir kanske som ett finmaskigt hönät. Undra om det är snällare mot magen än allt hösilage och hö jag försökte få i henne innan. Hon har fri tillgång till hösilage i hagen men jag tror inte hon äter så mycket av det. Hon går med huvudet i backen och plockar hela tiden medans den andra hästen står med huvudet i hösilaget.

Hon behöver verkligen lägga på sig några kilo men det kommer säkert när hennes mage fungerar igen. Hon äter lite jäst frivilligt nu men jag borde nog försöka få i henne mer.

Jag har velat fram och tillbaka efter mkt krångel men idag har jag varit i kontakt med en kvinna som importerar Primero Total och har fått många bra svar av henne.

Det är ett foder som ett par stycken jag pratat med sagt har stabiliserat magarna på hästarna väldigt bra.

Anna som jag pratade med på Primero Total var jättetrevlig och väldigt kunnig om matsmältning osv.. Kanske kan vara värt att ringa henne och se vad hon säger?!

Vi ska prova =)

Nu har jag fått provsvaren. Enligt veterinären var det inget att anmärka på, allt var som det skulle. Ingen salmonella heller. Skönt samtidigt som jag och hästen står på ruta ett igen.

Vissa dagar blir hon bättre för att sen bli lösare dagen efter...

Hoppas sommaren kommer snart och att betet gör hennes mage normal igen.

Eva2012, jag ska kolla upp vad Primero Total är för något.

En liten tanke bara, det kan inte vara gräset som är en del av boven i dramat så att säga? Även om hon verkar föredra det vissna så äter hon säkert av det nya som kommer upp också.

Ang jästen så kanske du redan har provat, men mina hästar äter inte jäst om det är blött. Det ska vara torrt smulat ovanpå övrigt kraftfoder för att de ska äta det :) Jag brukar låta det gå några dagar innan jag väntar mig resultat, är hästen väldigt dålig kan det behöva få ta en vecka eller mer.

En orsak kan vara betforvattnet - prova att ta bort det helt!
Om du måste/vill ge betfor, se till att den är väl genomsköljd.

Min häst har precis börjat repa sig från komockebajsande - jag kan helt klart se ett samband mellan betforvatten och hans tillstånd. Han har alltid fått betfor, men jag har hällt bort vattnet. Nu fick han vattnet i under några dagar, och han blev dålig i magen direkt.
Har nu tagit bort betforen från morgonmaten + givit honom bakjäst också - upplöst och inblandat i lusernhack garnerat med några äpple/morotsbitar var det inte svårt att få i honom det. Lycka till!

Jag får två olika saker att tänka på här. Dels magsår eller början till det p g a antibiotika och att det sedan fått gå så lång tid efter det. Så är hästen undersökt för det? Inte säkert att din veterinär kan göra det i stallet för det kräver ofta att man går ner i magen och tittar på slemhinnorna. Har hästen fått magsår så ska den dels inte ha kraftfoder korn som är det som är mest svårsmällta av sädeslagen och dels ha "riktig" medicin för att bli bra.

Det ändra är hur den hygieniska kvaliten är på fodret. Trots allt är det den allra vanligaste orsaken till dåliga magar på hästar, att det finns något i deras foder som inte håller måttet. Konstigt nog är det också det som de flesta hästägare "lättast" bort ser ifrån att kolla och/eller erkänna.

Tack alla som engagerat er i mitt stos lösa mage. Vi tog bort henne, inte för magen skull. Hon blev sjuk igen och jag ville inte att hon skulle behöva genomgå en behandling till med penicilin mm.

Hoppas alla era fina tips och ideer kan hjälpa andra med hästar som är lösa i magen. Jag har i alla fall lärt mig en hel del på detta.

Liknande trådar

Foder & Strö kanske redan finns en tråd om detta, såg iallafall ingen! Det är såhär att min häst varit lös i magen en längre tid nu, ca 3-4...
Svar
13
· Visningar
1 554
D
Foder & Strö Jag håller på att få ett nervsammanbrott.. Den senaste tiden har min häst varit lös i magen(fullblod) Hösilaget är väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 537
Senast: sthu
·
K
Foder & Strö I stallet där jag har min häst har vi hösilage från 3 olika skördar och olika bönder (svårt at få tag på där av anlednigen!). Om man ska...
Svar
3
· Visningar
643
Senast: Mynta2
·
J
Hästvård hej! Mitt sto har sedan fölsben varit lös i magen i perioder, men sedan jag började ge henne foder med "hack" i tex luzern så har...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama