Lös i magen av hösilage

Sv: Lös i magen av hösilage

men inte väger de väl bara 400 kg?

min lilla dam väger strax över 400 och hon är ju mkt tunnare/mer slimmad än vad dina är!

Helena Handberg är nog att räknas som expert när det gäller foder, jag läser alltid hennes inlägg med stort intresse (vill också gärna lära mig mer!)

Nu är alla våra hästar lösa i magen eftersom vi har ett ensilage med så mycket som 25 % ts.

Du menar väl "så lite som 25% TS" och inte så mycket som. Det är ju otroligt blött och det är inte många hästmagar som klarar så blött. Det måste ju ha huggts och sedan plastats direkt. Eftersom alla hästar är lösa i magen förstår jag inte varför ni ändå vill använda det även om ni anser att värdena är bra. Köp torrare hösilage med bra värde så borde ju hästarna må bättre. Enklare än att ge alla hästar probiotoika, a-fil etc.

Tack för sina synpunkter!

Det är inte så att det rinner ur dem, men det är klart lösare än vanligt. idag avr det dock mkt bättre, så förhoppningsvis vänjer de sig. Vi blandar i halm också, och mina får extra lusern.

Jag var ironisk :smirk: Det finnsinget hösilage med så låga värden här i närheten, tyvärr. Vi har väldigt lättödda hästar, och vill verkligen försöka ha dem på fri tillgång.

Sar: Läste på den sidan, tack. Lite svårt att veta om just denna typ av magproblem kan leda till fång, men en hint ger det ju. Jag är ganska övertygad om att de får i sig 20 kg var. Varje storbal räcker cirka 5 dagar för 5 hästar, varav ett föl. Om balen väger 350-400 kg får de i sig minst 17,5 kg var. Plus att de förmodligen äter lite halm i ligghallen på natten.

min förra arab vägde ca 500-550 kg, och hans kroppsbyggnad var mer i stil med din valack....

har du vägt dem?

Blir de lösa i magen har ofta tarmfloran rubbats så det kan ju vara bra att vara uppmärksam. Vi har problem med viss nedtrampning av hösilage så jag har faktiskt bara räknat 15 kg på min lånemage (ca 600 kg) Vi har dock betydligt högre ts halt (64%).

Här är brevet:
"När det gäller grovfoder till hästar så vill man helst att det ska ligga på en kvot på omkring 5-6 mellan energi och protein, dvs 5-6 gånger så mycket protein som energi. Då kan man med enkla medel få en bra balans i totalfoderstaten. Lämpliga värden på ett optimalt hö till häst är 40 g smältbart råprotein och 8 MJ (motsvarar 47 g smb rp/kg torrsubstans och 9,5 MJ/kg ts). Med ett sådant grovfoder täcker man hästens underhållsbehov med en normal giva och kompletterar med krafftfoder i de fall det behövs utifrån hästen prestation och hull.

Om man använder ett grovfoder med ett högre näringsvärde, oftast ett tidigt skördat foder, så täcker man hästens underhållsbehov med en mindre mängd grovfoder och detta kan leda till problem med fodersmältningen med magproblem som följd. För att hästen ska få tillräckligt med grovfoder så är det lämpligt att blanda med halm eler hö med lågt näringsvärde så man får balans i grovfodret. Om man ska ge full grovfodergiva med ett näringsrikt grovfoder så ger det inget elller litet utrymme för krafftfoder och detta kan påverka hästens prestation. Näringsrika grovfoder är inte att rekommendera till prestationshästar eftersom man tappar arbetsenergi och överskott av proteiner är energikrävande att omvandla, vilket ofta gör hästarna slöa (som på bete).

Många gånger får man ett överskott på protein som i sin tur leder till att hästen lägger onödigt mycket på hullet (protein som inte utnyttjas omvandlas till energi och om denna energi inte utnyttjas lägger hästarna på hullet). Det är således mycket svårare att få en välbalaserad foderstat med utgågspunkt från ett grovfoder med höga näringsvärden. MÅnga individer blir känsliga i magen när de får ett tidigt skördat foder som i regel har låg fiberandel och innehåller med socker. Ett grovfoder med dessa egenskaper kan vid fel utfodring orsaka fång till känsliga individer.

Som jag nämnde tidigare så är det lämpligt att blanda sådant grovfoder med hö eller halm med lågt näringsvärde. Då blir hästen bra i magen, lagom i hullet och får ett ökat välbefinande vilket gynnar såväl fritidshästen som tävlingshästen."

Puuuhh! Så det var brevet. Jag tycker i alla fall att det låter vettigt och det stämmer sjukt bra in på vårat hö och hästar.. :rofl::rofl:

Om man ska ge full grovfodergiva med ett näringsrikt grovfoder så ger det inget elller litet utrymme för krafftfoder och detta kan påverka hästens prestation.

Det där tyckte jag lät konstigt. Kan dock inte tillräckligt mkt för att säga vad som egentligen är rätt eller fel. Men varför skulle näring från grovfoder vara sämre än näring från kraftfoder? Borde det inte vara tvärtom.

Alla kan inte tillgodose sina behov på bara grovfoder.

Sen krävs enorma mängder. Ska den sen idrotta med allt detta skvalpande i magen- hur känns det månnetro:confused:

Jag tror att man menar hästar med hög fysisk prestation, dvs löphästar etc och inte hästar som används till tex dressyr eller allroundridning. Löphästar ska väl helst inte ha mat i magen när de springer och dessutom binder väl grovfodret vatten i högre grad än vad kraffoder gör(?)Till normalpresterande hästar är det väl utmärkt med mycket grovfoder och lite kraftfoder däremot. Min erfarenhet är att de blir piggare om de får mindre kraftfoder och ordentligt med bra grovfoder.

Det finns ett annat problem med så hög vattenhalt som jag inte tror att någon har nämnt: Bakterierena trivs bättre i ett blött silage, och detta kan naturligtvis också öka på problemen med tarmfloran. Skulle dock tro - som många andra här - att det är det höga proteinvärdet som är den stora boven. Själv skulle jag aldrig våga fodra med så blött foder p g a botulism-risken som i stort sett försvinner om silaget är tillräckligt torrt. Av denna anledning bör TS ligga på minst 50%.

Det är en del i det brev du citerar som inte stämmer med det jag har lärt mig. En del av det har jag redan skrivit tidigare i tråden. Tyvärr kan jag inte tillräckligt mkt för att kunna bemöta det du skriver.

Hmm fast brevet var riktat till oss i vårat stall och vi beskrev precis hur de motioneras. Ridning på lätt till msv nivå. Var ju som inte intresserad av att veta hur man ska fodra elitlöphästar.

Jag kan heller inte mycket och det jag citerade är vad en foderexpert lärt oss, och om det är rätt eller fel beror nog på vem man frågar...

orkar inte läsa igenom alla svar . skriver så här bara. Hästar som står på ansilage mår mkt bättre av att oxå ha halm i boxen så dom kan balansera upp sin mage om de blir lösa i magen. De blev knasigt skrivet men ni förstår. Jag borde igenligen ligga i sängen för jag har åkt på influensan. Men jag e trött på sängen nu.:(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 295
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka