Lös i magen av olja, vad använda istället?

Alexandra_W

Trådstartare
Upptäckte idag när jag klippte att nye herrn tappat i vikt. Antagligen pga att jag strök oljan. Trodde i min enfald att det skulle fungera ändå, såg bra ut inledningsvis. Men nu har han klart tappat och jag lär 'hitta på' något innan han tappar mera.

Att jag tog bort oljan var för han blev lös i magen av den, inte alla högar och inte koblajelös, men 3/4 av högarna blev konstiga, såg ut ungefär som fåglarna hackat sönder dem, bara småbitar. Antagligen blev de lite lösare och gick sönder när han gick runt. Jag trodde inte det var oljan först, men det försvann 3 - 4 dagar efter jag satt ut oljan. Han fick totalt 3 dl olja, men det började redan vid 2 dl..

Problemet är att jag vet inte vad jag ska ersätta den där oljan med. Det är 10 MJ som saknas efter att jag höjt på rehaben med 0.2 kg.

Men som sagt, saknas fortfarande 10 MJ som jag måste få dit på något vis. HELST utan att öka på volymen kraftfoder speciellt mycket.

Han får idag 12 kg silage (hoppas jag, 6 kg av dem serveras i hagen, och går ju inte att svära på att han äter allt), 0,8 kg Hestekraft, 0.8 kg korn och (sen höjning) 1,4 kg krafft rehab. Både kornet och Hestekraften har ju tyvärr låg volymvikt, dvs 1 kg av det är rejäl volym.

Nu får han 0,4 HK och 0,4 hestekraft till frukost, och resten till middag. De extra 0,2 kg rehab han får lär jag lägga på frukostmålet.

Men hur trycker jag in 10 MJ till med minsta möjliga volym?

Jag vill in absurdum slippa en till kraftfoderfodring, då jag prioriterar lång utevistelse väldigt högt.

*sliter sitt hår*

Senast ändrad:
Sv: Lös i magen av olja, vad använda istället?

Nej tyvärr, vissa nätter äter han ett kilo till (dvs 7 kg, då blir det 13 totalt om han äter vad han ska i hagen).

De får begränsat i hagen, och gavv jag fritt skulle han kanske peta i sig ett kilo till av silaget, men då skulle de andra peta i sig mååånga kilon till silage, och ffa ponnyn ska verkligen inte det.

Han är inte direkt något matvrak. Han äter, men som en sniigel.

Betfor?

Har du bra värden på höet? Du kan inte byta hestekraften mot någon variant som är "high energy"?

Nu äter han 1 kg kraft på morgonen? han klarar säkerligen mer. Tror att rekommenderade maxgivan ligger på ca 2 kg för 500kg häst (per utfodring).

skulle knappast stirra mig blind på specifikt 10 MJ när det gäller fullblods foderstater : )

vräk på med mera rehab tex. eller skaffa en fet musli som komplement. (jag kör den kombinationen på min, parat med konrkross i ekvationen. funkar super)
sen vet du redan att 12 kg silage är ganska lite som sagt.

Svarar flera på samma gång.

12 kg silage är väl egentligen inte lite, det är dock för lite i min smak ;) Ts ligger på 60 - 65% så det är minst 7.2 kg TS han får i sig, vilket är väl över minimiTS, och en hårsmån från idealTS (1.5 kg TS/100 kg häst). Så jag är inte bekymrad över hösilageätandet, men det skulle vara väldigt bra om han åt mer. Kanske gör han det, kanske gör han det inte. (Förra damen åt ju knappt 4 kg/natt läänge, sen small det till och när hon for till himlen låg hon på 10 kg/natt, så det KAN ju hända att han tänker äta mer).

Ute är han tyvärr den som först lämnar maten, och han kan helt skita i den för att gå och leta gräs. Det har blivit lite bättre sen han kom (då ratade han helt frukosthösilaget ute), och förhoppningsvis blir det bättre när snön kommer och gräset försvinner :devil:

Men jag skulle gärna ha upp honom uppemot 16 kg silage om jag fick välja, men jag kan ju tyvärr inte trycka ner det i öronen på honom. Enligt tidigare äg har han aldrig varit något direkt matvrak, har ätit 10 kg hö som max, och då på fri tillgång.

Jag har lågt MJ på silaget, vilket är utmärkt för de andra två men inte lika utmärkt för den här herrn just nu som gärna skulle behöva mer MJ. Kvoten är strålande dock.

Morgonkraften tar honom en halvtimme att pilla i sig, han stod på högre morgongiva förut, men då lämnade han, och i princip rapade och gick förbi frukosthösilaget. Kvällskraften tar han många timmar på sig att äta upp. Den är slut på morgonen men skulle tro det tar ett bra tag innan han lyckas peta i sig allt. Igår tog jag in dem sju för jag skulle klippa. Gav dem först 30 min ensamma, sen klippte jag polaren, tog en timme. Sen tog jag herrn, klippte, och så fick de vara ifred igen. Jag var ner och nattade vid 23 och då var mer än hälften av kraften kvar i krubben (fast han stod och åt, till de andras stora förtret, har den fått mat igen?? *s*)

Det är därför jag så förtvivlat gärna vill ha någon som inte ger mer volym. För det sista jag vill är att han ska börja backa av på hösilaget för han är 'mätt'. Volymmässigt så är morgongivan 2 liter. exklusive höjningen. Kvällsgivan hamnar på knappt 4 liter.

Hestekraften har ju 13,7 MJ/kg foder, så så mkt högre än det är nog svårt att få. Nackdelen är ju att det är så hög volym på det, 0.4 kg blir en liter. (Jmf med pelletsen, där 1 liter = 0,7 kg). Så en fet musli ger liksom ingen större skillnad tyvärr, man åker på den förbenade volymen iaf. Funderat lite på Krafft Energy eller vad den heter, men han är inte såå förtjust i pellets, så vill se vad höjningen ger först. (Blöta fungerar tyvärr inte iom att han sparar, det fryser när det blir minus)

Och jag är inte fixerad vid 10 MJ exakt, utan minst 10 MJ till, det är troligt han behöver mer än det med, spec när han sätts igång, och det gör knappast något om han får det ändå heller, tror inte den där kan stava till fet *s* Så, blir det 15 så är jag inte ledsen för det. Men minst 10 måste jag trolla in någonstans.

Senast ändrad:

Jo 12 kg med den TS är lite. För ett fullblod : )

Min är LÄTTFÖDD och har aldrig en vinter stått på mindre än 14 kg - ibland torrare silage än ditt tillochmed, och BRA världen.
Han står i år på hö, och äter 12 kg/dygn. Lättfött fullblod som sagt : )

Kvot upp mot 8-9 brukar också ofta passa dem bra. Det ger dig en ide om vart du ligger i regionen fullblodsfodring - om du dessutom har låga värden, och han äter 12 kg...

dra ner på fodret i hagen (är ju alltid svårt om det finns bete parallellt, dvs de väljer ofta gräset istället) och ge mera till natten?

Jag har ju haft både fbl och andra svårfödda innan. Inklusive de som äter rassligt (kan ju tänka dig när B åt 6 kg/dygn, jäätteglad var jag, inte.. ), men kruxet är ju alltid när de inte har någon större aptit. Lättare med de som äter allt som serveras.

Han äter inte mer nattetid ens om jag drar ner i hagen. Jag provade göra en 'fuling' ett tag och kraftigt dra ner sista givan ute (de får 6 kg/giva, delat på tre hästar, dvs 2 kg var) och dessutom lägga den 5 h innan nattfodring. Dvs det kom in HUNGRIGA hästar. Han åt inte mer ändå tyvärr, utan äter sina 6 kg, i undantagsfall sju, och sen dekorerar han boxen med resten. Samma sak om jag låter dem stå inne längre på morgonen. Jag jobbar ju skift så ibland går de ut klockan 04, ibland 08.30. Gör tyvärr ingen skillnad, det är mer kilo kvar klockan 04 bara.

Grejen är att det är inget bete parallellt, utan det finns nedgngat gammalt halväckligt gräs att fippla i om man vill. Tydligen oemotståndligt gott.. Men det har som sagt blivit bättre sen han kom, nu ställer han sig och äter direkt på morgonen, och kommer vid varje fodring och ställer sig och äter. (I början var han komplett ointresserad, då åt han bara 4 kg/natt med). Men han är den som först lämnar.

B låg ju på 16 kg silage och hade lätt käkat mer om jag gett mer ute, när hon togs bort. Helt i min smak. Jag hade dock samma problem med henne i början, åt som en anorektisk snigel. Så jag har väl något litet halmstrå att den här herrn ska börja pilla i sig mer, iaf så hoppas jag verkligen det.

Och vad gäller mängden silage så var det i kilo jag menade att det är ju inte direkt lite för en 500 kg häst (inte vägt honom men skulel tippa på att han landar där). MJ-mässigt blir det ju för lite iom låga TS, men det är ju kilomässigt inget alarmerande.

Men skulle vara trevligt att hitta lite turbosilage i småbal att peta i honom inne.

Kvoten i totalfoderstaten nu när oljan rök är 9.. Kvoten på silaget är 8,6.

återigen, betfor?

Jag har samma problem med Zarah. Vi har inget toppensilage, dessutom är det enl henne inte så gott. Jag ger henne 12 kg men mockar säkert ut 1-2 kg per dag.

De foder jag fann med väldans höga värden var dynavena, men det vart ohållbart dyrt.

Har du kollat kraffts nya muslisorter? Muslin är oftast rätt tung och blir inte såå mycket volym. Blött pellets blir de oftast proppmätta på.

Ingen av muslisorterna har tillräckligt högt MJ tyvärr. Ska vara havrefritt om det är musli btw (ingen koll på om kraffts är eller inte är det, men kollade rent generellt när jag skaffade honom på alla foder med högt MJ, men högre än Hestekraften var det ont om)

Betforen faller på låg volymvikt, men ffa på att den är blöt, iom att han är en snigel fungerar det inte med blöt mat (den fryser innan han pillat i sig den). Han får en symbolisk giva betfor som är så låg (3 dl) att jag inte ens räknat med den dock. Men 1 kg betfor slår ju MJ-mässigt inte högre än 1 kg korn, och volymvikten är som sagt låg där med.

Jag vill ha något tuuungt med en 13 MJ sisådär i *Drömma* (Krafft Energi har 13 MJ, och det har jag tänkt prova om han inte börjar redan tycka det blir för mkt pellets nu med rehabhöjningen)

krafft har infört en massa nya sorter. Tänkte mer att din hestekraft verkar vara mer "fluffig" som tex fibergi?

Min mustang är tuuung.

Jag har ju bara provat Mustang Musli Active, och den är lite tyngre ja än hk, men fortfarande ganska låg volymvikt. Den har dock tyvärr havre i sig, och jag vill i det här stadiet undvika havre. Jag ska undersöka sanningshalten i det senare, men jag har inte lust att göra det just nu. Enligt förra ägaren så sa förrförra ägaren att han blir knäpp av havre. Förre ägaren hade aldrig anledning att prova. Jag har väl faktiskt tänkt göra det bara för att, men jag vill ha honom igång och känna honom mer innan dess. Ifall han nu tillhör det fåtal hästar som BLIR tossig av havre. (Jag har haft en under alla år, men hon trodde på allvar att hon kunde flyga om hon fick havre i någon ren form. I pellets gick det bra, men inte rent eller i musli)

Ang krafft så var det deras nya musli jag pratade om, nu när det finns Musli grön etc, men de har fortfarande ingen med tillräckliga värden (Sen har jag inte kikat alls på konsistens, innehåll eller volymvikt där dock) Hk är väldigt 'fluffig' ja, men har en volymvikt som krossat korn/krossad havre, dvs inte värsta sorten. (Tyngre än Mustangs fibermusli)

Men HK & rehab ska ingå, däremot så kan jag ju gärna lägga ngt annat 'ovanpå' det, men jag vill inte ta bort de två.

Har du någon aning om volymvikten?

Jag är ju inne på att prova - om han tolererar mer pellets - Krafft Energy, lite lättare för mig att få tag på. Men då gäller det att han vill käka mer pellets, men förhoppningsvis så.

Men finns det annat med lägre volymvikt än Krafft Energy så kan ju det vara värt att 'böka lite' för att få tag på?

Nej, tyvärr, sitter med faktabladet framför mig men inget sådant nämns och någon säck har jag inte.

Mm, men med värden som gör det hugget som stucket att ge korn/annat istället. Det som är abret, jag vill ha ngt energitätt med låg volymvikt.

Kraffts vita musli har 12.5 MJ. Och där finns det ju flera pelletsfoder/foder med högre volymvikt med likvärdiga siffror.

Men även om man tar Krafft Energi (13 MJ) så om den har ungefär samma volymvikt per liter som andra krafft pelletssorter, så blir det en liter till i foderstaten. Det jag gärna skulle komma under.

Knapigt det där eg, det finns väldigt koncentrerade proteintillskott, men på proteinsidan så är det olja och i övrigt inte mkt.

Mikroniserad majs - ca 15 MJ/kg. Det äter min häst med krånglande diareemage för tillfället.

Och hur är volymvikten på det? *tjatar vilt* Lokala fodernasaren har några majsflingor vet jag, men inte kikat närmare på dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 578
Foder & Strö Sökt igenom 15 sidor med sökresultat och enbart hittat: max 100 g olja per 100 kg häst och utfodring max 200 g olja per 100 kg häst...
Svar
9
· Visningar
1 326
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Rebecka83
·
Foder & Strö Sitter och försöker klura ut en foderstat åt nye herrn. Lite svårt då jag inte vet vad han fått i MJ innan, utan har 10 kg oanalyserat...
Svar
7
· Visningar
969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Ghost sadel
  • Uppdateringstråd #2
Tillbaka