Lös i magen av hösilage

Amk

Trådstartare
Nu är alla våra hästar lösa i magen eftersom vi har ett ensilage med så mycket som 25 % ts. Det är mycket bra näringsvärden i det, så vi vill inte byta. Finns det någon mirakelkur som hjälper våra vänner?

Sv: Lös i magen av hösilage

Om det är mycket bra närings/proteinvärden i det dessutom så är det också en risk för att de blir dåliga i magen. Jag tycker du ska köpa hö med lågt närings/proteinvärde och blanda hösilaget med (eller halm).

Det är enormt låga värden i det, det är det som är den stora fördelen! :D Vi har fri tillgång.

Iom att det är så blött kan det vara svårt att verkligen ge tillräckligt. 1kg ts/100kg häst innebär ju att du behöver ge minst 4kg av detta/100kg häst. Får hästarna bara tillräckligt mkt så brukar det lösa i magen fixa sig med tiden. Ev kan man tillsätta lite hö el. halm för att torka upp i magen.

Jag har oxå fodrat med såpass blött ensilage ett år o hästarna blev lite lösa i magen i början med mdet fixade till sig med tiden, utan en massa jox. Det jag tyckte var jobbigt var att det frös till rejält när det blev kallt, o därmed svårhanterligt

Hej

Har med framgång gett en kur med vanlig bakjäst (den blå förpackningen) under 14 dagar för att stabilisera magen. :)
Har provat det både på ponny, halvblod och kallblod med gott resultat. Jag har gett ett paket till ca 500 kg häst, blandar ner det i uppblött betfor. På köpet får du ett bra b-vitamin tillskott :idea:Lycka till!

Jag skulle nog prova halm om jag vore du. Grejen är väl bara att få dem att äta halmen när dem har massa gott hösilage :angel:

Energi 3
Smrp 24 g
Ts är visst 31 %

De har halm i sin ligghall, men de lär inte äta så mycket av det när de har godare mat. Alla är i bra hull (om inte ngt tjocka), och jag räknar med att de får i sig cirka 15-20 kg per dag var.

A-fil känns väldigt krångligt, men bakjäst kan jag prova. Det har inga nackdelar att ge bakjäst?

Det var väl inte "enormt låga värden"?
För jag antar att analysen är per kg foder?
Skulle isåfall detta ensilage varit torkat som hö hade den haft Mj runt 8,5 och srp runt 70 g.

Du har ju en kvot på 8 i allafall.
Vad jag har lärt mig så är det som så att när magen börjar krångla så där så får inte hästen i sig tillräckligt med fibrer som binder samman födan.och i ditt fall säger ju det sig själv eftersom ts halten är så låg.Massa vatten och lite fibrer.Och för att hästarna ska kunna få i sig tillräckligt med fibrer måste dom äta kopiösa mängder av ditt hösilage.om jag räknat rätt blir det ungefär 4-5kg av ditt hösilage per 100 kg kroppsvikt
Jag skulle försöka få i dem halm alt hö för att balansera upp i magen på dem.
För att en normal stor häst på 500kg ska kunna få i sig 1,2 kg ts per 100 kg kroppsvikt lär den äta drygt 30 kg dygn av hösliaget.orkar dom det?
(matte är inte min starka sida så rätta mig om jag har fel)

KL

Våra djur får alltid halm upptill ensilaget om det är blött, oavsett djurslag. Det förvånar mig att det är så många som har häst som "glömmer" att halm även är ett foder och inte bara strö.

Komplettera med probiotika kanske, det är himla bra.
Fast om man vet problemet på varför hästarna är lösa i magen skulle jag snarare byta ut höet, inte så bra att vara dålig i magen en hel vinter...

Det är per kg foder, ja. Men eftersom det är så mycket vatten i det ebhöver ju hästarna äta bra mycket mer än vad de hade behövt om det hade varit hö, förstår d hur jag menar? Så de kan lätt trycka i sig 20 kg var utan att bli feta, medan de definitivt blivit det om det hade varit högre ts.

Matte är inte min starkaste sida heller. När jag räknat i foderstatsprogram på nätet har jag fått det till att 20 kg ungefär är lagom för att täcka deras behov. Men vi har araber ic islänningar som väger runt 350 kg.

Till alla: Ja, halm kanske är lösningen. Vi får försöka blanda upp hösilaget med halm så gott det går.

Problemet med ensilage är väl att det blir en annan jäsningsprocess.

Det är ju mer för komagar.
hästarna visar ju det tydligt.
skulle dessutom vara rädd för att få Fång av det.

Sen undrar jag hur bra det är när så blött silage fryser:confused:

Det är enormt låga värden i det, det är det som är den stora fördelen! :D Vi har fri tillgång.

Jaha jag tyckte du skrev i första inlägget att det var mycket bra näringsvärden. :confused: Om man ger hästen ett hö med höga närings/proteinvärden och dessutom har ett blött hösilage så måste man ju ge dem mer hö per kilo häst precis som andra skrivit här. Det innebär att hästen måste äta mycket hösilage för att få i sig tillräckligt med fibrer och det blir alldeles för mycket näring/protein för dom. Då blir hästarna slöa (som på sommarbete) samt har mycket lätt att bli för tjocka. Så om du ger ett näringsfattigt hö eller halm blandat så kan du ge mindre mängd hösilage och hästarna blir piggare och mindre feta och mår bättre i sina magar!

KL

Våra djur får alltid halm upptill ensilaget om det är blött, oavsett djurslag. Det förvånar mig att det är så många som har häst som "glömmer" att halm även är ett foder och inte bara strö.

Problemet med halm är väll att få hästarna att äta det? Plus att det inte heller innehåller proteiner vilket ofta gör hästarna tjocka. I det hö/silage jag stöter på är det nästan alltid för mkt energi och för lite protein. Att då komplettera med halm funkar inte alls, även om jag skulle få dem att äta det.

A-fil känns väldigt krångligt

De brukar stabilisera magen på de hästar som får kolik i vårat stall tycker jag( de beror ju självklart på hur svårt fallet är)

När vi ska ge våra hästar fil häller vi det rakt in i mungipan och sen upp med huvudet så sväljer dem. Om man vill kan man ha en spruta att mata dem med också. Men man får räkna med att bli ''filig'':D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 295
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka