Lös i magen! Hjälp!

A

anna_nilsson

Hej!
Mitt ponnysto blev helt plötsligt jättelös i magen, allt kom ut nästan lika löst som vätska.
Hon har gått på sommarbete i ca 4-5 v. Tre av dom har hon gått hemma och efter det åkte vi till ett nytt stall för att stå på sommarbete, där ha vi stått ca 2 v. Hon rids som vanligt och äter inget annat förutom gräs. Hon får ibland salt när vi ridit hårt. I hagen innan vi kom har det stått får och det är det massor med avflring ifrån fåren i hagen. Tror ni att hon får i sig deras avföring och att det beror på det?
Hjälp vad kan det bero på`?
Mvh Anna

Sv: Lös i magen! Hjälp!

Hon blir för "blöt" i magen och behöver halm/hö för att få fibrer som binder upp det blöta (vattnet i gräset).Jag stödfodrar alltid med halm eller hö på sommaren,dom äter det mer än gärna om dom behöver.Om dom får förlite "torrt",ser man det ganska snabbt på avföringen.Vissa klarar sig bättre än andra.:)

Om det ser ut som smutsblandat vatten skulle jag ringa veterinär och höra mig för, har tyvärr mkt dåliga erfarenheter av sånna diaréer.

Okej, tack! Nej, tror inte det såg ut som smutsblandat vatten, för det blev lösare och lösare under tiden vi red, under ca 1,30 min. Det hade en typ brun/gul färg. Men ska kolla igen imorn och se hur det se ut.
Tusen tack!

hmm, hon har ju ingen feber och hon kändes inte varm vid hovarna....

Jag hade nog tagit bort henne från betet, åtminstone dragit ned på det och givit henne halm att tugga på samt ngt för magen .
Eller rättare sagt så hade jag tagit bort henne från betet helt och hållet, tills jag visste vad det beror på
Det är kanske kraftigare bete där hon går nu ?
Ena dagen regnar det och andra skiner solen och gräset tar ny fart
Fast jag vet ju inte var ni bor

hej från Hambo

Senast ändrad:

Hej, okej, jo hon har ju redan munkorg. Hon blev megafet förra året på betet så det vill vi inte ha igen, vi fick bort hullet ungefär i mars året efter så:p Fast hon var utan munkorg i a 1-2 dagar då hon hade slängt av sig den, samt tuggat lite på den.

Det där låter som något som hände en i mitt stalls häst.
En dag i vanliga hagen, visserligen, hade han riktigt rinnig avföring.. det bara sprutade, bokstavligen.
Ringde vet. som nästan skrek åt henne att åka in akut till Ultuna.

Det konstaterades tarminflammation, som i hans fall var riktigt illa.
Jag vet dock inte mycket om just detta. Men det kanske hjälper din tankegång lite?

Lycka till!

M-oaa

Nu är hästen helt ok, bajsade så fina bollar i morse! Idag så tyckte jag hon såg lite tunn ut också så vi släppte ut henne utan munkorg i hagen. När hovslagaren kom för att spika dit en tappsko på henne tyckte han att hon såg lite tunn ut också. Någon fång var det inte att tala om. Hästar blir man aldrig klok på, olika hela tiden. tack och lov för det.
=)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 949
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2