Lös i magen av hösilage

Sv: Lös i magen av hösilage

Problemet med halm är väll att få hästarna att äta det? Plus att det inte heller innehåller proteiner vilket ofta gör hästarna tjocka. I det hö/silage jag stöter på är det nästan alltid för mkt energi och för lite protein. Att då komplettera med halm funkar inte alls, även om jag skulle få dem att äta det.

Hmmm fast det är väl ändå överskott av proteinet som gör hästarna tjocka!? Du vet, proteinet är tegelstenarna, energin är muraren. För att muraren ska orka bygga upp tegelstenarna behöver han energi. Ju mer tegelsten desto mer energi behövs för att muraren ska orka bygga upp alla. Blir det för lite energi och för mycket protein ligger tegelstenarna på hög för muraren orkar inte bygga upp dem, och hästarna blir feta!

Hmmm fast det är väl ändå överskott av proteinet som gör hästarna tjocka!? Du vet, proteinet är tegelstenarna, energin är muraren. För att muraren ska orka bygga upp tegelstenarna behöver han energi. Ju mer tegelsten desto mer energi behövs för att muraren ska orka bygga upp alla. Blir det för lite energi och för mycket protein ligger tegelstenarna på hög för muraren orkar inte bygga upp dem, och hästarna blir feta!

Jag har förstått det som att det är energiöverskottet som gör dem tjocka. Om hästen äter massor av halm får den bara i sig energi och ej proteiner. Det blir ungefär som när vi äter tomma kolhydrater. Proteinerna behöver den för att bygga muskler och en del annat. Visst kan proteiner omvandlas till energi men en del utsöndras i stället.

Hmm tänk dig muskelbyggare... dom äter ju mängder av proteiner för att bygga sina muskler. Om jag tex skulle äta lika mycket protein skulle jag bli skittjock!! Halmen för att blanda ut hösilaget med är det mycket FIBRER i och därför kan man ge mindre hösilage som ofta ger ett proteinöverskott eftersom man måste ge så mycket för att komma upp i lämplig mängd fibrer när man använder hösilage. Hösilage innehåller mycket socker och mindre fibrer vilket kan ge hästarna dåliga magar.

Har problem med för proteinrikt hösilage till mina hästar och har märkt att de blivit mycket piggare och bättre i magarna och FINARE I FIGUREN ;) sedan de fått fjolårshö blandat. Ett hö med mindre protein kan man ge mycket mer av utan att de blir tjocka.

Hmm tänk dig muskelbyggare... dom äter ju mängder av proteiner för att bygga sina muskler. Om jag tex skulle äta lika mycket protein skulle jag bli skittjock!!

Nu är jag nog inte med riktigt. Muskler och fett är inte samma sak för mig. Du blir väl inte fet av att äta för mkt proteiner?
En tjock häst har väl för mkt fett inte för mkt muskler? Eller är jag fel på det?

Jo du blir fet av att äta för mycket proteiner, om du inte har möjlighet att förbränna alla. De du förbränner blir till muskler, de andra blir till fett. Har frågat ut ALLA foderexperter jag lyckats nå eftersom vi i stallet har ett väldigt proteinrikt hösilage och en stallägare som ger våra hästar alldeles för mycket hösilage. Även fast vi hundratalet gånger försökt säga att alla hästar ser ut som bollar... Hade panik och fick bara lov att skaffa kunskap för att kunna konfrontera honom på det stallmöte vi hade...

I alla fall så sa de att har man ett för proteinrikt hösilage och eftersom det är hösilage så måste man ju ge en större mängd med tanke på torrsubstansen (se alla tidigare inlägg). Det innebär att de får alldeles för mycket proteiner för att man ska kunna komma upp i tillräcklig mängd fibrer vilket är viktigt för mag-tarm kanalen bla. Därför ska man helst ge ett proteinfattigt hö eller halm också vilka har mycket fibrer och man kan ge en mer normal giva och de får i sig alldeles tillräckligt. Ju mer proteinfattigt hö du har desto mer hö kan du ge utan att de blir feta. Äter de för mycket protein, som på bete, så blir de slöa och feta precis som på sommaren. Gräs är samma sak, innehåller mycket protein och lite fibrer och man måste ge en större mängd för att de ska få i sig tillräckligt med fibrer. Så har i alla fall jag lärt mig efter mina utfrågningar och stallägaren (foderförsäljare... :rofl:) hade inget motsvar att komma med. Fast han ger fortfarande för mycket...

I alla fall så sa de att har man ett för proteinrikt hösilage och eftersom det är hösilage så måste man ju ge en större mängd med tanke på torrsubstansen (se alla tidigare inlägg). Det innebär att de får alldeles för mycket proteiner för att man ska kunna komma upp i tillräcklig mängd fibrer vilket är viktigt för mag-tarm kanalen bla. Därför ska man helst ge ett proteinfattigt hö eller halm också vilka har mycket fibrer och man kan ge en mer normal giva och de får i sig alldeles tillräckligt. Ju mer proteinfattigt hö du har desto mer hö kan du ge utan att de blir feta. Äter de för mycket protein, som på bete, så blir de slöa och feta precis som på sommaren. Gräs är samma sak, innehåller mycket protein och lite fibrer och man måste ge en större mängd för att de ska få i sig tillräckligt med fibrer. Så har i alla fall jag lärt mig efter mina utfrågningar och stallägaren (foderförsäljare... :rofl:) hade inget motsvar att komma med. Fast han ger fortfarande för mycket...

Nu är jag inte foderexpert men jag har läst en del det senaste året. Av det jag har läst både här på forumet och i böcker så omvandlas inte proteiner till energi och sedan fett i någon större utsträckning. En del av de proteiner som bryts ner omvandlas till fett, de flesta till nya proteiner och andra ämnen som innehåller kväve och resten utsöndras via urinen.
Proteinmängden i ensilage räknas väl på torrsubstansen så om du har ett proteinrikt ensilage så måste ju hästen äta motsvarande mängd av det blötare ensilaget dvs mer för att komma upp till angiven proteinmängd. Det borde inte spela ngn roll. kan nog inte riktigt förklara hur jag tänker.

När det gäller bete så undrar jag om det innehåller lite fibrer? I förhållande till vad? Det är klart att det innehåller mkt proteiner men det innehåller också mkt kolhydrater (och fibrer?) dvs energi.

Så har jag uppfattat det. Det kan naturligtvis vara fel. Kanske ngn annan som vill vara med i diskussionen?

Är det bara jag som reagerar på att det är för blött:confused:

Anledningen till att man började med hösilage- till hästar är att man kom på att man torkar det mer än till korna- ensilage o gör 4-kantsbalar där det håller sig bättre.

Jag vet inte var gränsen går i vilken % torrsubstans för att det ska räknas som HÖsilage:confused:

Senast ändrad:

Nu är alla våra hästar lösa i magen eftersom vi har ett ensilage med så mycket som 25 % ts. Det är mycket bra näringsvärden i det, så vi vill inte byta. Finns det någon mirakelkur som hjälper våra vänner?

Jag har en shettis som blev ordinerad hösilage pga hosta, hon blev dålig i magen. ts c:a 60%.
Jag gav henne linfrö varje dag morgon och kväll i 1 månad, nu får hon 2 ggr i veckan. Funkar jättebra. Lite mek då man ska koka vatten och hälla över och låta stå minst 30 min. Sen hällde jag av överflödigt vatten och blanda i fodret.
Du förlorar inget på att prova. Jag köpte en 10 kg låda på granngården

finns inte i regel någon sådan gräns men när det är över 50% ts säger man att det är ett hösilage.:)

Jag tror du har helt rätt, det är energiöverskott som gör hästar feta. Du kan ex.vis se hästar med proteinbrist som får tjocka hömagar (med svaga överlinjer och svårt att bygga nya muskler). Istället för att ge dem mer proteiner så sänker de grovfodergivan och proteinbristen bli än värre.

Till ts,
jag skulle inte ge ett hösilage som låg under 40% i ts, risken för fång i och med att magen blir sabbad är överhängande. Jag känner mig också osäker på den hygiensiska kvalitén, speciellt om det fryser (är dock ingen expert på detta). Det finns också risk att de inte får i sig vad de ska, äter de 20 kg per dag motsvarar det 5 kg med ts-halt på 25%, är det så att de i själva verket bara får i sig 15 kg motsvarar det 3.75 kg vilket är på tok för lite.

Jag skulle som sagt byta hösilage, annars komplettera med halm och lusernhack + ev proteintillskott om det behövs. Jäst kan också stabilisera magen.

Jag läste förövrigt lite i "håll hästen frisk" igår kväll. Där stod det att risken för Clodistriumbakterien (stavning?) samt risken för gaskolik är överhängande vid så låg ts.
Minns jag rätt stod att det också att ts under 40% är att räkna som ofullständigt torkat hö som är lagrat gasfritt.

Senast ändrad:

Fast det är ju sällan man kommer upp i gigantiska mängder energi i var sig hö, hösilage eller halm... Ska leta reda på brevet från en av foderexperterna jag ringde till så kan jag citera det. Kanske står lite mer enkelt förklarat där.

Fast det är ju sällan man kommer upp i gigantiska mängder energi i var sig hö, hösilage eller halm... Ska leta reda på brevet från en av foderexperterna jag ringde till så kan jag citera det. Kanske står lite mer enkelt förklarat där.

Jag tycker tvärrtom. Har nu bara haft hästar i 2 år men med dom grovfider vi haft har vi alltid behvöt ge minst ca 1 kg lusern för att komma upp i hyffsad protein nivå och inte kunnat ge så mkt hö man vill för då blir det för mkt energi.

Och hur man iotne skulle komma upp i stora mängder energi i halm förstår jag inte heller då halm endast innehåller energi och knappt några proteiner:confused:

Hösilaget har en ts på 31 %, såg jag nu. Äter de 20 kg var blir det 6,2 kg ts. De väger cirka 350-400 kg var, och då får de i sig mer än 1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Enligt mina beräkningar, kan vara fel :angel: Hur kommer det sig att risken för fång ökar?

axel: visst är det för blött! Det är ju det som är kruxet. De får i sig allt de behöver, men för mycket vatten/för lite fibrer.

*KL*

Inte läst hela tråden, men JAG skulle inte förfasa mig så över TS-halten rakt av. Vad har bete för TS liksom :angel:

Dock så gäller det att vara PETIG med det hygieniska med så lågt TS. Jag vet dock ett antal hästar som år ut och år in käkat 'kosilage' (ponnyer var de dessutom förresten, inte hästar) utan att fara minsta illa. Så man ska varken underdriva eller överdriva betydelsen av lågt TS.

Däremot är det ju tydligt att det blir för lite TS, så jag skulle som redan föreslagits blanda upp med halm, hö eller liknande, beroende på vad som passar bäst, de äter etc.

Och det är för mkt MJ som ger dem feta. För mkt protein till en vuxen är mest bara onödigt, faktum är att det finns hästar som inte fungerar på för hög kvot, det går åt energi att bryta ner proteinet. Så SÄNKER man kvoten går de upp.

Till unghästar kan för mkt protein ge onormalt mycket muskelmassa som ger intrycket av hull. Det ger dock andra problem med.

Men för den vuxna hästen är det i 99.9% av fallen för mkt MJ som ger för mycket hull, och ett grovfoderrelaterat proteinöverskott är bara onödigt. (Vissa individer kan ha problem att bryta ner det, men fortfarande inte så att det ger massa plushull om MJ är normalt).

Jag skulle GÄRNA ha sådär blött att blanda ut med, så de just lättfödda skulle kunna äta många kilon mer. Mina hästar är dessutom av åsikten att 'ju blötare dessto godare', inte så konstigt då de är gräsätare egentligen, men.. Dock skulle jag inte kunna ha så lågt TS, det skulle frysa ihop i en liten klump tyvärr (kallstall)

Eett energiöverskott är rätt lätt att komma upp i men skicka gärna ett utdrag ur brevet. Läs gärna Alexandras inlägg ang. MJ (energi).

Hösilaget har en ts på 31 %, såg jag nu. Äter de 20 kg var blir det 6,2 kg ts. De väger cirka 350-400 kg var, och då får de i sig mer än 1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Enligt mina beräkningar, kan vara fel :angel: Hur kommer det sig att risken för fång ökar?

Om man kan vara helt säker på att de får i sig 20 kg var?
Risken för fång ökar lätt då magen då tarmfloran är störd. Jag klipper in ett inlägg från Agria

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/3064

"Det finns tre situationer då hästar brukar få fång – efter en förlossning, vid felaktig utfodring och vid hård eller långvarig ansträngning. Upprepad kortisonbehandling kan också öka benägenheten hos en häst att få fång.

Om sjukdomen beror på felaktig utfodring har det att göra med att tarmfloran har rubbats på något sätt. Vanliga orsaker är:
Att hästen släppts på näringsrikt bete, utan invänjningsperiod.
Att den har fått för mycket kraftfoder.
Snabba foderbyten. En häst måste alltid successivt vänjas vid nytt foder.
Gamla hästar tuggar sämre och har allmänt försämrad ämnesomsättning."

Jag ska leta åt brevet, har det i stallet. Det kan ju iofs bero lite på var i landet man bor hur grovfodret blir sammansatt också. Vi har problemet att det blir alldeles för näringsrikt (för BRA hösilage, vilket är lite negativt hos oss så hästarna är mycket lättfödda och går upp i vikt av att hösilaget är för näringsrikt). Det är därför vi vill blanda ut det med torrhö eller halm eftersom om jag skulle ge dem tillräckligt med fibrer via bara hösilaget skulle de få på tok för mycket näring och de blir feta eftersom jag måste ge en så stor mängd. Men som sagt, jag återkommer med brevet senare idag! Sen när man frågar olike personer också så får man ju lite olika svar också men jag tyckte det här verkade klokt. Ska be stallägaren om hösilageanalysen också igen. Jag vill lära mig ALLT om foder eftersom vi har lite problem med att hästarna blir övergödda... :crazy: Har vi nån expert här?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 295
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka