Lös i magen av olja, vad använda istället?

Sv: Lös i magen av olja, vad använda istället?

Volymvikt - grovt uppskattat är ett vitt krafftmått 0,5 kg. Men jag mätte på hövågen så det är inte särskilt exakt...

Okej, hur mycket i liter rymmer kraftmåtten, vet du det? Är det det som ska rymma 1 kg krafft? Isf var det ganska låg volymvikt tyvärr.

Undrar hur de där som Mustang t ex har (Och Edel med tror jag) som de saluför som koncentrat som 'mååste blandas med havre'
*sucka* är, om de har högre volymvikt månntro?

Har du någon möjlighet att få tag i Eggersmanns produkter? De har ett flertal produkter på 13MJ och över samt en havrefri müsli med hela 15.7MJ. Då det är en musli hamnar väl volymvikten på runt 0.5 kg/liter. De har även pellets som naturligt då har högre volymvikt men då runt 13-13.5 i MJ.
Skulle du byta vikten du ger i korn till ovanstående musli så har du ju i princip fått dit dina 10 MJ extra. :)

TYvärr inte, är aplångt till närmsta återförsäljare, så prislappen blir orimligt dyr. Annars fungerar ju kaninmaten, och pelletsarna är så pyttesmå (som kaninmat, på riktigt) att de nogskulle slinka ner i herrn utan allför mycket knot.

Men priset blir orimligt högt, då kan jag lika gärna ta bort kornet och vräka på HK.. Men blir fasligt dyrt ;)

Men har ju haft Eggersmans High Energy hemma både i musliform och pelletsform, och då kollade jag upp ÅF, men det var synnerligen ont om det i trakten, och 20 mil är över gränsen även för mig faktiskt..

Jag noterar att i Planck-boken står det att skalad havre innehåller 13MJ/kg, hade det gått att fixa tro? Har själv inte sett det någonstans.

Inte havre just nu som sagt. Har dock heller aldrig sett skalad havre, fast låter fullt logiskt att det är mer drag i den, då får man ju bort skalen och ökar MJ/kg. Och får antagligen ner volymvikten en del med.

Men inte havre just nu som sagt, inte tänkt prova riktigt än om det är sant att han blir 'helknäpp av havre' :angel:

Ingen som vet hur det är med de här koncentraten, t ex Mustangs, som man 'ska' blanda med spannmål? Har de högre volymvikt?

Ok, vad synd.

Det blir förvisso en viss volymökning men med 2.8 kg Rehab och drygt 1.2 kg HK fick jag ihop det. Det blir 7 liter mot de 6 du ger idag. Vet att du helst vill ner under men ett förslag bara. :) Låter dock som att Krafft Energi är det bästa alternativet annars, ekonomiskt och volymmässigt sett, om han får i sig mer pellets då vill säga.

Något annat att fundera över är om volymen vi ger och volymen som skapas i magsäcken sen är något att ta hänsyn till? Kanske det är bättre att ge ett med låg volymvikt som inte blir större än något med hög volymvikt som sväller, typ pellets då, för mättnadskänslan då. Bara en tanke, inga belägg, ren spåning. :)

Anledningen till att det skiljer så lite i MJ mellan de olika fodren är helt enkelt att det finns inte så mycket mer än olja att ta till som energihöjande och det går väl inte att pressa in i ett foder på det sätt som protein gör.

Ok, vad synd.

Det blir förvisso en viss volymökning men med 2.8 kg Rehab och drygt 1.2 kg HK fick jag ihop det. Det blir 7 liter mot de 6 du ger idag. Vet att du helst vill ner under men ett förslag bara. :) Låter dock som att Krafft Energi är det bästa alternativet annars, ekonomiskt och volymmässigt sett, om han får i sig mer pellets då vill säga.

Något annat att fundera över är om volymen vi ger och volymen som skapas i magsäcken sen är något att ta hänsyn till? Kanske det är bättre att ge ett med låg volymvikt som inte blir större än något med hög volymvikt som sväller, typ pellets då, för mättnadskänslan då. Bara en tanke, inga belägg, ren spåning. :)

Anledningen till att det skiljer så lite i MJ mellan de olika fodren är helt enkelt att det finns inte så mycket mer än olja att ta till som energihöjande och det går väl inte att pressa in i ett foder på det sätt som protein gör.

Eller så är det inte så stort behov av etxremenergifoder? De flesta har ju omvänt problem - fr mkt energi. Och de hästar som behöver mycket energi, ja där har de sällan något emot många/stora kraftfodergivor? Kolla som en sån som Briar, 6 - 7 kg hö och 5 - 6 kg krafft sport, samt en massa betfor.. Tror inte Brink är så intresserad av att kunna ge 12 kg hö och 2 kg kraftfoder t ex. Om han vore det, och det övriga i samma skikt, tror jag vi skulle få ett snäpp bättre, mer koncentrerade energifoder :angel:

Bra poäng där ang volym i krubba kontra volym i magen, den aspekten har jag inte tänkt på faktiskt, men den är ju relevant. Nu väller ju inget av det jag ger så mkt, men väl värt att ta med i beaktande ändå.

Hamnar ju på 7 l totalt om jag lägger på 0,7 kg krafft energi med, så så får det väl gå om det inte finns annan lösning. Och vet jag får ihop det med bara HK och rehab, men det blir sådana hysteriska kostnader då, vilket inte är det enda avgörande men helt klart spelar in! (Därav kornet, min ursprungsfoderstat innehöll 2 kg korn btw, GISSA om jag fick skrota den när jag började väga upp och insåg vad VOLYMEN blev :angel:)

Klurat lite på hur knas det blir om man de dagar man rider tutar i honom nåt kilo extra, det gör ju vad det gör, frågan är om det stjälper mer än det hjälper? Blir ju samma fodersorter han är van med, men ett kilo mer än normalt?

För vi snackar 120 Mj i VILA liksom, jag vill inte veta vad han kräver i arbete. (Eller så är han en sån som inte håller hulli vila, drömma går ju iaf, stött på några sådana innan, så omöjligt är det ju inte, men..)

Hade totalt glömt det där med havren... :angel: Ang. Mustangs Oatbalancer 50/50 har jag haft den och upplevde den inte som tung, den innehåller inte mer än 11,1 MJ heller. Kan du inte testa en annan typ av olja då? Han kanske inte reagerar likadant på en annan sort?

Varför måste du ge hestekraften för?

Om du har hög kvot och behöver få i mer energi är det ju lättast att byta ut allt kraftfoder mot EN muslisort.

Zarah funkar inte på havre men mustangs musli activ är inga problem (pga ångkokningen?). Min mustang väger nästan 1 kg för ett "krafftmått".

Det var ju just Musli Active jag gav Blå i somras, och det var 0,6 kg/1 liter. Krafftmåtten är väl större, ska väl rymma 1 kg krafft? (1 liter = 0,7 kg krafft på i princip alla sorters pellets jag haft).

Att jag vill ha Hestekraften, och Rehaben, kvar är för just den kombon ger väldans trevliga effekter (iaf so far på alla jag provat) på svårfödda spektakel. Men brukar tom kunna gå ner i MJ jmf med innan.

Och jag kan som sagt lösa det med bara rehab och HK, men det var priset med. Mustang är dessutom sämre, har havre i sig, och nästan lika dyrt.

Vilken olja ger du? Vet att vissa hästar reagerar på rapsolja, men klarar solros. Sojaoljan ska vara ännu mer skonsam för magen enl de som provat när annat inte fungerat.

Kan det vara så enkelt att annan olja kan fungera?

Rapsolja faktiskt. Så kan ju prova med någon annan sort. Blir rapsolja per 'automatik' då det är den enda jag kan köpa dunkvis, och ingen har reagerat förr.

Men ska prova byta mot annat sort olja och se!

Gör det, håller på och ska prova andra sorter själv nu ifall jag kan få min och äta mer olja... Raps är ju lite skarpare i smaken också.

Enl. Planck-boken innehåller både majs och sojaolja 31,5 MJ/kg, kanske värt att testa?

Edel då? Finns nu i 4 varianter pellets och 2 varianter müsli. Pelletsen är små, kaninstorlek, lätt-tuggade. Går 1 liter på 0,5 kg.
Lyrik får nu ½ kg edel avel (deras variant av K Groov 125, men med mer protein, 135), för att han är svårfödd. + 1½ liter havre, 1 liter betfor (torr mängd), 5 dl vetekli + alla hans "pulver".
Lyrik gillar edeln för den är småpellets och lätttuggad. Äter den torr, blött går inte. Sväller dessutom inte så mkt som Krafft.
Billig är den oxå, runt 125 kr för 25 kg edel avel. Betalade innan 225 kr för groov 125.:(

Edel har ingenting med tillräckligt MJ-värde, då kan jag lika gärna ge korn liksom. Förutom Musli topp, den har 12,1 MJ, men annars ligger rubbet på 10 - 11.

Ok. Har bara koll på proteinet eftersom min herre behöver mkt av det.

Min gnälliga 06a äter Edel med god aptit. Det kanske går att få i honom ändå?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 578
Foder & Strö Sökt igenom 15 sidor med sökresultat och enbart hittat: max 100 g olja per 100 kg häst och utfodring max 200 g olja per 100 kg häst...
Svar
9
· Visningar
1 326
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Rebecka83
·
Foder & Strö Sitter och försöker klura ut en foderstat åt nye herrn. Lite svårt då jag inte vet vad han fått i MJ innan, utan har 10 kg oanalyserat...
Svar
7
· Visningar
969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka